skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

Voorouders van Henricus Nicolai/Claesen/Claessen van der A(a) - Geboren 1629 ?

Belem vertelde op 18 september 2023 om 17:48 uur

Beste Forum deelnemers,

Ik ben op zoek naar informatie over de voorouders van Henricus Nicolai/ Claesen/Claessen van der A(a).

Bij het BHIC en elders online heb ik het volgende gevonden. Hier en daar heb ik vermoedelijke verbanden vermeld o.b.v. vernoemingen:

Henricus Nicolai/Claesen/Claessen x Joanna/Johanna Joannis Symonis
Ondertrouw: 30-11-1650 Berlicum
Getuigen: Henricus Jacobi, Martinus Matthaei
Trouw 8-12-1650 Berlicum
Getuigen: Adrianus de Vos (dominus, licentiaat in de rechten), Gerardus Nicolai Christiani

Ouders van Joanna:
Joannis Symonis/Jan Sijmen Aerts x Elizabeth Henricus de Cort
Ondertrouw: 9-1-1627 Berlicum
Trouw: 4-2-1627 Berlicum

Kinderen:

1) Mericke/Maria Nicolai (vernoeming naar moeder van vader neem ik aan ?)
Doop 24-2-1652 Berlicum
Getuigen: Henricus Jacobi , Maria Joannis Emerici

2) Elisabetha (vernoeming naar moeder van moeder neem ik aan ?)
Doop 23-10-1654 Berlicum
Getuigen: Joachim Pauli , Gerarda Wilhelmi Jacobi

3) Claes ? (vernoeming naar opa van vader)
Doop 12-7-1661 Den Dungen ?
Getuigen: Jan Teunissen, Hilleken Tijssen

4) Petrus van der A (vernoeming onduidelijk, nog geen oom Petrus gevonden)
Doop 12-1-1668 Berlicum
Getuigen: Jacop Jan Emers , Elisabet Aert Claesen
Vermelding vader als Hendricus Claesen van der A

5) Henrica (Handersken, Henderske, Hendrina) - (vernoeming naar vader been ik aan ?)
Doop 2-2-1671
Getuigen: Lambertus Symonis , Maria Teunis Hermes
Vermelding vader als Hendricus Claessen van der A

Bij 4 van de 5 kinderen kan ik 1 of beide doopgetuigen wel herleiden, behalve bij Claes.
Qua geboortejaar past hij wel tussen de andere kinderen die allen met redelijke tussenpozen zijn geboren.
Toch heb ik nog wel wat twijfel of dit werklijk een zoon is van Henricus Nicolai en Joanna Joannis Symonis omdat hij als enige in Den Dungen is gedoopt en ik zijn doopgetuigen nog niet kan plaatsen.
Daarbij is de combinatie van de namen Henricus Nicolai/Claes en Joanna /Johanna ook niet uniek.
Qat betreft de vernoeming zou hij wel een zoon kunnen zijn, vernoemd naar zijn opa aan vaderszijde.

Gezien de doopgetuige Maria Joannis Emerici bij de eerste dochter Mericke/Maria ga ik er van uit dat dit de moeder van Henricus Nicolai is.

Bij het BHIC kom ik geen doopakte tegen die van Henricus Nicolai zou kunnen zijn.
Maar bij Erfgoed ‘s-Hertogenbosch lijkt dit mij een goede kanshebber:

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=6-1&id=751393703&index=150

Henricus (gedoopte)
Nicolaus Jacobi (Vader)
Maria (moeder)
Rosmalen

Ondertrouw en doopgetuige Henricus Jacobi zou dan een broer van de vader kunnen zijn.
Wellicht als getuige functionerend omdat Nicolaus Jacobi inmiddels was overleden ?

Meer informatie over Nicolaus Jacobi (van der Aa ?) en Maria Joannis Emerici kan ik vooralsnog niet vinden.
Afgezien van een overlijdensakte mogelijk van Maria Joannis Emmers op 24-3-1638 in Heeswijk.

