skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hualp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Meulerek

Anne-Marie Verwijst vertelde op 24 juni 2007 om 22:29 uur
wat ontbreekt in de geschiedenis van Uden is dat er nergens iets geschreven staat over de Meulrek oftewel de Meulenreeck.
De weg is nog zichtbaar in het landschap al moet je het wel weten te vinden. Het was de weg naar de meulen.
Deze weg lag tussen de Boekelsedijk en Nimeskant.
Eigelijk was de Meulerek een omgeving in Uden vlakbij Volkel.
Omdat mijn schoonmoeder de achternaam: van de Meulenreek draagt zijn we op onderzoek gegaan. De oudste (Antoni van den Meulenreeck geboren omstreeks 1715 te Uden in het Land van Revenstein) die we hebben kunnen vinden komt uit Uden, woonachtig op Den Meulenreeck.
Dit was omstreeks 1741 (hij trouwd dan Erp met Barbara E.Adriani van Reijbroeck) Omdat er niets is te vinden over de Meulerek (alleen een oude landkaart van Uden waarop de Meulerek voorkomt uit 1832)vraag ik me af of er helemaal niets meer in de archieven voorkomt van deze omgeving.
Ook de naam Meulenreek komt niet meer voor in Uden.
Zelfs geen straatnaam, wel jammer het is toch een stukje Uden.

groetjes van Wim en Anne-Marie v. Nistelrooij

Reacties (11)

Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 25 juni 2007 om 12:52
Hallo Wim en Anne-Marie,

Inderdaad, dat stukje Udense geschiedenis mist nog op onze website... net als zoveel andere stukjes. Samen met de bezoekers van onze website, zoals jullie, proberen we al die stukjes bij elkaar te puzzelen.

Bedankt dus voor jullie informatie! Ik geef die door aan onze webmaster, die er vast een leuk verhaal voor de lokale pagina van Uden van wil maken. Misschien neemt hij daarover nog contact met jullie op.

Nogmaals bedankt!
Wim van den Heuvel zei op 14 juli 2007 om 22:43
Hallo,

Kwam deze site toevallig tegen, en ik vond het toch leuk om eens te reageren op dit artikel omdat dit toch ook over de Udense geschiedenis gaat !!
Daar ben ik sinds enkele maanden in geiteresseerd geraakt omdat gebleken is dat mijn over-over-grootouders daar vandaan komen !!
Dat was voor mij echt nieuwe informatie !
Sinds enkele maanden zit ik achter de computer, om op zoek te gaan naar mijn voorouders, met de bedoeling om een stamboom op te stellen. Maar dat valt niet mee !!
Hopelijk lukt het om de "Meulenrek" in ere te herstellen !!
Groetjes, Wim van den Heuvel uit Helmond.
Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 16 juli 2007 om 14:00
Hallo Wim,

Zo zie je maar: stamboomonderzoek leidt tot vele, leuke verrassingen! Veel succes verder! En leuk dat je hebt gereageerd.
Wim van den Heuvel zei op 15 augustus 2007 om 03:45
Hallo, Christian van der ven ( BHIC )
Hierbij zou ik je willen vragen of je mij zou kunnen/willen helpen met mijn stamboom ?? Ben van alles aan het uitproberen, maar volgens mij doe ik iets niet goed !! Het aat om ; Jan van den Heuvel, gehuwd met Anna Maria Erkens, zij hadden in ieder geval een zoon ; Theodorus (of Theodorus Joannes en soms ook Derk vernoemd) van den Heuvel, geboren in het jaar +/- 1757 te Uden, en was getrouwd met Elisabeth van den Hamer, Theodorus is overleden op 18-01-1832 te Uden ! Op Jan van den Heuvel ben ik helemaal op vastgelopen. Of je mij hierin zou kunnen helpen ?! OF iemand anders uit Uden ?! Groetjes, Wim van den Heuvel uit Helmond.
Anne-Marie Verwijst en Wim v. Nistelrooy zei op 26 augustus 2007 om 12:59
Hallo Christian,

In ieder geval bedankt voor je reactie,

Ken jij het gebied rond de Meulenrek in Uden, zoja zou je ons er dan iets meer over kunnen vertellen, zoals welke gezinnen er nog meer hebben gewoond of geleefd.
je kan ons ook rechtstreeks mailen, w.vannistelrooy@home.nl

Alvast bedankt en hopelijk tot ziens
Christian van der Ven, namens BHIC bhic zei op 27 augustus 2007 om 09:09
Nee.. helaas ben ik in die regio niet zo thuis. Vraag me daarentegen iets over de Midden-Langstraat en ik kan er uren over vertellen.. :-)

Op het BHIC hebben we wel bijvoorbeeld de bevolkingsregisters van Uden. Daarin staat opgetekend wie er wanneer en waar woonden in Uden. Daar kun je vast mee uit de voeten!
Verwijstannemarie@hotmail.com zei op 30 juli 2019 om 21:06
Vorig jaar op 3 juni werd het landschapspark “ De Meulenreek” te Uden officieel geopend. Een oude naam die Uden bijna vergeten was is weer terug in het landschap gebracht. Het is een mooi stukje natuur met een geschiedenis die niet vergeten mag worden. Zie voor meer informatie: http://www.jantimmerscultuurhistorie.nl/nederzettingen/de-velmolen-en-de-vloet-in-uden-en-volkel/ en de site https://www.ivn.nl/afdeling/uden/nieuws/oplevering-nieuw-landschapspark
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 31 juli 2019 om 11:40
Wat mooi Annemarie, dat deze naam nu tóch is teruggebracht naar Uden. En zeker ook om te lezen dat het nu om een mooi landschapspark gaat waar geschiedenis en natuur hand in hand gaan.
Rini de Groot. zei op 31 juli 2019 om 20:46
Beste Anne-Marie Verwijst.
In verband met de vorige reactie zie ik het interessante verhaal uit ons naaste buurtschap. Weer een 'Wijst'. Vorig jaar, ontmoette ik een familie die zich de 'Wijst familie' noemende uit Volkel op bezoek bij de opendagen van de Peelrandbreuk in Uden.
Ons Moeke schreef 'Verwijst' er zijn diverse schrijfvormen met Wijst vermoed allemaal afkomstig van de Wijstgronden. Als kind hoorde we het woord regelmatig maar kende de betekenis niet.
Mijn Vader had klanten op de Veldmolen, soms schreef hij voor een klant Volkel soms Uden. En schreef het maar zoals hij en ik dacht aan het woord veld. Nu dacht ik aan vellen, huiden en daarvoor in Uden ook de Runmolenstraat.
Een Runmolen dienende voor het malen van de Eikenschors gebruikt bij het looien van de huiden.
Jaren zestig maakte ik nog diverse foto,s van het onaangetaste Buurtschap Veldmolen. (buurtschap werd vroeger een ’Uithoek’ genoemd.)
Anne-Marie Verwijst zei op 6 december 2020 om 15:25
Ik heb tijdens het zoeken op oude krantartikelen gevonden waarin wat wordt verteld over de Meulenreek te Uden. Nu wil ik dit artikel plaatsen in dit verhaal maar hoe kan ik dit doen?
Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 8 december 2020 om 10:29
Wat leuk dat je die artikelen hebt gevonden, Anne-Marie! We moeten even kijken of ze hier geplaatst kunnen worden in verband met auteursrechten, maar je kunt een scan sturen naar info@bhic.nl. Wij gaan er dan naar kijken en we nemen vervolgens contact met je op. Alvast bedankt!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.