skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Sterre Schlink
Sterre Schlink RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Sterre Schlink
Sterre Schlink RA Tilburg

van Doorn/Doren - de Leeuwe huwen Boxtel 1750

jan van der Biezen vertelde op 7 mei 2013 om 18:08 uur
Leonardus van Doorn/Doren, overleden Den Bosch, Mr. Horlogemaker, inwoner en borger Den Bosch trouwt dan wonend te Heeswijk, te Boxtel 11 januari 1750 Cornelia Adriani de Leeuw(e)
Kinderen:
1. Joanna Maria doop Den Bosch St Jan, Pieter, Catrien) 26 oktober 1750 (Adrianus de Leeuw, Joanna van Doren)
2. Joannes van Dooren, doop Den Bosch St Jan/ St Pieter/ St Catharina 3 juni 1754 (Joachimus de Leeuwe, Adriana Bunthof)
3. Martinus, overleden Den Bosch 4 mei 1832, trouwt Maria Elisabeth Proenings, woont Den Bosch in 1796
4. Henrica, overleden Den Bosch 27 januari 1832, trouwt Jan Baptist Wijnandts, wonen Zaltbommmel in 1796
5. Joanna Maria, overleden Den Bosch 10 april 1829, trouwt Jacobus Rogier, woonden Den Haag in 1796
6. Helena van Doren overleden Gemert 29 november 1824, extract Den Bosch 31 december 1824, trouwt Anthony Groenewalt, wonend Den Bosch in 1796

Wie heeft er een tip over de herkomst van Leonardus en zijn vrouw?
Met vriendelijke groet

Reacties (56)

Norah zei op 7 mei 2013 om 19:52
Leonardus van Doren, gedoopt R.K. te Heeswijk op 12-10-1724, zoon van

Michael Leonardi van Doren en
Joanna Martini Henrici van Loon.
Getuige 1 Adrianus Willebrordi van Wassenbergh
Getuige 2 Maria Joachimi van Houtem
De vader is afkomstig uit Dinther.
Mvg, Norah
Norah zei op 7 mei 2013 om 20:16
Cornelia de Leeuw,

was R.K. gedoopt te Boxtel op 03-01-1723,
dochter van
Adrianus de Leeuw/Leuw en Aldegundis van Zutphen.
Ze had een broer Joachim, die ook als doopgetuige optrad.
Jan van der Biezen zei op 8 mei 2013 om 12:26
Beste Norah,

Hartelijk dank voor de snelle beantwoording. Leonardus van Doorn had bezittingen in Nuland, ik kon eerder geen band met Nuland ontdekken, heb inmiddels ontdekt dat hij deze "gewoon" gekocht heeft en niet via vererving is aangekomen. Een vraag minder dus.
Nogmaals dank.
Norah zei op 8 mei 2013 om 16:28
Graag gedaan, Jan!
Pieter de Leeuw zei op 28 januari 2015 om 19:48
Beste Norah,

Wat weet je van het gezin van Cornelia en Joachim, naast dat de vader Adrianus heet. De vader van Adrianus, Joachim, en Adrianus zelf zijn mijn voorvaderen. Welke bronnen heb je geraadpleegd?
Norah zei op 28 januari 2015 om 20:46
Dag Pieter,

Daar dit al bijna 2 jaar geleden was, moest ik eens goed nadenken...

B.v. Joachim de Leuw/Leeuw *07-12-1720 Boxtel. Vond ik bij
www.stamboom-liempde-boxtel.nl/
Andere gegevens te vinden bij: BHIC; mijn stamboom. Verder -zoekakten.nl-.
En de site -wiewaswie-.
Als je googlet kom je de familie ook tegen, maar altijd oppassen met bestaande stambomen online, en controleren.
Een dochter van Adrianus de Leeuw en Aldegonda van Zutphen, Antonetta, overleed te Boxtel 09-02-1818. Je kunt deze aangifte weer terug vinden op -zoekakten-, en dan kan men tevens de akte lezen.
Wil je meer weten, dan horen we het hier wel.
Mvg, Norah
Norah zei op 28 januari 2015 om 21:07
Adrianus de Leeuw * 29-07-1694 Boxtel, zoon van Joachim de Leeuw en Anna Maria N.N. Getuigen: Theodora de Leeuw en ...?
Zoekakten; Boxtel > dopen > 2e regel > image 362.
Pieter de Leeuw zei op 16 februari 2015 om 13:54
Norah,