Zit ik in de goede richting ? Wie kan me verder helpen ?

Alvast bedankt !

Vriendelijke groeten,

Belem

Reacties (22)

Cornelis
Cornelis zei op 18 september 2023 om 20:21
Hendrick Claes vander Aa komt op 26-2-1672 voor in onderstaande

5120.59 Index schepenprotocol Berlicum (5120.59)

47 Deijlinge voor de kinderen ende erffgenamen van Jan Eijmberts vanden Bogert verweckt bij Grietge Jacob Maertens van Hedel zijne ierste huijsvrouwe.
Jacob Jans vanden Bogert, Wijnant Jans van Amstel als man van Merijken Jan Eijmberts vanden Bogert, Pieter Jacob Martens van Hedel ende Hendrick Claes vander Aa testamentarie momboiren van Jan Jans vanden Bogert, alle kinderen ende erffgenamen van Jan Eijmberts vanden Bogert verweckt bij Grietge Jacob Maertens van Hedel zijne ierste huijsvrouwe, hebben met melckanderen gemaect scheijdinge ende deijlinge van de huijsen, erven ende gronden bij de voors hunne ouderen naergelaten. enz, enz!
Cornelis
Cornelis zei op 18 september 2023 om 20:22
Maria Joannis Emerici kan dus een vanden Bogert zijn!
Cornelis
Cornelis zei op 18 september 2023 om 20:43
Eijmbert Henrix vanden Bogert is de grootvader van Hendrick en Mariken Claes vander Aa, zie akte;


5120.59 Index schepenprotocol Berlicum (5120.59) 10-1-1664

Hendrick Claes vander Aa ende Cornelis Ariens van Gemert als man van Mariken Claessen vander Aa; hebben met melckanderen gemaeckt scheijdinge ende deijlinge vande huijsen, gronden ende erven bij Jacob Peters vander Aa ende Eijmbert Henrix vanden Bogert beijde haere grootvaders nagelaten ende met zijne doot ontruijmpt.

enz, enz.
Cornelis
Cornelis zei op 18 september 2023 om 20:45
en Claes vander Aa zal dan een zoon zijn van grootvader Jacob Peters vander Aa toch?
Cornelis
Cornelis zei op 18 september 2023 om 20:52
Claes Jacobs in ieder geval overleden voor 13-5-1634;

5120.55 Index schepenprotocol Berlicum (5120.55)

Erfgoedstuk
Ga naar de scans
Schepenakte
271 Elizabeth huijsvrouwe van Cornelis Goijarts ter tochte ende Rutger ende Lijsken kijnderen Bauwen Rutten ten erffrecht.
Willem ende Peeter gebroederen wittige sonen Jacob Peter Jacobs voor hen selven voor deen hellichte, Eijmbert Hendricx ende Thonis Jan Thonis Huijberts als momboren over de onmondige kijnderen wijlen Cornelis Jacobs ende over donmondige kijnderen wijlen Claes Jacobs oock gebroederen ende soonen van Jacob Peters vors voor dander hellicht (authorisatie schepenen Rosmalen d.d. 11-5-1634); ende de vors Jacob Peter Jacobs als grootvader vande vors onmondigen enz, enz,
Cornelis
Cornelis zei op 18 september 2023 om 21:30
ook nog interessant!

