skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Jaël Jonkman
Jaël Jonkman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Jaël Jonkman
Jaël Jonkman RA Tilburg

Bruggen en veren

Voor het wegverkeer is het water vaak een lastige barrière. Met veerboten en later veerponten en met bruggen kom je aan de overkant. Globaal gezien kennen we tegenwoordig de volgende soorten.

Bruggen

Vaste en beweegbare bruggen

Vaste brug: de Edithbrug bij Ravenstein in 1927  (coll. BHIC)
Vaste brug: de Edithbrug bij Ravenstein in 1927 (coll. BHIC)

Er zijn vaste bruggen, waarmee zowel het wegverkeer als de scheepvaart tegelijkertijd ongehinderd hun weg kunnen vervolgen. Bij beweegbare bruggen moet altijd één van beide wachten. Er zijn verschillende soorten beweegbare bruggen:

Ophaalbrug

Op een ophaalbrug staat een portaal, de hameipoort. Hieraan is een draaiende arm bevestigd, de balans. Aan de ene arm van de balans hangt het contragewicht, de balanskist. Aan de andere kant is de arm verbonden met het brugdek, het val. Als de brug omhoog gaat draaien de balans en het brugdek dus parallel.

Ophaalbrug
Ophaalbrug

Draaibrug

Een draaibrug draait om een verticale as. De pijler kan in het midden van het water staan, waardoor de draaibrug twee gelijke armen heeft. In geopende stand zijn er zo twee gelijke doorvaartopeningen.

Draaibrug
Draaibrug

Hefbrug

Het val van een hefbrug wordt recht omhoog gehesen. Het val is met kabels bevestigd aan gewichten, die in de heftoren hangen.

Hefbrug
Hefbrug

Basculebrug

Een basculebrug is eigenlijk een ophaalbrug zonder hameipoort en balans. Het val van de brug is verlengd en verzwaard met een contragewicht, de balastkist. Dit contragewicht bevindt zich in de basculekamer onder de rijweg.

Basculebrug
Basculebrug

Veren

Noord-Brabant kende en kent een groot aantal veren. Grote ponten, voor alle soorten verkeer, maar ook voetgangers- en fietsveren. Je kunt drie typen veerponten onderscheiden:

Vrijvarend veer: Gorinchem - Sleeuwijk
Vrijvarend veer: Gorinchem - Sleeuwijk

Vrij varend veer

Het vrij varende veer werd vroeger voortbewogen door te roeien of zeilen en tegenwoordig aangedreven door een motor. Meestal is dit een dieselmotor. Sommige veren die alleen voor fietsers en voetgangers bestemd zijn, worden aangedreven door een elektromotor die gevoed wordt door een accu en/of zonnecellen.

Gierpont

De gierpont is met een kabel bevestigd aan een punt in het midden van de rivier op de bodem. Door het schip schuin te draaien, zal de boot door de stroming de overkant bereiken. Tegenwoordig hebben alle gierponten een dieselmotor ter ondersteuning om sneller aan de overkant te komen.

Gierpont
Gierpont

Kabelpont

De kabelpont is verbonden met een of twee doorlopende kabels van de ene naar de andere oever. Grotere ponten voor auto's hebben een dieselmotor. Kleinere worden aangedreven met een elektromotor of met de hand. Sommige kabelponten die met de hand moeten worden aangedreven zijn zelfbedieningsponten.

Kabelpont
Kabelpont

Naar Bruggen & veren in Brabant

 

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!