Dank je voor je reactie. Een aantal details herken ik, enkele andere niet. Zodra ik je aanwijzingen heb nageplozen, laat ik weer van me horen. Pieter de Leeuw
Wilbert Steenbakkers zei op 16 februari 2015 om 22:09
Adrianus de Leeuw, gedoopt 1694 is een zoon van Joachimus de Leeuw (gedoopt Loon op Zand 14-7-1669 en begraven Boxtel 21-1-1710, schepen te Boxtel) en Maria Langec(h)ruijse (geboren Waalwijk).
Hun ouders:
Adrianus Jan de Leeuw en Anna Joachimus
en
Cornelis Wouters van den Langhe Chruijs en Joanna Broekmans
Wilbert Steenbakkers zei op 16 februari 2015 om 22:09
O, en ter aanvulling: de wensite welke Norah vermeld is van mij.
jan van der Biezen zei op 16 februari 2015 om 22:29
oke, ik krijg alleen de volgende melding: ???

Het opgevraagde bestand/pagina is niet bekend
Het kan zijn dat je de verkeerde naam gebruikt. Controleer ook of er geen spaties of spelfouten in staan en probeer het opnieuw.
Zoek anders de juiste naam in deze bestandenlijst van Ziggo-internetters
Naar de homepage van Ziggo
Max zei op 16 februari 2015 om 23:58
Er zijn van Joachim en Maria in Boxtel negen kinderen te vinden :

04-09-1691 Joanna Maria, get. Dominus de Leeu & Maria de Leeu
29-10-1692 Joanna get. Ariaen Lancruijs & Anna Broemans
29-07-1694 Adrianus get. Adrianus Langecruijs & Theodora de Leeu
06-01-1696 Theresia get. Simon de Leeu Goirlensis & Waltera Langecruijs
09-12-1697 Joannes Cornelius get. Lucas Lancruijs & Maria Cuijpers
19-12-1699 Franciscus get. Joannes van Dun & Catharina Lancruijs
02-04-1702 Clara get. Joannes Cuijpers & Anna Lancruijs
29-11-1703 Lucia get. Antonius Binneport & Catharina Lanckruijs
31-01-1706 Franciscus get. Joannes de Leuwe & Maria Casteleijns
Norah zei op 17 februari 2015 om 00:00
Sorry Wilbert, had ik kunnen weten;)... alle credit voor jou!
Mvg.
Max zei op 17 februari 2015 om 00:14
Adrianus de Leuwe is op 22-01-1719 rk getrouwd met Aldegonda van Sitphen (later: van Zutven). Kinderen uit dat huwelijk:

07-12-1720 Joachim
03-01-1723 Cornelia
24-12-1726 Anna Maria
09-03-1729 Clara
22-11-1731 Maria Catharina
30-07-1733 Johanna Maria
18-11-1734 Wilhelmus
29-12-1736 Maria Antonia
Max zei op 17 februari 2015 om 00:26
Nog een Cornelia gedoopt op 27-10-1719. Ook negen kinderen dus...
Pieter de Leeuw zei op 17 februari 2015 om 19:39
Iedereen bedankt voor de input. Ik zit in de familielijn van Franciscus 1699 en dit deel van de stamboom heb ik behoorlijk scherp. Ik ben nu in het bijzonder geïnteresseerd in de naamdragers buiten die lijn, bijvoorbeeld Wilhelmus, de neef van Franciscus 1699. Ook de afstammelingen van de broers van Adrianus en Franciscus, Johannes C 1697 en Franciscus 1706 interesseren mij. Wie zijn het, waar hebben ze gewoond. Als iemand mij kan helpen met info en bronnen, dan ben ik zeer geïnteresseerd. Ik zou het leuk vinden om in het heden contact te hebben met Leeuwen die uit andere delen van deze stamboom komen.
Paul zei op 18 augustus 2015 om 14:54
Tijdens mijn zoektocht naar Joanna Maria van Doorn (dochter van Leoanrdus) en met name haar man Jacques Rogier (hier Jacobus genoemd), kwam ik hier terecht. Van Joanna Maria heb ik al e.e.a weten te vinden: o.a. haar overlijdensakte 10-4-1829 te 's_hertogenbosch. Ze is de moeder van Louis Jules Cesar Marie Rogier, geboren in Den Haag; overleden te Deventer (en de tak Rogier in Deventer introduceerde). Zij zou geboren/gedoopt moeten zijn omstreeks 1750 te 's-Hertogenbosch. Ik kan de akte echter niet vinden. In 1775 zou zij in Den Haag gehuwd zijn met Jacques Rogier. Zo hoop ik ook meer te weten te komen over hem. Slechts een paar feiten zijn bekend. Rond zijn geboorte en met name zijn (plotselinge (?) overlijden hangt een waas. Jacques is geboren in Frankrijk, Carpentras / Avignon (+/- 1750). In de Waalse Fiches heb ik de naturalisatie van hem en zijn moeder Susanne Marie Rogier (weduwe Du Tour) op 5 augustus 1753 te Haarlem weten te vinden. Jacques en Joanna Maria zijn in 1775 in Den Haag gehuwd. Zijn laatste dochter Maria Catharina (1785 - 1785) zou in 1785 postuum geboren zijn. Dus Jacques moet voor die tijd overleden zijn.