5120.49 Index schepenprotocol Berlicum (5120.49) 6-11-1585

15 De kijnderen Jan Ruttenss ende Annekens vander Aa ende Peter Jacobs kijnderen bijde voirs Anneken verwect.
Ruth Eijmbert Danielss als gemechticht van Janne wonende tot Breda, ende Dirck gebroderen, Geraert Joachimss, met Joachim sijnen sone bij hem ende wijlen Thonisken sijne huijsvrouwe doen sij leefden tsamen verweckt als vadere des voirs Joachims met Geritden Arntss van Mijerlo vorstere ende alsoe gecoren mombare gestelt inden naeme vanden heer om dese deijlinge mede te helpen ontfangen inden name vande onmondigen voirs, Mathijs Jan Thomass als man van Hilleken sijnder huijsvrouwe, altesamen wittige kijnderen van wijlen Jan Ruttenss bij hem ende wijlen Jenneken Veraa tsamen verwect, Jacob sone Peters Jacobss, ende Claes sone wijlen Anthonis Jans Colenss als man van Jenniken sijne huijsvrouwe, tsamen wittige naekijnderen van Peteren voirs bij hem ende wijlen die voirs Anneken tsamen verwect. Dezen hebben met malcanderen gemaect een scheijdinge ende erffdeijlinge van allen de guederen hun van wijlen Jan Ruttenss ende Anneken sijne huijsvrouwe voirs hunne vader ende moedere doen sij leefden vervallen ende aenbestorven sijnde.
Belem zei op 18 september 2023 om 23:39
Hallo Cornelis,

Wow, klasse, dank je wel ! Ik had zelf ook al gezocht in de schepenakten maar Hendrick Claes vander Aa was bij mij nog niet boven komen drijven. Niet goed genoeg gezocht waarschijnlijk.

>>> Maria Joannis Emerici kan dus een vanden Bogert zijn!

Ik vraag me af of dit qua tijdsperiode kan kloppen. Volgens informatie elders is zij geboren op 6 maart 1640:

https://www.bhic.nl/memorix/genealogy/search/deeds/bac631bd-a779-c619-2e9d-35153fd691ee?person=1aa26026-463c-11e3-a747-d206bceb4d38

https://www.genealogieonline.nl/genealogie-richard-remme/I51992.php

En in de eerste akte wordt zij genoemd als echtgenote van Wijnant Jans van Amstel ?

Er is in ieder geval zeker een verwantschap met de vanden Bogerts/Bogaarts, want Eijmbert Henrix vanden Bogert wordt als opa genoemd.
Een dochter van hem zou dan Maria Eijmbert Henrix moeten heten, die met Claes Jacob vander Aa is getrouwd.

>>> 15 De kijnderen Jan Ruttenss ende Annekens vander Aa ende Peter Jacobs kijnderen bijde voirs Anneken verwect.

Dit maakt het zeer interessant omdat ik deze akte al ken vanuit een andere hoek waarin ik onderzoek doe, namelijk de van Griensvenne/Grinsven tak van de familie.

De kinderen van Jan Rutten hebben op een gegeven moment de achternaam van de moeder aangenomen (van der Aa), niet van de vader.
De nazaten van zijn broer hebben de achternaam van Griensvenne/Grinsven.

Peter Jacobs was de tweede echtgenoot van Anneke/Annekens van der Aa.
Zij had al 5 kinderen uit haar huwelijk met Jan Rutten. En kreeg met Peter Jacobs nog een zoon en dochter; Jacob en Jenneken.

Het blijkt dat ik in de van Griensvenne/Grinsven zoektocht ook al akten heb gevonden en bewaard waar Hendrick Claessen vander Aa in voorkomt. Bijv. hier:

https://proxy.archieven.nl/235/0FF83026A3BC433EBBA3B3A379DA8F60

En hierin wordt Peter Jacobs eveneens vander Aa genoemd. Of hij die achternaam al zelf had of dat het ook via Anneken is overgenomen ?

https://proxy.archieven.nl/235/94B4637D254C46F9831321EDBC148B5F

In ieder geval is zijn/hun zoon dan Jacob Peters van der Aa.

Nu Jacob Peters vander Aa expliciet wordt genoemd als opa van Henrick Claesen moet er inderdaad een zoon Claes zijn.
Daar ben ik nog niets van tegengekomen maar dat kan nog gebeuren.
Ik meen vaag wel eens ergens iets over een echtgenote van Jacob gelezen te hebben maar ben daar niet helemaal zeker van. Even nagaan of dat bij de door mij bewaarde akten was.

