skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Wanneer en waar was het huwelijk Jacoba Masbroecks (Mastenbroek) uit Bakel ?

Johan vertelde op 10 mei 2022 om 11:45 uur
Jacoba (Jacomina) Joannes Masbroecks (Mastenbroek) werd gedoopt (RK) op 25-11-1768 in Bakel en overleed in Gemert op 20-10-1823. Zij was toen getrouwd met Petrus (Peter) van Dijk.

Het huwelijk en verdere informatie over Peter van Dijk heb ik niet meer kunnen vinden. Weet iemand meer?

Reacties (14)

Norah zei op 10 mei 2022 om 12:15
Dit echtpaar heeft ook in Maashees en Overloon gewoond rond 1810 > bevolkingsregisters.
Als het klopt ...... zou Petrus van Dijk/Dijks 08-09-1777 in Vught geboren zijn.
Norah zei op 10 mei 2022 om 12:35
Je vindt hem onder de naam Johannes Petrus Dijks terug, geboren in Waldfeucht(Pruissen).
geregistreerde gevangenisregisters > landloperij.
Hij was kleermaker van beroep.
Norah zei op 10 mei 2022 om 12:53
Hij overlijdt te Norg/Veenhuizen 23-10-1843, akte moeilijk leesbaar.
www.wiewaswie.nl
Norah zei op 10 mei 2022 om 13:37
Beste Cornelis, het gaat hier om dezelfde man! Je weet ook wel dat er vroeger heel wat vergissingen gemaakt werden... En nu nog trouwens ;)
Johan zei op 10 mei 2022 om 13:42
Haftelijk dan K!
misschien was hun huwelijk dan toch in Duitsland ?!

O, ja weduwnaar zijn betekent toch ook dat je niet gehuwd (meer) bent.
Norah zei op 10 mei 2022 om 16:44
Graag gedaan!
Om op het huwelijk terug te komen, men trouwde in het algemeen in de woonplaats van de bruid.
En dan denk ik meer aan Bakel/Gemert, of Maashees en omgeving.
Alleen het waren onrustige tijden, Franse bezetting, grote armoe, is men ook wel getrouwd? Had men ook kinderen?
Mvg.
Norah zei op 10 mei 2022 om 17:04
Henricus * 07-11-1799 Heeze, onwettig kind van Jacomina Masbroek en Henricus Henrici Simonis.
Norah zei op 10 mei 2022 om 20:03
Jacomina Mastenbroek en Peter Dijks kwamen rond 1800 ook nog voor in de Schepenbank van Heeze, Leende en Zesgehuchten.
Helena zei op 11 mei 2022 om 06:51
Zoals hiervoor al door Norah genoteerd: een onwettige kind van Jacomina Mastenbroek geboren (gedoopt) op 7 nov 1799 te Heeze. Jacomina was toen dus nog niet gehuwd. Op 3 nov 1800 te Heeze begraven een 'bastaard' kind van Willemina Mastenbroek, laat moeder na. [opm.] Capel.

Jacomina Mastenbroek komt tussen 1791 en 17804 in diverse schepenakten van Heeze, Leende en Zesgehuchten voor. [ zie index bij RHCE]. In schepenakte van 22-10-1801 alsook die van 1-3-1802 staat zij als woonachtig te 's-Hertogenbosch. In de akte waar Norah naar refereert , in 1804, werd naast haar naam ook nog Peter Dijks genoteerd. Zijn woonplaats daarin ook genoteerd als 's-Hertogenbosch.

's-Hertogenbosch, 10 april 1802 het 3e gebod/trouwafkondiging [schepenbank] :
Joannes Petrus Deijks, j.m. geb/ te Waldvucht bij Zittert (= Waldfeucht) met Jacomina Mastenbroek, j.d. geb. te Milheeze. -- Jacomina, Jan Maasbroeks door de wandeling genaamd, Mastenbroek-
https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QSQ-G9QX-T4W8?i=365&cc=2037960&cat=196182\
Nog zoeken naar kerkelijk huwelijk.