Kortom, een hoop wazigheden over Jacques en Joanna Maria voor mij. Wellicht weet iemand wat meer van beiden?
Norah zei op 18 augustus 2015 om 21:07
Allereerst gaf Jan van der Biezen bovenaan deze blz. de doopdatum van Joanna Maria door, te weten 26-10-1750 's-Hertogenbosch. Ik verwacht dat dit juist is, moet te vinden zijn onder de doopboeken bij -zoekakten.nl-.
Dan misschien een vreemde vraag, stond er ook specifiek dat Jacques Rogier ook in Carpentras geboren was? Ik vind namelijk de naam Rogerius(Rogier) Tour/la Tour ook in Den Bosch terug. En dan zou Jacques van deze familie kunnen afstammen.
Bij de naam Rogier denk ik niet aan Fransen, wel met de achternaam Roger.
En wat bedoelt u met een waas over het overlijden van Jacques in 1785?
Jan Toirkens zei op 18 augustus 2015 om 22:31
Ene Raymond la Tour geboren ca. 1665 geboortig van St. Jean de Maurienne,
Frankrijk. Huwt een meisje uit Den Bosch , en men heeft 11 kinderen. Een ervan is Piet la Tour, geboren Den Bosch 18 nov. 1705. Piet huwt 2 keer uit het eerste huwelijk met Johanna van Leent wordt als een van 8 kinderen een zoon Rogier geboren, gedoopt Den Bosch 21 okt. 1728.
Paul zei op 18 augustus 2015 om 22:57
{\rtf1\ansi\ansicpg1252
{\fonttbl\f0\fnil\fcharset0 .HelveticaNeueInterface-Regular;}
{\colortbl;\red255\green255\blue255;\red255\green255\blue255;\red0\green0\blue0;\red77\green77\blue77;
}
\deftab720
\pard\pardeftab720\partightenfactor0

\f0\fs28 \cf0 \cb2 \expnd0\expndtw0\kerning0
\outl0\strokewidth0 \strokec3 Allereerst dank voor uw snelle antwoord. De doopdatum van Joanna Maria klopt inderdaad. Zij zou in de St. Jan gedoopt zijn. In de (onder)trouwakte staat dat Jacques geboren is in Carpentras in het Graafschap Avignon. Verder heb ik (nog) niets over zijn geboorte of evt. doop weten te vinden. De Waalse fisches vermelden: " naturalise en consequence de l'edit des Et. de H. et W. Fr. du 18 juillet 1709 à Haarlem le 5 aout 1753 Rogier (Susanne Marie) "" du Tour et Son fille Jacques" bij Jacques (naturalise ..... du Tour (Jacques) et sa mere Susanne Marie Rogier"\
Met waas bedoel ik dat over zijn overlijden niets te vinden is.
Norah zei op 19 augustus 2015 om 11:51
Als ik het goed begrijp, heette Jacques feitelijk du Tour, en zijn moeder Susanne Marie Rogier. Eigenlijk andersom.
Wat Jacques zelf aangaat, je vindt hem terug in Bergen op Zoom als doopgetuige bij kleinzoon Joannes Rogier * 12-07-1802, zoon van Michael(Michel) Rogier.
Wanneer er geen Jacques junior was?, dan zou hij zelf nog in 1802 in leven zijn geweest.... En dan was dochter Maria Catharina uit 1785 geen postuum kind.