Verder is het nog niet zeker dat de doopakte van 1629 inderdaad mijn Henrik Claesen is.

Indien Jacob Peter naast een zoon Claes ook een Henric en een Willem als zoon heeft, dan wel.

Qua tijdsperiode sluiten de diverse personen wel op elkaar aan.

Mijn zoektocht naar de voorouders van Henrik Claesen begon ook vanuit de wetenschap dat ik in/om Berlicum in een vroegere tijd ook Vander Aa's heb en was nieuwsgierig of daar toevallig aansluiting mee te vinden zou zijn.
Daar begint het wel op te lijken. Erg Leuk !

Zelf ben ik overigens verwant aan zijn jongste dochter Henrica (Handersken, Henderske, Hendrina).

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 19 september 2023 om 00:41
En n.a.v. bovenstaande info van Cornelis verder gezocht in het schepenprotocol en enkele kinderen van Jacob Peters vander Aa gevonden, inclusief de bevestiging van een zoon Claes:

https://proxy.archieven.nl/235/29506A07B68840A49842BA46E4F7C3AA

https://proxy.archieven.nl/235/A5554EEDEB004AD6ABBFD0D9D4D48B5D

Willem, Peeter, Cornelis en Claes.

De laatste twee datum akten 1634 al overleden.

Verder ook de vermelding van Eijmbert Hendrix (vanden Bogert - neem ik aan), schoonvader van Claes Jacobs.

Vriendelijke groeten,

Belem
Cornelis
Cornelis zei op 19 september 2023 om 13:40
zoals ik het zie, lees en denk is, Hendrick Claes vander Aa een neef van de kinderen Jan Eijmberts vanden Bogert verweckt bij Grietge Jacob Maertens van Hedel en dat zijn moeder dan een zus Maria ? is, en kinderen zijn van Eijmbert Henrix vanden Bogert !

ut blijft puzzelen natuurlijk!
Cornelis
Cornelis zei op 19 september 2023 om 13:45
Belem, das goed mogelijk, ook gezien de datering!
Belem zei op 19 september 2023 om 13:55
>>> ut blijft puzzelen natuurlijk! <<<

Ik blij vooralsnog worstelen met het feit dat Maria worst genoemd als echtgenote van Wijnant van Amstel.

Verder zoeken !

Ik heb de erfdelingen in de Bossche Encyclopedie al even oppervlakkig doorgenomen maar kom m.b.t. Jacob Peters nog geen aanknopingspunten tegen. Op Henrick Claes op dit onderwerp nog niet gekeken, ook niet in het schepenprotocol.

Vriendelijke groeten,

Belem
Cornelis
Cornelis zei op 19 september 2023 om 14:00
Cornelis zei op 18 september 2023 om 20:21

Hendrick Claes vander Aa testamentarie momboir van Jan Jans vanden Bogert!

Jan Jans is een broer van Maria/Merijken van Wijnant van Amstel, kinderen van Jan Eijmberts vanden Bogert verweckt bij Grietge Jacob Maertens!
Belem zei op 19 september 2023 om 14:34
>>> zoals ik het zie, lees en denk is, Hendrick Claes vander Aa een neef van de kinderen Jan Eijmberts vanden Bogert verweckt bij Grietge Jacob Maertens van Hedel en dat zijn moeder dan een zus Maria ? is, en kinderen zijn van Eijmbert Henrix vanden Bogert ! <<<

Inderdaad !

Dus waar ik dacht - omdat Maria Joannis Emerici getuige is bij de doop van eerste kind Mericke/Maria Nicolai - dat zij wellicht de moeder van Hendrick is, is dit qua leeftijd en relatie niet zo.
Overigens zou ze 12 jaar zijn geweest bij de doop van Mericke. Was dat mogelijk in die tijd ?

