i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Etten-Leur
Periode: 1959 - 1971
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Vliegvelden

Ballonhaven Etten-Leur

vertelde op 30 oktober 2014 om 15:05 uur

Niet alleen de eerste vlucht met een motorvliegtuig in Nederland vond plaats in Etten-Leur, de plaats kreeg ook de eerste nieuwe ballonhaven na de oorlog. Het een hing ook met het ander samen. In 1959 werd namelijk herdacht dat het vijftig jaar geleden was dat die eerste vlucht was gemaakt.

Het organisatiecomité PH-EL organiseerde samen met Jan Boesman een ballonrace over lange afstand, waaraan 10 ballonnen meededen.

Ter herdenking van de 50e verjaardag van de eerste vlucht van een motorvliegtuig in Nederland werd in Etten-Leur een ballonrace gehouden. De ballon wordt gevuld met mijngas (foto: L. Hillemans, 1959. Bron: Collectie Regionaal Archief West-Brabant)Uit deze contacten groeide het idee, om in Etten-Leur een ballonhaven in te richten. Diverse locaties werden in overweging genomen, maar uiteindelijk werd gekozen voor de parkeerplaats achter de Veemarkt aan de Dreef in Etten.

Voor 362 gulden liet het gemeentebestuur een leiding aanleggen, waardoor de ballonnen daar met mijngas konden worden gevuld. Hetzelfde gas waarmee in Etten-Leur gekookt werd. Heteluchtballonnen werden pas in de jaren zeventig populair. Het vullen van een ballon en de verdere voorbereiding nam ongeveer 2 uur in beslag. Een deel van de parkeerplaats werd dan afgezet en de brandweer en de Rijkspolitie waren ter plaatse. Opstijgen gebeurde vanaf de naastgelegen Schapenweide.

Na een eerste proefvaart op 7 juli 1960 werd de ballonhaven officieel geopend op 1 augustus. Een bijzondere vlucht vond plaats op 2 december 1961. Niet alleen omdat het zo laat in het jaar was, ook de passagier was bijzonder: Sinterklaas. Hij landde veilig in Oisterwijk.

Vluchten vanaf Etten-Leur werden voor vertrek telefonisch aangemeld bij de luchtverkeersleiding op Schiphol. Op dezelfde wijze volgde na de landing een afmelding. Radiocontact tijdens de ballonvaart was er alleen met een volgauto.

Halverwege de jaren zestig schakelde Nederland over op aardgas. Dat is zwaarder en dus niet geschikt om gasballonnen mee te vullen. In dezelfde periode wilde de Rijksluchtvaartdienst de particuliere luchtvaart in de regio concentreren op Vliegveld Seppe. Bovendien werden er elders in Nederland nieuwe ballonhavens geopend. Dat betekende het einde voor die in Etten-Leur. Op 15 oktober 1966 stegen voor het laatst twee ballonnen op. Daarmee had de ballonhaven 26 vaarten bediend, waarvan de meeste werden gemaakt door het echtpaar Jan en Nini Boesman.

Vanaf 1969 werd Vliegveld Seppe enkele jaren gebruikt als ballonhaven. In Etten-Leur werden in 1971 de laatste resten van de haven opgeruimd.

Bron:
De gegevens van dit verhaal zijn grotendeels geput uit het verhaal van Arie de Bruijn, "Ballonhaven Etten-Leur. De redding van de ballonvaart in Nederland en Groot-Brittannië?!", in: d’Huskes nr. 31 (2003).

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (1)

Henk Buijks zei op 2 september 2019 om 11:07 uur

Een prima verhaal, Paul, dat ook bij mij mooie herinneringen oproept! Misschien nog als aanvulling het volgende. Het betreft 1959, de herdenking van de eerste opstijging van een vliegtuig vanaf Nederlands grondgebied. Het ballonfestijn vond plaats op een andere plek dan de latere ballonhaven, namelijk op een weiland nabij de Bernhardlaan, waar nu de Emmaflat staat, dus aan de oostkant van Etten. Ik zat toen in de vierde klas van de lagere school, de Gerardus Majella, waar onze meester in zijn lessen enthousiast had verteld over het gebeuren op de Klappenbergse Heide in 1909. Uiteraard heb ik, samen met honderden andere belangstellenden, de ballonnen zien opstijgen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: