skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Wie zijn de ouders van Maria Jansdr. Swinckels geboren rond 1630

vertelde op 13 september 2021 om 13:52 uur
Ik zoek de (voor)ouders van Maria Jansdr. Swinckels, geboren rond 1630 waar weet ik niet en gehuwd rond 1655 (waar weet ik ook niet) met Thomas Jansz. Maes. Uit dit huwelijk worden in Lieshout 10 kinderen geboren: Joannes (de oude), Maria, Franciscus, Joannes (de jonge), Anna Margaretha, Leonardus, Elizabeth, Petrus, Henricus en Arnoldus.
Wie heeft aanvulling omtrent Maria Swinckels ?
Margriet

Reacties (16)

Cornelis
Cornelis zei op 13 september 2021 om 14:12
doopgetuigen Swinckels bij diverse kinderen van Maria en Thomas; Johannes, Johanna, Margaretha !
Peter van de Laar zei op 14 september 2021 om 14:32
kandidaat-ouders zijn:

Jan Hendricx ‘den ouden’ Swinckels, overl. 1670-1675;
tr.
Margriet Verbeeck, overl. Aarle-Rixtel 17-8-1693, dr Hendrick Judocus Verbeeck (notaris, secretaris en magister in Aarle-Rixtel) en Maria Magdalena (Mereijken) Janssen van Duijnhoven
Margriet zei op 14 september 2021 om 21:22
Toch is het heel vreemd met die Jan Hendrick Swinckels. Ik heb heel wat gezocht via wie was wie en geneanet maar kom er niet uit. Wel heb ik de doopdatum van Joannes gevonden in Gerwen 8-11-1615 maar helaas is de moeder niet vermeld. Bij geneanet wordt deze Joannes zowel de jonge als de oude genoemd terwijl altijd dezelfde doopdatum en -plaats wordt vermeld. De ene Joannes trouwt rond 1639 met Jenneke Peter van Luijtelaar en de andere (de oude) trouwt met Margriet Hendrick Joost Verbeeck. De achternaam of een patroniem van Margriet wordt helaas nooit vermeld. Waarom dezelfde Joannes zowel de jonge als oude wordt genoemd is me een raadsel. Misschien toch eens verder zoeken bij Hendrick Judocus Verbeeck of er iets in de rechterlijke archieven wordt vermeld waardoor er een tipje van de sluier wordt opgetild en Margriet (Margareta) als zijn dochter misschien ter sprake komt. Verder heb ik geen andere aanknopingspunten.
Margriet
Gerard W. Ch. Lemmens
Gerard W. Ch. Lemmens zei op 15 september 2021 om 11:49
Dag Margriet,

Toch moet er heel wat werk gedaan zijn over de diverse families Swinckels, vooral door een hele goeie genealoge - Tineke Willems-Swinkels - uit Beek en Donk !!! Ik weet niet of ze nog leeft maar ik heb rondom 1990 veel contact met haar gehad., waarvan ik hele goeie herinneringen heb, want ze heeft mij veel geholpen !

Ze was een schat !!

Groeten uit East Sussex,
Gerard Lemmens
Hans Vogels zei op 15 september 2021 om 21:19
Dhr. Maasakkers heeft begin jaren '80 de familie Swinkels uitgezocht. De stamboom is gepubliceerd in een aantal delen. Ik kwam het onlangs nog tegen in het RHC te Eindhoven. Het staat in de bibliotheek en is te raadplegen.

Ik moet evenwel opmerken dat het conform de kennis van dat moment was. De 17e en oudere eeuwen hadden nog wat beter uitgezocht kunnen zijn maar Maasakkers wilde destijds zijn jarenlange onderzoek (vanaf ruwweg 1700) afronden en ten gelde maken bij geïnteresseerden. Ik heb hem een tijdje geassisteerd met het onderzoek naar de periode voor 1700.

Er zijn overigens twee broers met naam Jan, zonen van Hendrik Swinckels uit twee huwelijken, dacht ik. Ik ben evenwel de komende weken nog buitenslands. In de oude Yahoo-nieuwsgroep voor genealogie in de provincie Noord-Brabant hebben lang diverse Swinkels-bijdragen gestaan. Maar ja, die is er niet meer :-(
clericus.eu
clericus.eu zei op 15 september 2021 om 22:33
Hallo Magriet,

Heb een jan Swinckels uit Gerwen in mijn bestand zitten van 08-11-1615 bij mij onbekend van wie ik die gegevens heb. maar het lijkt een bestand te zijn van personen uit Gerwen

Hendrick Aert Swinckels zou in 1614 voor de 3de keer gehuwd zijn met Jenneke Peter Mathijssen Cuijpers heb echter geen trouwdatum maar en ± datum

hoop dat je hiermee vooruit kan.

