skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Voorouders Aegidius Cap(p)uijns uit Oosterhout en Ferdinandus Cap(p)uijns uit Hoeve ( periode 1670 -1720)

wim Cappuyns vertelde op 17 oktober 2022 om 21:00 uur
Ik ben op zoek naar harde bewijzen die Aegidius Cappuijns uit Oosterhout gehuwd met Elisabeth Goris Buysen en Ferdinandus Cappuijns uit Hoeve gehuwd met Maria Van Limbergen , linken aan de zonen van Antonius Cappuyns uit Tervuren . Deze Antonius had 7 kinderen onderwie : Aegidius gedoopt 25 juli 1645 Tervuren en Ferdinandus gedoopt 26 juli 1651 Tervuren . Er is ook nog een Johan Cappuijns in een notarisakte uit 1668 in Oosterhout opgedoken . En laat er nu ook nog een andere zoon van Antonius zijn met naam Joannes gedoopt 21 december 1642 Tervuren . In een tijdschrift uit 1993 van de heemkundekring uit Oosterhout werd beweerd dat Ferdinandus in 1680 naar Tervuren werd gestuurd om te delen in de nalatenschap van de overleden ' Antoni ' Cappuyns . Graag een document dat zwart op wit deze familieband kan bevestigen

Reacties (15)

Norah zei op 18 oktober 2022 om 00:08
Beste Wim,

Ik denk dat je het antwoord eerder in Vlaanderen moet zoeken wil je zgn. harde bewijzen zien.

Bij de notariële akte te Oosterhout van 23-10-1668 zie je 5 personen Cappuijns staan, te weten:
Aegidus/Gillis, Ferdinandus, Johannes, Laureijs/Laurentius en een geestelijke genaamd Cappuijns.

Bij zoon Aegidius waren overigens 2 zonen van hem met de voornaam Antonius > vernoeming naar grootvader.
Mogelijk droegen de vijf hiervoor vermelde zonen ook het patroniem Antonii of Theunisse?
www.regionaalarchieftilburg.nl
Mvg.
willem m zei op 18 oktober 2022 om 12:01
acte 1668 : Gillis treedt voor zichzelve op en namens zijn minderjarige broers Laureijs en Ferdinandus en als gemachtigde van zijn oudste broer Johan wonend te Turnhout.Rond de pastoor nogal wat beschadigde tekst.
Dit geeft enig beeld van de gezinsopbouw.

m.v.g.
wim Cappuyns zei op 19 oktober 2022 om 10:44
Bedankt Norah , Egbert en willem m voor jullie waardevolle responsen .

Wel dit klopt volledig met het gezin van Antonius Cappuyns gehuwd met Elisabeth Assels in Tervuren . Zij hadden 6 kinderen :

1) Antonius gedoopt 28 november 1638 Tervuren en gestorven op 9 december 1660 in Nokere , vermoedelijk bij zijn oom Egidius ( broer van vader Antonius) die daar priester was

2) Renatus (René) gedoopt op 8 augustus 1640 Tervuren en gestorven 8 augustus 1655 Tervuren