De moeder moet dan Maria Eijmbert Henrix vanden Bogert - even er van uitgaande dat Mericke/Maria Nicolai is vernoemd naar haar oma aan vaderszijde.

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 22 september 2023 om 14:55
De afgelopen dagen ben ik bezig geweest om (om te beginnen) doopakten te achterhalen van Jacob Peters (van de Aa) en zijn zonen Peter, Cornelis, Willem en Claes, en wellicht ook een Hendrick (die als Henric Jacobi later als trouw/doopgetuige figureert).
En ook bevestigd te krijgen of Anna Cornelis Aert Lamberts inderdaad de vrouw van Jacob Peters is.

Van Jacob Peters kan ik tot nu toe geen doopakte vinden (Erfgoed ’s-Hertogenbosch/BHIC).
Ook niet van zoon Peter.
Ik heb op allerlei naamcombinaties gezocht, maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien of niet goed ingevoerd.
Misschien dat iemand anders wel iets weet te vinden, evt. in andere bronnen ? Schepenprotocollen op naam van Jacob Peters bieden wat betreft kinderen nog niet veel aanknopingspunten, maar ook hier geldt: misschien dat iemand anders wel ergens iets kan vinden ?

Ik ga er van uit de Peter de oudste zoon is (vernoemd naar de vader van Jacob Peters) en Cornelis de tweede, vernoemd naar de vader van Anna.

Wel twee doopakten gevonden van een Cornelis en een Willem met dezelfde ouders: een vader Jacob Peters en moeder Anna.

1593 Cornelis
Ouders: Jacob Peters & Anna

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=8-1&id=751839976&index=194

Schepenprotocol Berlicum 1598:
https://proxy.archieven.nl/235/F7E22E79D05E492AA38B001D4DCAC48D

1600 Willem
Jacob Peters & Anna
Herkomst Rosmalen

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=8-1&id=751952007&index=280

Jacob Peters wordt in een enkel schepenprotocol genoemd als ‘president van Rosmalen’.

https://www.bhic.nl/integrated?mizig=701&miadt=235&miaet=54&micode=5120.55&minr=13118951&miview=ldt

Dus het lijkt me dat dit inderdaad Jacob Peters van der Aa is.
En gezien het feit dat beide kinderen Anna als moeder hebben lijkt het me hier ook om Anna Cornelis Aert Lamberts te gaan.

Peter zou dan voor 1593 geboren moeten zijn.

Ik kom maar 2 doopakten voor die tijd tegen die een Peter en Jacob (Peters) noemen, maar wel van een hele tijd voor 1593, namelijk 1568 en 1569.
Qua leeftijd kan ik Jacob Peters aan de hand van akten die zijn ouders noemen nog niet helemaal plaatsen, dus of dit mogelijk is ?

1568 Peter ?

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=7-1&id=752097115&index=277


1569 Peter ?

https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=7-1&id=752112299&index=417

De akte van 1569 noemt een Aert Cornelis als getuige. Zou een zoon resp. broer van Cornelis en Anna kunnen zijn. Maar de leeftijdskloof met de doopakte van 1593 is wel groot.

Van Claes kan ik ook nog geen doopakte vinden.
Er zijn wel enkele Claesen met een Jacob Peters als vader tussen 1593 en 1600 - waaronder een tweeling Claes en Jan in 1596 - maar die vermelden een heel andere naam van de moeder (Lijsken).
Over een eventuele Jan Jacobs/Jacobi als broer ben ik niets tegengekomen.

Van 1596 en 1601 is er ook nog een Jacob Peters die met een Mariken/Meriken/Marijcken een paar keer een zoon Henric krijgt, maar ook hier wijkt de naam van de moeder wel erg af.

Wat betreft trouwakten van de kinderen van Jacob heb ik tot nu toe alleen gezocht naar die van Claes.
Maar ook nog niets kunnen vinden.