Volgende generatie zouden we bloedverwant zijn met :

Arnoldus "Hendrick Marten" Swinckels en Joanna Hendricks Swinckels in de 14de generatie.
Moet deze echter zelf ook nog veriferen / controleren.
G.W.Ch. Lemmens zei op 15 september 2021 om 23:29
Verschillende families Swinkels dacht ik dat er zijn en dus men moet niet spreken over 1 familie !! Meestal als men het over 1 familie Swinkels praat verwijst men naar de brouwers familie Swinkels uit Lieshout ?!

Groet,

Gerard Lemmens
Hans Vogels zei op 5 oktober 2021 om 12:41
Ik heb in de jaren 70/80 de volgende informatie bijeen verzameld. Het lijkt me raadzaam om e.e.a. nog eens te verifiëren.

Aert Marten Aerts (wordt in 1629 Aert Martens Wijntjens genoemd).
Geb. ca.1544 Mierlo, + 10-12-1617 Gerwen
(obyt Arnoldus filius Martini Aerts, Mierloensis, 73 etatis, anno in domo op Swinckel, 14 decembris sepultum est in ecclesia Sti Clementis in Gerwen).); kerkmeester van Gerwen 1608.

Huwde 1. ca. 1580 Jenneken, dochter Henrick Martens (op Swijnckel 1584) en van Margriet dochter Wouter Jan Denijs.
Huwde 2. ca.1595 Oda (Oijken/Eijken) dochter Bartholomeeus (Meeus) Jan Aerts [Tijbosch 1613], vermoedelijk uit Mierlo, + na 27-1-1610 (testament) en van Oda.
?? Huwde 3. voor 13-8-1615 Maria (op die datum is een Maria uxor Arnoldi Mertens doopgetuige).

Kinderen uit 1:
1. Marten, x 1. voor 1614 Anna; x 2. Magdalena (Helena) Janssen.
2. Henrick, volgt onder.
3. Barbera, x in/voor 1609 Nicolaes Aert Rutten.
4. Adam, x 1616 Nuenen Elisabeth Goort Geerarts [de Greeff].
Kinderen uit 2:
5. Jan, x 1. In/voor 1619 Aelken Jan Ariaens; x 2. In/voor 1648 Heijlken Jan Jan Sijmons Colen.
6. Dielis, x ca.1635 Barbera Aert Oerlemans.
7. Maria, x in/voor 1624 Andries Frans Maes.
8. Evard, x in/voor 1627 Andrea Andries Willem Cocx.
9. Margriet, x 1628 Gerwen Jan Jacobs Leijten.


Henrick Aert Martens Swinckels, + voor 19-3-1640 (AR R.73 fol.82v-83).
Huwde 1. ca.1605 Anneken Dielis Thomas, + na 12-10-1611 (Nuenen R.19 fol.13v-14).
Huwde 2. ca.1613 Jenneken Peter Mathijssen Cuijpers, weduwe (met 5 kinderen soo van 1e bedde als van leste).

Kinderen uit 1:
1. Aert (vermoedelijk jong gestorven).
2. Dielis, + na … 1665.
3. Jan Henrick Swinckels den ouden, volgt onder.
Kinderen uit 2:
4. Jan Henrick Swinckels den jongen, gedoopt 8-11-1615 Gerwen, x 1. ca.1640 Jenneken dochter Peter Jan Ariaens en van Lijsbeth van de Laer, x 2. In/voor 1661 Anneken Jan Goorts.
5. Anneken, x ca. 1645/50 Jan Jan Driessen Houbraken.


Jan Henrick Swinckels den ouden, + voor 19-3-1675, wo. te Aarle.
Huwde ca.1635 Margriet Verbeeck, begr. 17-8-1693 AR als weduwe,
dochter van Henrick Joosten Verbeeck en van Meriken Jan Dircx van Duijnhoven.