Zie: -markiezenhof-. Voor gegevens moet men inloggen(lidmaatschap); men kan dit omzeilen als ik dit mag zeggen;) door de gebeurtenis hierna op te zoeken bij -zoekakten.nl-.
Mvg.
Paul zei op 19 augustus 2015 om 14:47
Het klopt dat Jacques de zoon was van een zekere meneer du Tour. Ik denk zelf dat hem de naam Rogier van zijn moeder is doen toekomen bij zijn naturalisatie in NL. Over zijn vader is verder niets bekend en van zijn moeder is alleen de naturalisatie bekend. Jacques zelf zal toen ongeveer 3 jaar geweest zijn.

Ik ben wel in de Franse DTB archieven te Carpentras de inschrijving in een doopregister tegengekomen van ene Jacobus Rogier (onder 1750, nr. 342). Toeval? Ik durf in ieder geval niet te zeggen dat dit Jacques kan zijn:

http://e-archives.vaucluse.fr/img-viewer/etat_civil/NS_lettre_C/NS_lettre_C.930/viewer.html?&ns=AD084_1MIEC31_19_00294_C.jpg

Bedankt voor je tip t.a.v. de de doop van Joannes, zoon van Michel. Of de getuige inderdaad Jacques (of Jacobus) geweest kan zijn, zal ik verder proberen uit te zoeken. De eventuele doopinschrijving van Jacques' dochter Maria Catharina in 1785 zal misschien een tip van de sluier op kunnen lichten, wanneer hier vermeld staat dat zij postuum geboren is .... kijken of ik die boven water kan krijgen. Een ding is zeker: Jacques is overleden voor het huwelijk van zijn zoon Louis Julius Cesar Marie Rogier. De toestemmingsakte van zijn huwelijk werd getekend door Joanna Maria, o.v.v. weduwe Rogier.

Hartelijk dank voor je input!
Norah zei op 19 augustus 2015 om 16:44
Lijkt mij een hele goeie optie die doop in 1750. Kun je ook niet op blz. 342 komen?

Dan dat huwelijk van Louis Rogier, zag wel dat er een kind van hem in 1808 in Sas van Gent geboren was, is dit dezelfde? Dan zou je slechts 6 jaar of minder maar hoeven te zoeken naar overlijden van Jacques.
Mvg.
Paul zei op 19 augustus 2015 om 17:00
Ik kom inderdaad niet bij die blz. 342. Het lijkt wel een bestand met alleen een index. Waar het boek dan staat???

Inmiddels ben ik dit tegengekomen:
http://zoekakten.nl/ysnelz.php?id=MDUxOHxNOTlRLVYxUnwwMDU4NTAwOTB8MDA2MzB8NjMwfDU4M3w3NTd8Wkh8J3MtR3JhdmVuaGFnZXxEb3BlbiAxNzgyLTE3OTU7IDogYm9layAzNTggQXNzZW5kZWxmdHN0cmFhdHww

De doop van dochter Maria Catharina helemaal rechtsonderaan: ik lees hier het woord "postuum" en de naam Jacob (= Jacques?). Hij zou dan inderdaad voor die tijd overleden zijn.

Sas van Gent doet mij nog geen belletje rinkelen. Ik zal eens kijken.

