skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Veghel 1706: trouwboek en/of schepenbank

Pie C.J. de Groot vertelde op 22 januari 2011 om 11:59 uur
Het echtpaar Antonius Theodori van Lieshout en Aldegonda Godefridi Gaspari van den Bogart trouwt op 30-05-1706 voor de pastoor; bij de schepenbank is er niets over te vinden. Ik dacht dat men toen in Staats-Brabant wel degelijk moest trouwen voor de wereldlijke overheid. Graag jullie deskundige toelichting.

Reacties (2)

Wim zei op 22 januari 2011 om 15:02
Beste Pie,

Het was inderdaad zo, dat om je huwelijk te wettigen, je voor de schepenbank moest trouwen binnen Staats Brabant. Doch er bestond ook de mogelijkheid het huwelijk te sluiten, om die rechtsgeldigheid te verkrijgen, voor de Nederlands gereformeerde kerk. En dat is in dit geval ook gebeurd, namelijk te Veghel op 30-5-1706, dus dezelfde dag als voor de r.k. kerk.
Pie C.J. de Groot zei op 22 januari 2011 om 17:03
Beste Wim,

Bedankt voor de gewaardeerde hulp. Ik zal op het BHIC kijken of daar nog extra gegevens bijstaan, zoals leeftijd. Iets wat vaak het geval is bij de schepenbank.
Het allerbeste.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.