Hulp welkom ! Alvast bedankt !

Vriendelijke groeten,

Belem
Belem zei op 25 september 2023 om 12:18
Verder gezocht via allerlei omwegen, ook via online stambomen en inmiddels bevestigd gekregen dat Jacob Peters (Jacobs) van der Aa inderdaad was getrouwd met Anneken Cornelis Aert Lamberts, genoemd in de hierboven vermelde akten:

https://proxy.archieven.nl/235/8C27881FCA0A48B79A6E7CAC158065A8

https://proxy.archieven.nl/235/F7E22E79D05E492AA38B001D4DCAC48D

Anneken's vader is Cornelis Aert Lamberts van Gerwen en haar moeder Agnes Willem Arien Coolen.

Dat betekent dat de doopakten van Cornelis en Willem ook inderdaad hun zonen betreffen.

Overigens is een andere, verwante Van Gerwen getrouwd met de stiefzus van Jacob Peters, Hillegonda (uit het eerste huwelijk van moeder Anna van der Aa) x Matthijs Jan Thomas van Gerwen.

De doopakten van zonen Peter en Claes kan ik nog steeds niet vinden.
En misschienis er nog een Henric ?
Peter zou toch de oudste moeten zijn, dus voor 1593 geboren.

Verder nog geen concrete gegevens over Maria Eijmbert Henrics gevonden.
Duidelijk is wel dat dat familienaam vaker als Bogart/Bogaert wordt geschreven.

Geprobeerd via haar vader meer te weten te komen maar over hem en een moeder (Henrixken ???) kom ik vooralsnog nauwelijks iets tegen.

Tevens geprobeerd via haar schoonzus Jenneken/Joanna Peters (Jacobs) van der Aa meer over haar te vinden maar die zoektocht is nog niet compleet, mede omdat ik nog niet volledig heb gezocht op bijv. doopakten van haar kinderen.
Wel is duidelijk dat zij 3 x is getrouwd:

1) Nicolaes/Claes Antonis/Thonis Coolen/Coolen
2) Jan Adriaen/Arien Rutten/Rut van de Coeveringe
3) Henric Lambert Vuchts

Verder heb ik een aantal kinderen van Nicolaus/Nicolaes/Claes Jacobs en Maria Eijmbert Henrics c.q. broers van Henric Claes gevonden:

Joannes 18-2-1624
https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=30-1&id=751467878&index=869

Theodorus 28-10-1626
https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=30-1&id=751368975&index=997

(en inderdaad) Henricus 4-6-1629
https://zoeken.erfgoedshertogenbosch.nl/detail.php?nav_id=30-1&id=751393703&index=1144

Gezien de traditie van vernoeming verwachtte ik ook een oudste zoon Jacob, maar ook die kom ik nog niet tegen.

Ook is er nog een dochter Mariken:

https://www.bhic.nl/integrated?mizig=701&miadt=235&miaet=54&micode=5120.59&minr=13497262&miview=ldt

Van haar nog geen doopakte gevonden - maar daar heb ik ook nog niet concreet naar gezocht.

Openstaande vragen:

- is er nog meer informatie te vinden over Maria Eijmbert Henrics ?

- en evt. ook haar ouders ?

- hebben Jacob Peters en Maria Eijmbert Henrics nog een zoon Jacob ?

- de doopakten van Peter en Claes Jacobs

- en Mariken Claes ?


Alvast bedankt voor de hulp !