Bedankt!
Norah zei op 19 augustus 2015 om 17:26
Ik lees ook *posthume", alleen is het ertussen gekrabbeld. Klopt dit echter wel, dan is Jacques zo vanaf mei e.v. 1784 overleden.
Dan die doop in Sas van Gent, moeder is hier Marie Jeanne Caroline Tilloy. Kan dit een eerder huwelijk zijn? Of is dit een andere Louis?
Zie-zeeuwengezocht-, en -wiewaswie-.
De doop in Carpentras 1750 moet toch ook in Familysearch te vinden zijn. Alleen ben ik niet zo thuis in buitenlandse archieven. Misschien iemand anders?
Mvg.
Peter Verkerk (kleinzoon van Gerarda Dorotha Rogier-Sodenkamp zei op 16 september 2015 om 10:41
Ik ben ook wat gaan speuren in de Actes van Carpentras
Ik ben rond dezelfde periode tegengekomen de namen van een vader en moeder, t.w. Ludivici Xaunerii Rogier en Maria Roux met een doop acte van twee kinderen t.w. Petrus Stephanus in 16/6/1749 en Joannes Franciscus in 8/12/1750
Ik vraag me af of de naam Tour niet Roux is. In uw document van de linkis Tour nogal onduidelijk en het zo ook zo maar Roux kunnen zijn
Peter Verkerk zei op 16 september 2015 om 10:43
sorry Ludovici
Peter Verkerk zei op 16 september 2015 om 11:37
De eerste moet trouwens Joanna Francisca zijn (blad 373)
Paul zei op 16 september 2015 om 11:53
Hallo Peter,

Dank voor je bijdragen. Uit deze akte maak ik op dat het om de doop van Jacobus Rogier in januari 1750 gaat. Dit zou Jacques kunnen zijn. Het is wel lastig te lezen door het handschrift en de taal (latijn?). Verwarrend is echter dat de naam van Jacques' moeder, Susanne Marie, hier niet uit op te maken is. In de naturalisatie akten te Haarlem wordt zij als zijn moeder aangeduid. Of zou Jacques op 3-jarige leeftijd al wees zijn geweest en dat Susanne Marie niet zijn natuurlijke moeder is? Zijn overlijdensakte heb ik nog niet kunnen vinden. Dan weten we de excacte datum en wellicht dat iets over zijn ouders vermeldt wordt?

Ondertussen ben ik verdere gegaan de tak Rogier uit te pluizen, met de hoop uiteindelijk ook meer van Jacques te weten te komen.

Groet,
Paul Rogier

ps: (Gerarda Dorothea was de echtgenote van de neef (Louis Julius Rogier) van mijn grootvader (Willem Rogier))
Peter Verkerk zei op 16 september 2015 om 12:18
Deze Jacques is dus waarschijnlijk niet de gene die u zoekt.
Mijn grootvader Louis Julies Rogier had het altijd over Rogier de Deveter (uitgesproken op zijn Frans). Tevens vertelde hij dat een vrouw (Rogier) en haar zoon uit Carpentras naar Nederland zijn gekomen als Hugenoten. Deze Jacques is RK, dus dat komt ook niet overeen.
Peter Verkerk zei op 16 september 2015 om 12:24
De Hugenoten kwamen al in de 16e en 17e eeuw naar Nederland, dus de Jacques van Susanne Marie is waarschijnlijk gewoon in Nederland geboren en zijn voorouders moeten dus eerder gekomen zijn, of het verhaal van Louis Julius (Boya) moet verwrongen zijn of bedacht.
Peter Verkerk zei op 16 september 2015 om 12:30
Ik heb zo'n beetje het hele boek met geboorteactes ut Carpentras "doorgebladerd'
Je vind alleen maar namen als Joannes Joanna, Magdalena en Franciscus. De namen van heiligen dus. De naam Jacques of Jean komt eigenlijk niet voorin die tijd. Ook dat zou een indivcatie kunnen zijn dat Jacques niet in Frankrijk geborenis in die tijd. Bij de Nederlandse stamboom van Rogier die ik gemaakt heb met hulp van allerlei sites komt een Franse voornaam regelmatig voor in die tijd om en rond Bergen op Zoom.
Paul zei op 16 september 2015 om 13:18
Op familysearch staan deze bestandsnamen. (op een of andere manier lukt het me niet de link te kopieëren:

TH-1961-29542-21443-42

TH-1951-29597-1365-28

Het betreft de naturalistaie van Jacques en Susanne Marie

Beide zoons van Jacques hebben nazeten met Franse voornamen. Louis Julius Cesar Marie zette de Deventer tak voort. Michel die in Bergen op Zoom.