Kinderen:
1. Henrick (vermoedelijk jong gestorven).
2. Jan, x 1660 AR Margriet Adam Staels.
3. Maria, x ca.1655 Thomas Jan Maes.
4. Anna, x 1666 AR Henrick Antonis Canters.
5. Engela, x Laurens Verhaeren.
6. Margaretha, x 1671 AR Jacob Gielens van der Cruijs.
7. Jenneken, x ca.1679 Francis Smits.


Margriet dochter Wouter Jan Denijs, + voor 20-4-1589.
Huwde ca.1555 Henrick Martens, boerde op Swijnckel, + voor 20-4-1589.

Kinderen:
1. Jenneken Henrick Martens, x ca.1580 Aert Martens.
2. Aert Henrick Martens van Swijnckel, x Margriet.
3. Peter Henrick Martens van Swijnckel, x Mariken.

Wouter Jan Denijs, + na … 1556.
Huwde ca.1530 N.N.

Kinderen:
1. Margriet, x ca.1555 Henrick Martens.
2. Sophia, x Peter Aerts.

Jan Denijs
Geb. ca.1470, + na 27-2-1548 en voor 23-3-1554.
Woonde op het Laer in Gerwen; H. Geestmeester van Gerwen; weduwnaar met 7 kinderen.
Huwde ca.1495 Feijken (Sophia) Wouter Heijnen.

Kinderen:
1. Denijs (Dionisius), x Jenneken Daam Aerts.
2. Wouter, x ca.1530 N.N.
3. Jan, x Aleidis Anthonij Jans.
4. Heilwich
5. Sophia, x in/voor 1525 Jacop Peter Jacops der Venen.
6. Peter, x ca.1540 Johanna Jans van Wetten;
stamouders van een familie Van Kemenade in Son en omgeving.
7. Margareta.

Zie ook: Jean Coenen, Die men heyt van Kijmenaden (1978).

In het Huisarchief van de Heren van Helmond (te raadplegen op de website van het RHC te Eindhoven) in het cijnsboek Nuenen ca. 1498-1582 (vroeger inventarisnr. 131 deel II) staan enkele leuke cijnsposten met betrekking tot Jan Denijs en zijn schoonvader. Laatstgenoemde is een Wouter Heijn Wouter Sijmons met een Barbera als weduwe en Sophia en Henrick als kinderen. Ik meende destijds in een krabbel de opmerking ex her. Swynck Broeck te hebben gelezen. Hier valt wellicht de herkomst van de latere achternaam Swijnckel/Swinckels/Swinkels te zien. Nakomelingen van Wouter Heijnen bleven op Swijnckel boeren. Zonen vertrokken en schoonzonen bleven en in het geval van Aert Martens kregen diens kinderen uit zijn 2e huwelijk ook dit etiket aangehangen.
G.W.C. Lemmens zei op 31 augustus 2023 om 12:18
Dag Tineke Willems-Swinkels,

Ik zou gaar jouw e-mail adres willen bemachtigen want wij hebben helaas jaren geen contact meer gehad, mede dpprdat wij 11 jaar in Amerika gewoond hebben en toen weer terug kwamen in Engeland.
Ik ben nu oud geworden, 83 !!!

Groet uit Wadhurst, East Sussex,

Gerard
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 31 augustus 2023 om 13:41
Beste Tineke en Gerard, met toestemming van jullie beiden zijn wij natuurlijk altijd bereid om via onze mail jullie mailadressen met elkaar uit te wisselen. Van Gerard weten we dat dat in orde is, graag hoor ik van Tineke of wij jouw mailadres aan Gerard morgen sturen.
G.W.C.Lemmens zei op 2 september 2023 om 11:48
Marilou,

Vol verwachting klopt ons hart !!
Groet en dank,

Gerard
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 6 september 2023 om 10:14
@Gerard: helaas hebben wij niet het mailadres van Tineke en heeft Tineke ook niet gereageerd op mijn vraag. Ik heb ook nog gezocht in onze oude mailwisselingen, maar ook daar komt haar mailadres niet voor. Het spijt me dat we je hiermee niet verder kunnen helpen.
G.W.C. Lemmens zei op 6 september 2023 om 20:11
Dag Matilou,

Je hebt je best gedaan en het was niet mogelijk dus er is helaas niets meer aan te doen ?!

Met veel dank voor je moeite en hartelijke groet,

Gerard

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.