3) Joannes gedoopt op 21 december 1642 Tervuren

4) Egidius gedoopt 25 juli 1645 Tervuren

5) Laurentius gedoopt op 21 mei 1648 Tervuren

6) Ferdinandus gedoopt op 26 juli 1651 Tervuren

Het is dus duidelijk dat Joannes de oudste is tussen de overlevende broers en Laurentius (Laureijs ) samen met Ferdinandus zijn de minderjarige broers in 1668 , hetgeen klopt met het verhaal van willem m .
Joannes is in Turnhout gehuwd met Catherina Loomans (Loemans)
De vraag is waarom zij allen Tervuren en de Vlaams Brabantse regio hebben verlaten om naar Oosterhout te trekken . Feit is dat hun beide ouders vroeg gestorven zijn : vader Antonius overleden op 4 juli 1655 Tervuren en moeder Elisabeth Assels op 14 september 1659 Brussel .
Dus de oudere broers Joannes en Egidius moesten zorgen voor de 2 jongere broers . Zijn zij allen moeten vluchten vanwege de godsdienst- en afscheidingsperikelen in de Nederlanden ? Of misschien is Egidius opgeleid tot chirugijn door iemand uit de regio van Oosterhout ? Er zijn aanwijzingen dat Egidius zelf zijn jongere broer heeft opgeleid tot chirurgijn .
Andere vraag : hebben Egidius en zijn broers zich niet ergens moeten laten registreren op het moment dat zij zich willen vestigen in Oosterhout ? En bij welke instantie : schepenbank (waar) diende dat te gebeuren in die tijd? En bij zulke registratie verwacht ik dan de vermelding waar zij vandaan kwamen . Hetgeen nog meer zekerheid kan veschaffen omtrent de familieverwantschap .
Wim Cappuyns zei op 19 oktober 2022 om 15:33
Nog wat bijkomende informatie die bevestigt dat de Oosterhoutse Cappuijns-en de zonen zijn van Antonius Cappuyns uit Tervuren . De geestelijke/pastoor Cappuijns in de akte van 1668 is ongetwijfeld Egidius Cappuyns , de broer van vader Antonius uit Tervuren . Deze priester Egidius (Gillis) Cappuyns was pastoor van Nokere (Oost Vlaanderen) van 1634 tot zijn dood volgens sommige bronnen in 1669 . Hij tekende al zijn doop-, huwelijks- en overlijdensaktes met de naam ' Aegidius Capuijns ' . Deze priester Egidius was tevens als dooppeter aanwezig bij de doop van Egidius , de latere chirurgijn in Oosterhout . Misschien is het priester Egidius die de opleiding tot chirurgijn voor zijn petekind heeft op poten gezet . Het kan dus dat die opleiding tot chirurgijn in Nokere of daaromtrent heeft plaatsgevonden Ik denk dat dit nu wel voldoende bewijsmateriaal kan zijn om de Oosterhoutse Cappuijns aan de stamboom Cappuyns toe te voegen . Blijft nog steeds de vraag wat hen naar Oosterhout en daaromtrent heeft gedreven .
Wim Cappuyns zei op 19 oktober 2022 om 19:35
Waar gaat de notariële akte te Oosterhout van 23-10-1668 precies om ? Is dit een toelating die de 4 Cappuijns-en moeten betalen om in Oosterhout of de omliggende regio te mogen verblijven en werken ?
Wim Cappuyns zei op 19 oktober 2022 om 19:35
Waar gaat de notariële akte te Oosterhout van 23-10-1668 precies om ? Is dit een toelating die de 4 Cappuijns-en moeten betalen om in Oosterhout of de omliggende regio te mogen verblijven en werken ?
Wim Cappuyns zei op 19 oktober 2022 om 19:35
Waar gaat de notariële akte te Oosterhout van 23-10-1668 precies om ? Is dit een toelating die de 4 Cappuijns-en moeten betalen om in Oosterhout of de omliggende regio te mogen verblijven en werken ?
Wim Cappuyns zei op 19 oktober 2022 om 19:35
Waar gaat de notariële akte te Oosterhout van 23-10-1668 precies om ? Is dit een toelating die de 4 Cappuijns-en moeten betalen om in Oosterhout of de omliggende regio te mogen verblijven en werken ?
Wim Cappuyns zei op 19 oktober 2022 om 19:35
Waar gaat de notariële akte te Oosterhout van 23-10-1668 precies om ? Is dit een toelating die de 4 Cappuijns-en moeten betalen om in Oosterhout of de omliggende regio te mogen verblijven en werken ?
Egbert zei op 20 oktober 2022 om 01:14
De notariële akte gaat om een machtiging die meester Gillis Cappuijns mede in naam van zijn minderjarige broers Laureijs en Ferdinandus, geeft aan zijn oudste broer Johan die in Turnhout woont, om zich te vervoegen in het sterfhuis van de eerwaarde heer ..... Cappuijns, gewezen pastoor van Noockeren, om te komen tot een verdeling van diens nagelaten goederen.
Wim Cappuyns zei op 20 oktober 2022 om 12:03
Wow , Egbert 1:14 , ik hoop dat je er je nachtrust niet hebt voor gelaten ! Bedankt alleszins . Met andere woorden pastoor Egidius is niet aanwezig , maar wordt enkel vermeld in de context als overledene ivm verdeling van zijn nalatenschap . Dit is wel van belang omdat we geen zekerheid hebben wanneer en waar priester Aegidius/Egidius/Gillis Capuijns /Cappuyns gestorven is . Volgens sommige bronnen is hij overleden te Marcinelle op 7 Oktober 1667 maar is het niet waarschijnlijker dat hij overleden is in 1768 mits die akte over verdeling nalatenschap van oktober 1668 is ? Of kan het dat men meer dan een jaar later nog bezig is met de verdeling hiervan ? Het doet mij ook opmerken dat de relaties tussen de Republiek der 7 Verenigde Nederlanden en de Spaanse Nederlanden dan toch blijkbaar niet zo slecht waren vermits men notariële documenten van het Noorden ( Oosterhout) in het Zuiden (Nokere) kon doen gelden . Ik zal eens moeten zoeken in notariële archieven van Nokere , daar moet toch iets te vinden zijn ivm deze verdeling omdat de eigendom van priester AEgidius daar was . We weten dat hij er een boerderij gekocht had .
wim Cappuyns zei op 21 oktober 2022 om 10:48
Nog een vraagje : zijn er gekende chirurgijnen uit de regio van Oosterhout voorafgaande aan de periode voor Aegiius er actief was ? Dan kan ik eens nagaan of hij bij één van hen zijn stiel heeft geleerd . Volgens wat ik over chirurgijnen heb gelezen , moesten zij telkens opnieuw een toelatingsproef ondergaan als zj het beroep elders uitoefenden dan waar ze oorspronkelijk opgeleid waren . Bestaat er een akte of bewijs van toelating voor Aegidius tot het ambt ( als ik dat woord mag gebruiken) van chirurgijn , want dat zou erop wijzen dat hij elders is opgeleid .
wim cappuyns zei op 21 oktober 2022 om 19:28
Bedankt Egbert . Ik zal eens een kijkje nemen op die link .

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.