Ook enkele dochters hadden Frans klinkende voornamen.
Paul zei op 16 september 2015 om 17:13
Link naar de doop van Louis Julius Cesar Marie Rogier te 's-Gravenhage, RK,

https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-31121-24545-44?cc=2037907&wc=SMM2-PTP:345830201,345830402,345869001

tekst (voor zover ik kan lezen):

Le 23 Septembre 1776 jai baptiser Louis Jules Cesar Marie fils de Jacques Rogier et de Marie van Doorn fou epoute le parrain Louis Jules Cesar, Marquis de Montclard et de Noaïlles la marraine Madelle Maria de la Conception de Novio Ofsorio, guemes et padilla fille de **** Monsieur Don Alvaro de Navia Ofsorio, vicomte de la Herreria (actuellement ministre ppt de S.M.C. apres de LLHP les etats Generaux des Provinces Unies) et de Madame Dona Francesca Xaveria Geumes et Padilla fou epoute l'enfant est né le 22eme a 9 h du matin.

Ik zal kijken of ik die van Michel Rogier ook kan vinden.
Peter Verkerk zei op 16 september 2015 om 22:57
Op de acte van Susanne Marie staat dat ze weer haar meisjesnaam gebruikt.... Ik lees achter haar naam Ve du Tour (weduwe duTour)

Er staat in de acte van Louis Julis C M niet fou epouse maar son epouse (zijn echtgenote)
Bedankt zover voor de info
Paul zei op 16 september 2015 om 23:11
Bedankt voor je correctie. Het is af en toe lastig te lezen.

Als Susanne Marie van haar meisjesnaam Rogier heet, zou dit dus kunnen betekenen dat Jacques deze naam heeft gekregen /aangenomen bij zijn naturalisatie te Haarlem en is in de archieven van Carpentras wellicht een Jacques du Tour te vinden.
Peter zei op 17 september 2015 om 09:43
Ik denk eerder Jacobus du Tour aangezien in die tijd in Frankrijk alleen maar heiligen namen gebruik werden door katolieken hij is dus geboren. In de acte staat Jaques dus zonder c Misschien wel een verschrijving.

kijk eens op:

http://e-archives.vaucluse.fr/img-viewer/etat_civil/NS_lettre_C/NS_lettre_C.963/viewer.html?&ns=AD084_1MIEC31_9_00347_C.jpg

Hier vind je Jacobus Rogier 6 januari 1750 zoon van Jacobi Rogier en Martha Bourgarol. De peetvader is Jacobus Rogier en de peetmpeder Magdalena Bourges als getuigen aanwezig. De vader du Tour was misschien toen ook al overleden. Waar is nu Susanna Marie gebleven?
Paul zei op 17 september 2015 om 12:53
Ik ben inmiddels wel tegengekomen dat Jacques Rogier ook wel eens Jacobus Rogier werd genoemd. Genoemd naar een Heilige, zou dus heel goed mogelijk zijn.

Ook de doopindex te Carpentras bevat voor dezefde akte verwijzing deze 2 namen door elkaar:

geschreven index dopen:
http://e-archives.vaucluse.fr/img-viewer/etat_civil/NS_lettre_C/NS_lettre_C.930/viewer.html?ns=AD084_1MIEC31_19_00294_C.jpg

Getypte index:
http://e-archives.vaucluse.fr/img-viewer/etat_civil/NS_lettre_C/NS_lettre_C.942/viewer.html?ns=AD084_1MIEC31_1_00471_C.jpg

Wellicht zijn de in de akte genoemde ouders de natuurlijke ouders van Jacques en is hij met Susanne Marie Rogier (of du Tour) in 1753 in Haarlem terechtgekomen. Zij zou dan bijv. een familielid kunnen zijn en dat beide ouders reeds overleden waren?

Jacques is voor mij in ieder geval nog wel een mysterie. Zekerheden zijn: geboren in 1750 te Carpentras, 1753 genaturaliseerd te Haarlem, 1775 huwelijksaankondiging met Joanna Maria van Doorn te 's-Hertogenbosch en huwelijk te 's-Gravenhage (woonplaats van Jacques), overleden voor geboorte jongste dochter Maria Catharina (doop 21-2-1785).
Peter Verkerk zei op 21 september 2015 om 17:07
Hallo Paul,

Weer bedankt. Ik lees aan het einde van het stuk dat hij dezelfde dag geboren is.
Paul zei op 22 september 2015 om 10:14
Peter,

Graag gedaan.