Vriendelijke groeten,

Belem
jan zei op 25 september 2023 om 20:51
aanvulling:

Bosch Protocol, inv. no 1589, fol. 119r, dd 22 mei 1658 (Berlicum)
Hendrik sone wijlen Claas Jacobs van der Aa en Cornelis Adriaans van Gemert als man van Marijke dochter Claas Jacobs van der Aa, als erfgenamen van Jacob Peters van der Aa een cijns van 18-0-0 te betalen op 1 mei uit
- een hofstad hoff en boomgaard, en 4 lopens land, aan de Loffaertse Boom tussen erve der kinderen Bauwen rutten ex uno, erfgenamen Hendrik Theunisse ex alio
- een akker 6 lopens, te Berlicum op de Looffaert, erve Goort Gasthuis te DB ex uno et fine uno, tussen erve kinderen Willem Theunis Willems ex alio
- een akker 6 lopens, te Berlicum aan de Veedijck, erve Jan Cornelisse ex uno, Jan Theunis Colen ex alio
Welke cijns Jan Adriaan Zegers, Jan Theunis molders, Sijmen Goijaert Berniers en Willem Aarts als momboiren over de 2 onmondige kinderen van Bauwen Rutten verwekt bij elisabeth, met autorisatie van schepenen van Berlicum, verkocht aan Willem en Peter, broers, kinderen Jacob Peter Jacops voor de ene helft, en eijmbert Hendricx en Theunis Jan Theunisse momboiren over de onmondige kinderen van wijlen Cornelis Jacobs, en Claas jacobs tot behoef van de onmondige kinderen voor de andere helft, in akte voor schepenen van Berlicum dd 13 mei 1634, en nadien bij de deling van Jacop Peters van der Aa, deels was toegevallen aan Cornelis Ariens van Gemert als man van Marijke voor de helft, en tot behoef van genoemde Hendrik toen onbejaart wesende sone Claas Jacobs van der Aa, voor de andere helft, in de deling voor Rosmalense schepenen, dd 1 september 1646, nu overgedragen aan Maijken dochter wijlen Aert Adriaens Schaij, weduwe jan Jans van de Wunnenborgh (?), testes van Zutphen en van Berckel
jan zei op 25 september 2023 om 20:57
aanvulling:
Willem Jacobs van der Aa, begraven Rosmalen 6 februari 1667 “Willem Jacobs van der Aa, vrouw en kinderen leven nog” (Genverscan 3), trouwt Geertje/Grietje Cornelissen Jans van Kerkenbrugge
Kinderen:
1. Maria, geboren Rosmalen, doop Berlicum 16 april 1649 (Mathias Wilhelmi, Elisabeth Gerardi Cornelij)
2. Claas Willems van der Aa
3. Maria Willems van der Aa, trouwt Jan de Leeuw
4. Jacomeijn Willems van der Aa, trouwt Rogier van Suijlen
5. Anneke Willems van der Aa, trouwt Hendrik Tonis Maas, trouwt Peter van der Donk
6. Christina Willems van der Aa, trouwt Joachim Driesse van der Loo, trouwt Peter Tonis Maas
7. Jan Willems van der Aa, wonend Rosmalen trouwt NN
a. Begraven Rosmalen 3 april 1682 een kindje van Jan willems van der Aa, ouders leven nog” (Genverscan 33)



Den Bosch 11.04.1655 | N 2728 | f 387
Testament Willem Jacobs van der AA en Geertie Cornelis JANS, te Roosmaelen, present te ’s-Hertogenbosch


