skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Crashes tussen Ravenstein en Grave, 1940-1945

Sinds de vroege jaren ‘30 lag er bij Keent aan de Maas een soort van vliegterrein. In maart 1944 namen de Duitsers het veld zonder veel succes in gebruik als hulpvliegveld. Tijdens operatie Market Garden onderzocht een Amerikaanse eenheid het terrein op de bruikbaarheid voor de aanvoer van versterkingen.

Luchtfoto van de airstrip B.82. Bron: Ministerie van DefensieOp 23 september 1944 besloten de Britten de strip in gebruik te nemen en gaven het de codenaam B.82. Om de onbewapende vrachtvliegtuigen te beschermen tegen Duitse jagers, bewaakte een groot aantal Britse en Amerikaanse squadrons het luchtruim in de wijde omgeving van de strip. Eind september 1944 kwam er een einde aan de logistieke functie van B.82 en werd de strip geschikt gemaakt voor jachtvliegtuigen.

Verschillende RAF-squadrons werden op “Grave” (zoals de geallieerden het vliegveldje ook noemden) gestationeerd om aanvallen op gronddoelen uit te voeren en patrouilles te vliegen. De Luftwaffe viel het terrein vooral aan met Messerschmitt ME 262 straaljagers, diverse keren met succes. Zoals ook bij andere vliegvelden het geval was, zien we in de periode dat B.82 in gebruik was een concentratie van vliegtuigcrashes om het vliegveld heen. In de betrekkelijk korte periode van begin tot eind oktober gaat het om maar liefst acht crashes, gevolgd door nog eens twee in december.

F/Lt Reginald Russel BouskillOp 2 oktober 1944 stortte rond 11.00 uur F/Lt. Russell Reginald Bouskill (28), een Canadees van het 401 Squadron neer bij Keent met zijn Spitfire LF.IX (registratienummer MJ300, call sign YO- ). De piloot, onderscheiden met het Distinguished Flying Cross, kwam om bij de crash. Hij ligt begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XV E 5.

Hij werd tijdens een luchtgevecht met Fw 190’s boven de bruggen bij Grave en Nijmegen neergeschoten. Zijn poging tot een noodlanding op Keent mislukte, vlak voor het vliegveld stortte hij neer. Het Verliesregister meldt als tijdstip van de crash 11.00 uur, maar volgens Wim Boeijen in zijn boek Vliegen en vechten bij de Maas 1940-1945 : oorlogsgeschiedenis op de grens van Noord-Brabant en Gelderland (Westervoort, 2004) was het cockpitklokje op 12.15 uur blijven stilstaan (p. 182).

In 2009 werden de laatste resten van vliegtuig en vlieger geborgen. De Merlin-motor van de Spitfire staat sinds 2011 opgesteld in het bezoekerscentrum in Keent.

Op 5 oktober 1944 maakte W/Cdr. A.G. Page van het 130 Squadron om 18.25 uur een crashlanding op het vliegveld met zijn Spitfire XIV (registratienummer RM763, call sign AP- ). Hij was boven Apeldoorn geraakt door Flak. De volgende dag, op 6 oktober 1944, maakte ook F/Lt. G.G.G. Walkington een noodlanding met zijn Hawker Tempest V van 274 Squadron.

Hawker Tempest VOp 10 oktober ging er een Spitfire IX van 127 Wing verloren door een Duits bombardement en op 11 oktober 1944 verongelukte om 15.35 uur P/O Frederick Alan Wilks (23), die met zijn Tempest V (registratienummer EJ628, call sign JJ- ) van 274 Squadron op het vliegveld crashte. Hij ligt begraven op het oorlogskerkhof Jonkerbos in Nijmegen, graf 17 G 6.

Volgens het Operations Record Book van 274 Squadron maakte Wilks die dag deel uit van een patrouillevlucht over Arnhem en Nijmegen. Op de terugweg maakte hij in de buurt van Grave plotseling een steile duikvlucht. De piloot wist nog wel uit zijn toestel te springen, maar viel tijdens het afdalen uit zijn parachute-harnas, met de dood tot gevolg. Het vliegtuig zelf spatte aan de grond in kleine brokstukken uiteen, zodat ook achteraf niet viel te reconstrueren wat de oorzaak van die plotselinge duikvlucht kon zijn geweest.

Hoewel medio oktober werd besloten de strip voor alle vliegverkeer te sluiten vanwege het zeer slechte weer, bombardeerden de Duitsers op 24 oktober de airstrip met als resultaat twee vernietigde Spitfires IX van 125 Wing. En ondanks dat het terrein door de zware regenval onbruikbaar was geworden, maakte de volgende dag, op 25 oktober 1944 om 17.05 uur, F/O E.A. Kean van 402 Squadron nog een crashlanding op de strip met zijn Spitfire XIV (registratienummer RM687, call sign AE- ).

De Havilland MosquitoIn december kwamen in de buurt van Keent nog twee geallieerde vliegtuigen neer: op 14 december 1944 om 15.45 uur was dat S/Ldr W.A. Olmstead (drager van het Distinguished Flying Cross) met zijn Spitfire IX van 442 Squadron. Hij was eind oktober 1944 ook al eens gecrasht in de buurt van Zijtaart

En ten slotte sneuvelde op 27 december 1944 F/Lt William McKellar Hodgson (24), toen hij crashte met zijn Mosquito PR.XVI (registratienummer ML961, call sign HS- ) van 109 Squadron. Hij was onderscheiden met het Distinguished Flying Cross en de Air Force Medal en ligt nu begraven op de Canadese erebegraafplaats in Groesbeek, graf XII F 6.

Reacties (3)

Rini de Groot. zei op 7 juni 2018 om 15:28
Op 23 juli 2017 nam ik deel aan een IVN wandeling ‘Historisch Vliegveld in natuurgebied Keent’ (https://www.ivn.nl/afdeling/grave/activiteiten/wandeling-historische-vliegveld-in-natuurgebied-keent). Het verhaal, ‘Crashes tussen Ravenstein en Grave, 1940-1945’ van Rien Wols van een jaar eerder over dit gebied was mij toen niet bekend. Bij het infopunt van Brabants Landschap Keent werd uitgebreid informatie gegeven over <a href=https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/vliegveld-keent target="_parent">de voorgeschiedenis van de locatie</a>. Zoals: ‘Vanaf 1928 werd dit vliegveld regelmatig gebruikt voor militaire vliegoefeningen, met als hoogtepunt de Overasseltse Vliegweek in 1933 waar 20 000 bezoekers op afkwamen.’ Het enorme bezoekers aantal vraagt ik me af.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 juni 2018 om 16:25
Bedankt voor je aanvullingen, Gert en Rini. Ik durf op jouw vraag geen eenduidig antwoord te geven, Gert, maar mogelijk kunnen anderen hier meer over zeggen?

En Rini, als we de uitgave Onze Toekomst uit 1933 mogen geloven, waren het er echt 20.000 (betalende nog wel ;) Klik maar eens hier:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?facets%5Bperiode%5D%5B%5D=0%7C20e_eeuw%7C&query=Vliegweek+overasselt&coll=ddd&identifier=ddd%3A011185581%3Ampeg21%3Aa0032&resultsidentifier=ddd%3A011185581%3Ampeg21%3Aa0032

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!