Ik heb ook bijgaande 2 linkjes gevonden betreffende de doop van 2 dochters van Jacques Rogier en Joanna Maria van Doorn:

Helena Adriana Rogier:

http://zoekakten.nl/ysnelz.php?id=MDUxOHxNOTlRLVYxUnwwMDU4NTAwOTB8MDA1NDR8NTQ0fDM4NXw1ODJ8Wkh8J3MtR3JhdmVuaGFnZXxEb3BlbiAxNzUxLTE3ODE7IDogYm9layAzNTcgQXNzZW5kZWxmdHN0cmFhdHww

peter en meter zijn: Adrianus van de Weijen & Helena van Doorn

Hendrika Rogier:
http://zoekakten.nl/ysnelz.php?id=MDUxOHxNOTlRLVYxUnwwMDU4NTAwOTB8MDA1NjZ8NTY2fDM4NXw1ODJ8Wkh8J3MtR3JhdmVuaGFnZXxEb3BlbiAxNzUxLTE3ODE7IDogYm9layAzNTcgQXNzZW5kZWxmdHN0cmFhdHww

peter en meter zijn: Michel Rogier & Hendrika van Doorn

Hier wordt ook ene Michel Rogier als peter genoemd. Kan me toch haast niet voorstellen dat dat dezelfde Michel (haar broer) als hierboven is?

Overigens worden de namen Jacques en Jacobus hier resp. genoemd.
Peter Verkerk zei op 22 september 2015 om 11:11
Hallo Paul,

Meestal zijn de Peter en de Meter ooms en tantes. Dus in dat geval zouden Helena en Hendrika van Doorn zussen zijn van Joanna Maria. Dat de meter van Helena haar eigen broer is lijkt onwaarschjnlijk, maar wie is het dan?
Paul zei op 22 september 2015 om 11:20
Om het plaatje compleet te maken, de doop van de laatste 3 dochters van Jacques (Jacob(us)) Rogier en Joanna Maria van Doorn:

Doop Antoinette Pauline Rogier:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-31134-2517-59?cc=2037907&wc=SMML-K66:345830201,345830402,345879201

(kan de tekst niet helemaal goed lezen over de peter en meter)


Doop Antoinette Rogier:
http://zoekakten.nl/ysnelz.php?id=MDUxOHxNOTlRLVYxUnwwMDU4NTAwOTB8MDA2MTN8NjEzfDU4M3w3NTd8Wkh8J3MtR3JhdmVuaGFnZXxEb3BlbiAxNzgyLTE3OTU7IDogYm9layAzNTggQXNzZW5kZWxmdHN0cmFhdHww

peter: Michel Tysman (?) & meter: Antoinette de Leeuw van de Weijen (?)

Maria Catharina Rogier (postuum gedoopt):
http://zoekakten.nl/ysnelz.php?id=MDUxOHxNOTlRLVYxUnwwMDU4NTAwOTB8MDA2MzB8NjMwfDU4M3w3NTd8Wkh8J3MtR3JhdmVuaGFnZXxEb3BlbiAxNzgyLTE3OTU7IDogYm9layAzNTggQXNzZW5kZWxmdHN0cmFhdHww

peter: Antonie Groenewalt & meter: Maria Catharina de Leeuw

Bron: Rooms-Katholiek: boek 357 en 358 Assendelftstraat
Paul zei op 22 september 2015 om 11:24
Hallo Peter,

Lees net na het plaatsen van bovenstaande jouw bericht. Ik vraag me inderdaad ook af wie deze Michel Rogier moet zijn. Leek mij ook zo onwaarschijnlijk dat dat haar eigen broer is. Zou het een ander familielid van Jacques Rogier zijn (broer ?).

Interessant!
Peter Verkerk zei op 22 september 2015 om 12:12
Bij de eerste zijn aanwezig de Ambassadeur an Frankrjk en zijn dochter!!!
Ik zal de tekst even opschrijven (vertalen)

Aanwezig:
Paul-Antoine-Maximilien-Casimir Prins van Careneij, oudste zoon van de Zijne excellentie de hertog van de Vauguion, Amnassadeur van Frankrijk; en Antoinette Pauline Rosalie Marie de Sain Megrin, dochter van genoemde hertog, Ambassadeur van Frankrijk.

Antoinette Pauline is dus klaarblijkelijk vernoemd naar de dochter van de hertog.