RA Rosmalen 31, dd 13 november 1690
Erfdeling tussen Jan Willems van der Aa (handtekening), en genoemde Jan Willems van der Aa , Jan de Leeuw (handtekening) en Rogier van Suijlen (handtekening) als transport hebbende van Claas Willems van der Aa dd 23 oktober 1690, Jan de Leeuw als man van Maria Willems van der Aa, Rogier van Suijlen als man van Jacomeijn Willems van der Aa, Hendrik Tonis Maas (merkteken) als man van Anneke Willems van der Aa, laatst weduwe van Peter van der Donck, Joachim Driesse van de Loo (merkteken) als man van Christina Willems van der Aa, laatst weduwe van Peter Tonis Maas. Hendrik Tonis Maas is geassisteerd door Thijs Willems van der Donck (merk) als momboir van de onmondige kinderen van Peter van der Donck verwekt bij Anneke van der Aa. Joachim Driesse van der Loo is geassisteerd door Antony Hendrik Maes (handtekening), als grootvader van de onmondige kinderen Peter Tonis Maas verwekt bij Christina van der Aa, alle kinderen en erfgenamen van Willem Jacobs van der Aa bij Grietje Cornelissen van Kerkenbruggen samen verwekt
1e lot: Handrick Tonis Maes en Joachim Driesse van der Loo voor hun vrouwen
- Huis, hof en teulland, 4 lopens en 27 roeden, in de Buijsserstraat,
- 1 lopens en 30 roeden het Garstland
- Lijntjens land 3 lopens en 3 roeden
- 25 roeden bos op het Garstland
- Betalen aan het 3e lot: 50-0-0
2e lot: Jan van der Aa, tevens aan Jan van der Aa, Jan de Leeuw en Rogier van Suijlen
- Huis, hof en teulland aan de Cattenbosch, groot 10 lopens
- 1,5 morgen land te ……… ( nakijken, slechte foto) in een meerdere camp van 3 morgen, toekomende de erfgenamen Gijsbert van der Linden
- 200-0-0 aan 3e lot
- In marge: Jan de leeuw heeft het geld ontvangen, dd 21 maart 1692
3e lot: Jan de Leeuw, Rogier van Suijlen in hun kwaliteit
- 7,5 morgen weiland onder Rosmalen
- 50-0-0 van het eerste lot, 200-0-0 van 3e lot
- In marge: Rogier van Suijlen, inwoner Den Bosch verklaart dat Jan van der Aa 200-0-0 heeft betaald en 25-0-0 van Jochem van der Loo, dd 16 maart 1703
Belem zei op 25 september 2023 om 22:31
Beste Jan,

Hartelijk dank voor al deze informatie !
Het is een bruikbare aanvulling.

Vriendelijke groeten,

Belem
jan zei op 27 september 2023 om 19:18
Hallo Belem,

Je schrijft:
"Dit maakt het zeer interessant omdat ik deze akte al ken vanuit een andere hoek waarin ik onderzoek doe, namelijk de van Griensvenne/Grinsven tak van de familie.

De kinderen van Jan Rutten hebben op een gegeven moment de achternaam van de moeder aangenomen (van der Aa), niet van de vader.
De nazaten van zijn broer hebben de achternaam van Griensvenne/Grinsven".

Kun je dit wat verduidelijken, over welke van grinscvennen hebben we het?

met groet jan
Belem zei op 29 september 2023 om 04:45
Beste Jan,

Dat kwam vorig jaar in dit onderwerp naar boven, waar ik het met Frank/clericus.nl uitgebreid over heb gehad:

https://www.bhic.nl/onderzoeken/forum/eijmbert-daniel-van-grinsven-of-van-der-aa-missing-link-1

Ik ben me vervolgens gaan bezighouden met het achterhalen of de naam van Griensvenne/Grinsvenne door de betreffende tak al eerder werd gebruikt maar in akten niet werd vermeld.
Ik ben er nog niet uit.

Voor Rutger Wouter (leefde 1e helft 16 eeuw) waren er wel zeker 2 Wouter van Griensvenne's (vader en zoon - eind 14e, 1e helft 15e eew). Ik heb hen echter nog niet aan Rutger Wouter kunnen knopen, dus geen zekerheid dat ze inderdaad verwant zijn.
Momenteel ben ik het Fichier Smulders (nogmaals) aan het doorploegen omdat ik bij een eerdere ronde niet op de naam Wouter van Griensvenne en directe verwanten heb gelet.

Maar die zoektocht wil ik in het onderwerp van de hier vermelde link voortzetten.

In dit onderwerp richt ik me vooralsnog op de eerder genoemde open vragen (zie: 25 september 2023 om 12:18).


Vriendelijke groeten,

Belem

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.