skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

verborgen verleden 2023

albert vertelde op 11 december 2022 om 16:36 uur
De nieuwe serie start op 28 januari met de volgende acht bekende Nederlanders:

Liliane Ploumen, Wim en Hans Anker, Dionne de Graff, Daan Schuurmans, Carice van Houten, Joep Deudekom, Joke Bruijs en Edson da Graca.

mvg

https://www.ngv-afdelingen.nl/goi/nieuws/verborgen-verleden-2023/

Reacties (20)

Norah zei op 11 december 2022 om 17:10
Aha, dank je wel, Albert!
Mvg.
Jeanne1 zei op 11 december 2022 om 19:06
Deze keer zijn het er zelfs negen!
clericus.eu
clericus.eu zei op 11 december 2022 om 20:24
Bedankt Albert, voor deze melding.

Helaas volgens mij geen Brabantse takken deze keer met Rotterdammers, Amsterdammers, Leiderdorp, Weesp. Leeuwarden en Maastricht.

Kijk er weer naar uit met deze nieuwe afleveringen.
Belem zei op 12 december 2022 om 00:03
Leuk, dank voor de update ! Gelijk in m'n agenda genoteerd !

@ Frank "Helaas volgens mij geen Brabantse takken deze keer met Rotterdammers, Amsterdammers, Leiderdorp, Weesp. Leeuwarden en Maastricht."

Nou, wie weet ! Ik had ook nooit verwacht o.a. uitgebreid in Brabant te belanden :-D

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 27 januari 2023 om 19:21
De nieuwe serie blijkt pas op zaterdag 18 februari a.s. te beginnen.

Vriendelijke groeten,

Belem
Norah zei op 27 januari 2023 om 20:01
We wachten af, dank je wel.
Mvg.
Norah zei op 5 maart 2023 om 19:47
En iedereen gisteravond genoten van het Zuid-Limburgs landschap en de stamboom
Ploumen /Schillings? Ik wel;)
Jeanne1 zei op 5 maart 2023 om 21:24
Ja, ik ook! Er werd veel achtergrondinformatie gegeven, vooral door Truus Roks van het RHCL. Bij het uitvogelen van mijn stamboom met Limburgse en Brabantse voorouders heb ik ontdekt dat de Limburgse geschiedenis heel anders is dan de Brabantse.
Wim van Loosbroek zei op 7 maart 2023 om 11:58
Prima aflevering met evenwichtige aandacht voor de herkomst van haar moeder zowel als die van de vader in Limburg. Veel beter dan de vorige aflevering met Carice van Houten waarin heel veel aandacht voor de Schotse periode en veel te weinig voor de herkomst van haar vader. Van hem had ik wel willen zien of zijn voorvader echt uit Houten kwam.
Groet,
Wim
Norah zei op 7 maart 2023 om 12:15
Ben ik helemaal mee eens, Wim. Alleen altijd dat geijkte speuren naar de relatie tot iemand van hoge adel uit vroeger tijden.
Dhr. F. Patelski(gerenommeerd Limburgs genealoog) maakte een grove fout. In Herstal(Bij Luik) sprak/spreekt men Waals, en Karel de Grote zou nooit "oet" gezegd hebben... Als men dat ook
had geweten: )Dit stoorde me.

En aan Jeanne, bij mij ligt dit ongeveer hetzelfde, ben wel "maar" voor een kwart Brabants.
Mvg.
Antoon zei op 7 maart 2023 om 15:20
Patelski baseert zich op etymoloog en geschiedwetenschapper Peter Alexander Kerkhof. Volgens hem sprak men rond 800 in de omgeving Herstal zowel een Oudnederlandse variant van het Limburgs als een Waalse variant van het Oudfrans. Volgens Karel de Grote's eerste biograaf Einhard, uit eind 8e begin 9e eeuw, hechtte Karel veel waarde aan zijn Oudnederlandse moedertaal.
https://web.archive.org/web/20230119101517/https://www.neerlandistiek.nl/2019/09/welke-taal-sprak-karel-de-grote-en-doet-dat-er-toe/
Jeanne1 zei op 7 maart 2023 om 15:26
Wat de aflevering met Carice van Houten betreft, heb ik de indruk dat het op haar verzoek is geweest dat haar Schotse voorouders werden onderzocht. Jammer, want misschien waren haar voorouders van vaderskant nog zeker zo interessant.
Norah zei op 7 maart 2023 om 17:08
Dag Antoon,

Heel curieus wat je net hebt doorgegeven, kende ik niet. Dank je wel hiervoor!
Toevallig ken ik wel de streek zo rond Luik, met haar "Koeterwaals". Zelf liggen mijn -roots- ook in Herstal en Wandre. Maar mevr. Ploumen en ik zijn voor zover ik weet geen familie van elkaar;)
Mvg.
Jeanne1 zei op 7 maart 2023 om 17:12
Nou Norah, je weet maar nooit. Hoe meer je zoekt, hoe meer familieleden je blijkt te hebben. Als je roots hebt in Herstal is de kans groot dat jij ook van Karel de Grote afstamt.
Norah zei op 7 maart 2023 om 17:23
Ha,ha,ha, dat wil ik helemaal niet Jeanne!
Wim van Loosbroek zei op 7 maart 2023 om 19:36
Aanhakend op de bijdrage van Jeanne om 15.26 uur: dat de BN' er voorkeur mag uitspreken welke kant wordt uitgezocht , lijkt me terecht; dat de onderzoekers er voor kiezen de andere kant dan onderbelicht laten vind ik minder terecht; en stel dat de BN' er er voor kiest 1 zijde onderbelicht te laten dan krijgt de titel van het programma ongewild een dubbele betekenis.
Groet,
Wim
Norah zei op 12 maart 2023 om 17:03
En dan is het een week later, en wordt de acteur Daan Schuurmans' genealogie besproken. Met deze achternaam had ik wel een Brabantse afkomst verwacht, maar nee. Tenminste...?
Het enige waar men hier aan refereerde was, dat zijn Amsterdamse oma ooit wilde intreden bij de Zusters van Liefde in Tilburg.
Jeanne1 zei op 12 maart 2023 om 17:07
Toch leuk om dat klooster van de Zusters van Liefde te zien, ook wel de Nonnen van de Oude Dijk genaamd. Ik heb daar schuin tegenover gewoond. Het waren rustige overburen.
Norah zei op 12 maart 2023 om 17:12
Ja Jeanne, ik wil wel geloven dat dit rustige overburen waren :)
Een tante van mijn moeder zat hier ook bij maar die is in Amsterdam terechtgekomen, ook in een klooster van deze orde.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.