Als Jacques een broer zou hebben die Michel heet moet zijn moeder Susanne Marie Rogier met twee kinderen uit Carpentras naar Nederland zijn gekomen en dat klopt weer niet met het naturalisatie verhaal in Haarlem, want daar was alleen maar sprake van eenn zoon. Het is dus of de broer of een andere tak van de famile, maar die was daar geloof ik niet.
Peter Verkerk zei op 22 september 2015 om 12:16
Sorry het is dus niet zijn dochter maar zijn zus die getuige van de doop was. Deze Antoinette Pauline is helaas maar 2 maanden oud geworden (overl 27/1/1782). Ook nogal wat tikfouten. Werk te snel en controleer te weinig
Peter Verkerk zei op 22 september 2015 om 12:35
Bovenaan deze pagina begint Jan van Bizen dus met Leonardus van Doorn/Doren en daar vind je dus als dochter Joanna Maria terug met al haar broers en zusters, waaronder dus ook de meters en peters die genoemd zijn in de doopactes.
Paul zei op 22 september 2015 om 12:44
Er is mij inderdaad ook niets bekend over 2 kinderen Rogier die vanuit Carpentras naar Nederland zijn gekomen. Ik ben nog niet veel verder gekomen in de archieven uit Frankrijk / Carpentras. Daar zou dan meer moeten staan over Jacques, Susanne Marie Rogier (du Tour) en ene meneer du Tour; de vermeende ouders.

Het zou wel logisch zijn dat de genoemde peter van Hendrika Rogier (Michel Rogier) een familielid is. De peter en meter van Jacques' zoon Michel zijn Leonardus van Doorn en Cornelia de Leeuw (de ouders van Joanna Maria van Doorn (?)). Zoon Michel zou dan naar dit familielid vernoemd zijn.

Jacques' oudste zoon Louis Julius Cesar Marie is vernoemd naar zijn peter. Ook niet de minste lijkt het.

Kennelijk hadden ze contacten met de "welgestelden" uit Frankrijk?
Peter Verkerk zei op 23 september 2015 om 12:18
Ik ben gisteren uren bezig geweest met de registers van den haag om de overlijdensdatum van Jacobus te vinden. Het is dus niet daar. Bergen op Zoom is misschien een optie, daar gingen zijn kinderen heen. Ik ga het proberen
Paul zei op 23 september 2015 om 15:06
Ik ben wel indexen van begraven van 3 dochters tegengekomen in Den Haag. Jacques stond daar in ieder geval niet tussen.

De bijbehorende akten heb ik nog niet gevonden.

Index begraven:

1782 Antoinette Paulina:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1961-31123-24037-34?cc=2037907&wc=SMML-DPV:345830501,345830402,347441101
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-31123-23429-12?cc=2037907&wc=SMML-DPV:345830501,345830402,347441101

1785 Maria Catharina Rogier:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1951-31123-24455-30?cc=2037907
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-31123-22831-43?cc=2037907&wc=SMML-DPV:345830501,345830402,347441101

1786 Helena (Adriana) Rogier:
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1942-31123-23793-0?cc=2037907
https://familysearch.org/pal:/MM9.3.1/TH-1971-31123-23186-12?cc=2037907&wc=SMML-DPV:345830501,345830402,347441101

Het zou inderdaad mogelijk kunnen zijn dat Jacques niet in Den Haag is overleden, alhoewel zijn laatste 2 dochters daar wel zijn geboren en Maria Catharina (de jongste) daar ook is overleden. Wanneer en waar Antoinette Michele overleden is, is ook nog niet bekend.

Er is inderdaad een link met Bergen op Zoom, maar ook 's-Hertogenbosch. Dit zou een optie kunnen zijn. Joanna Maria van Doorn is daar geboren en overleden. Ook Jacques' schoonouders Leonardus van Doorn en Cornelia de Leeuw zijn inwoner van Den Bosch.
Paul zei op 10 juli 2016 om 23:28
Jan van der Biezen schrijft helemaal bovenaan in dit draadje dat Joanna Maria van Doorn in 1796 in Den Haag woonde. In ben op zoek waar zij ( en haar man, kinderen woonachtig waren ) en tot wanneer. Een aantal burgerboeken van Den Haag staan online. Ik ben ze daar nog niet in tegengekomen. Weet iemand wellicht in welke wijk / straat ik moet zoeken?

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.