Joannes Petrus Dijcks, r.k. ged. 8 sep 1777 te Waldfeucht (ook bekend als Vucht).
Ouders: Leonardus Dijcks en Cornelia Helmckens. Met zijn zus Maria Agnes een tweeling. [bron: Patrimonium Transcriptum cd van Waldfeucht met DTB index gekoppeld aan scans]
- dit echtpaar laat tussen 1771 - 1786 een groot aantal kinderen (waaronder 3 tweelingen) dopen in Waldfeucht. Cornelia Helmckens overleed in jan 1799 en waarschijnlijk hertrouwde Leonardus Dijcks in 1799 of 1800 met Maria Josepha Zimmermans.
- Bij huwelijk Joannes Petrus Deijks met Jacomina Masdtenbroek in 1802 in 's-Hertogenbosch verklaart bruidegom al vier jaar in 's-Hertogenbosch woonachtig te zijn. De bruid al twee jaar.
- In ca. 1817 -1818 zijn zij woonachtig in Maashees en Overloon aldus bevolkingsadministratie aldaar. In 1818 vertrokken. De man was kleermaker.
- In 1823 was zijn verblijfplaats onbekend... zie Memorie van Successie van Jacomnina Mastenbroek. Jacomina Mastenbroek op 20 okt 1823 te Gemert overleden. Memorie van Successie, ondertekend in aug 1824, Martinus Mastenbroek - broer van de overledene, zich fort en sterk makende namens zijn 'zwager' Peter van Dijk (wiens woonplaats en verblijf onbekend is) - doet de aangifte. Jacomina is overleden in het huis van Martinus M. aan de Verrehijde. Ze was kinderloos. [ zie scan van deze memorie op pagina 407 van 618]
- In 1831 in gevangenis Hoorn en veroordeeld tot 5 jaar wegens diefstal en bedelarij. [ zie scan bij Noordhollands archief, scan op pag. 82 van 156]. Hier staat zijn geboorteplaats als Waldfeucht en zijn laatste woonplaats als Schijndel. Verder zoeken, bijv. via: https://allekolonisten.nl/
- In 1835 / 1836 naar Veenhuizen . Datum naar Veenhuizen 08-10-1836; datum ontslagen 30-04-1840.
Plaats van herkomst: Hoorn. Datum van aankomst: 07-08-1835
- In 1841 wederom naar Veenhuizen, vanuit 's-Hertogenbosch.
- In 1843 in Veenhuizen (Norg) overleden. - erremoei troef -
Johan zei op 11 mei 2022 om 11:25
Tjee Helena, wat geweldig. Hartelijk dank hoor.
Waar heb jij deze bron gevonden: "Patrimonium Transcriptum cd van Waldfeucht met DTB index gekoppeld aan scans]"
Norah zei op 11 mei 2022 om 12:23
Heel fantastisch, ik sluit me hier bij aan!
Alleen, Johan, stam jij soms af van Francis Peters x Maria van Kempen? Getrouwd 10-05-1845 Ubbergen. Ik ben bang dat bij zijn geboorte * 14-08-1811 Maashees en Overloon een grove fout gemaakt is. >>>
Ouders Willebrordus Peeters x Jacomina/Jacoba Gijsberts(van den Wijert). Er staat hier genoteerd dat de moeder Jacomina Mastbroek was, een vergissing!!!
Willebrord P. en Jacomina Gijsberts kregen nog meer kinderen, en dan met de juiste naam van de moeder. Het frappante hiervan was dat dit echtpaar ook uit Bakel afkomstig was...

Maar om op Jacomina Mastbroek terug te komen, er werd ook een proces gevoerd door haar dacht ik, tegen de vader van haar onwettig kind uit 1799 Heeze, Henricus Henrici Simonis. Waarom weet ik niet, geen erkenning? Geldkwestie?
Mvg.
Helena zei op 11 mei 2022 om 12:55
@Johan, - antwoord op je vraag over de cd: dit is een cd/dvd die ik zelf in mijn 'bibliotheek' heb. In verleden veel onderzoek gedaan in het Duitse gebied ten oosten van Roermond , min of meer tussen Roermond, Erkelenz, Heinsberg, Gangelt, Geilenkirchen en ook nog wat omlaag richting Aken .. Zag geen tijd of gelegenheid (afstand) om het Personenstandsarchiv in Brühl of andere Duitse archieven te bezoeken. Heb daarom destijds (ca. 2005 of daaromtrent?) een redelijke collectie PT - cd's/dvd's (uitgever is Patrimonium Transcriptum Verlag) met gedigitaliseerde Kirchenbücher van diverse plaatsen in dit gebied aangeschaft zodat ik onderzoek kon doen vanachter mijn computer. Waldfeucht is een van die cd / dvd's.
Maar...enkele jaren geleden is er door een van de genealogen in Kreis Heinsberg een programma online gezet. Nu kun je via dat programma een grote database aan waarin gegevens van vele plaatsen in NRW [and beyond]. Ook van Waldfeucht >> Taufe 1593 - 1800, Eheschließung 1509 - 1899, Begräbnis 1644 - 1800. Let wel: via dit programma alleen index, geen scans. Kijk zelf maar eens: https://pr2.leoaretz.de/ . Het is de eerste 30 dagen met volledige zoekfuncties te gebruiken, na die 30 dagen vervallen die zoekfcunties maar is de database nog in te zien (bladeren, heel precies zoeken ). Na registreren (tegen kleine vergoeding) worden alle zoekfuncties hersteld.

@Norah, - ...die processen ..dat meen ik ook uit de index bij RHCE op te maken. Men kan eventueel scans van deze schepenakten aanvragen bij het RHCE.

Nog wat wat ik genoteerd had, maar het is nu echt op de valreep voor mij..(tijd).
- Voor Jacomina Maesbroeks, borgbrief van Bakel naar Heeze op 29 maart 1803. [ Bakel R 297/ 124]
- Voor haar broer Hermanus Maesbroeks, borgbrief van Bakel naar Heeze op 10 april 1798 [ Bakel R 295/183]
- Voor hun oom Marinus Mastbroek , borgbrief van Bakel naar Heeze op 21 juni 1760 [ Bakel R 289/90]
Johan zei op 12 mei 2022 om 08:55
Dankjewel Helena.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: