i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Nistelrode
Tags:

Als elke seconde telt…

vertelde op 2 maart 2009 om 13:51 uur

In februari 2009 stelt de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (Dr. Ab Klink) 5,4 miljoen euro beschikbaar om ervoor te zorgen dat de traumahelikopters, die vanaf 4 locaties in Nederland vliegen, voortaan ook ’s nachts ingezet kunnen gaan worden. Hiermee zal de bereikbaarheid van de acute zorgverlening enorm toenemen.

Tegenwoordig vinden we het eigenlijk vrij normaal dat er bij een ongeluk een traumahelikopter wordt ingezet, maar nog niet eens zo heel lang geleden was deze acute zorg toch wel wat anders geregeld.

In de zestiger jaren is Gerardus van der Wijst uit Nistelrode erg begaan met zijn dorpsgenoten. Gerardus, taxichauffeur met een eigen auto, wil zijn taxi graag inrichten om de zieken uit zijn dorp te vervoeren. Dwars door Nistelrode loopt namelijk de Provinciale weg Heesch-Uden. Die wordt intensief gebruikt, waardoor er vrij veel verkeersongelukken gebeuren. Gerardus vindt dat het te vaak voorkomt dat een patiënt lang op zijn vervoer naar een ziekenhuis moet wachten, omdat de dichtstbijzijnde ziekenauto uit Oss of Veghel moeten komen. Dus van zo’n 10 tot 12 kilometer afstand.

Ook de gemeente Nistelrode ziet wel wat in het plan om binnen het dorp permanent een auto beschikbaar te hebben die ingericht is voor het vervoer van zieken. B en W besluiten om per 1 januari 1965 Gerardus van der Wijst een jaarlijkse subsidie toe te kennen van ƒ 850,00 om zijn ‘ziekenauto’ te kunnen rijden.

Gerardus moet dan alle zieken vervoeren vanuit Nistelrode naar en van elk ziekenhuis binnen Nederland, tegen de gebruikelijke kilometervergoeding. Zijn auto moet natuurlijk in goede staat zijn en te allen tijde bedrijfsklaar. Gerardus mag ook zieken van buiten Nistelrode vervoeren, maar inwoners van Nistelrode gaan altijd voor!

Het contract wordt aangegaan voor een periode van 3 jaar. Wie er daarna verantwoordelijk is geworden voor het vervoer van de zieken uit Nistelrode blijkt niet uit de archiefstukken. We weten dus niet of deze onderneming een succes is geworden.

Ben je zelf wel eens met de ambulance-taxi van Gerardus van der Wijst vervoerd? Weet iemand hoe het met deze privé-ambulance is afgelopen? En wie weet in wat voor soort auto Gerardus heeft gereden?

De foto rechts is namelijk maar een voorbeeld van een reguliere ambulance uit de jaren ’60 en niet de taxi van Gerard.

Laat ons iets weten!

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (1)

Robert Kuijpers zei op 17 januari 2015 om 18:24 uur

Ik geloof dat de ambulance een Amerikaanse stationcar of een grote Opel stationcar was. Van der Wijst had destijds overwegend 'dikke' Amerikanen staan, voor gebruik als taks of bruiloften in een grote loods. Ik keek er als kind altijd m'n ogen uit. Was nog eens wat anders dan de Simca 1000 van m'n vader. In Uden stonden, tegenover de kerk, ook altijd twee Opel Rekord ambulance voertuigen. Ik weet niet of er in de jaren zestig al een onderscheid werd gemaakt tussen ambulances voor ziekenvervoer en beter uitgeruste ambulances voor dringende noodgevallen (als hartproblemen, verkeersongevallen en ander trauma, en meer levensbedreigende situaties). In laatstgenoemd geval heb je natuurlijk ook medisch opgeleid personeel nodig.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 10 december 2009 om 11:13 uur

Een Schijndels ziekenhuis

vertelde op 17 december 2010 om 16:03 uur

Dodelijke val