skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Astrid de Beer
Astrid de Beer RA Tilburg

De comfortabele kleding van Roy Donders

Bhic
vertelde op 28 februari 2019 om 15:55 uur
“Ons Royke” werd in februari 1991 in de Tilburgse volkswijk Broekhoven geboren. Een broekie dus eigenlijk nog, maar toch al jaren een begrip in Nederland.

Roy was als piepjonge volkszanger al in 1995 te bewonderen in de Mini Playbackshow, maar hij viel het grote publiek voor het eerst écht op toen hij in 2012 in het TV-programma “Gypsy Girls” aantrad als kapper en stylist voor enkele van de deelnemende woonwagenmeisjes.

Roy Donders in 2014 (foto: G. Lanting (uitsnede). bron: Wikimedia. Licentie: Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported)

Roy Donders in 2014 (foto: G. Lanting. bron: Wikimedia. CC BY-SA 3.0)


Hij was er als een vis in het water: dit zijn zijn mensen en dat mag iedereen weten. Klaar! Nederland lustte er wel pap van, en van het een kwam het ander: Sinds 2013 zijn Roy, de “Stylist van het Zuiden”, zus Rian en de verdere familie, de sterren in hun eigen programma. Sterren zonder enige opsmuk of pretentie, die altijd en onder alle omstandigheden volkomen zichzelf blijven. Voertaal: Onvervalst Tilburgs!

Roy blijkt een onverwoestbare optimist die na iedere tegenslag weer terugveert, nieuwe plannen maakt en nieuwe projecten lanceert, want ambities heeft de kapper, volkszanger, eenmalige kermisklant, winkelier en stylist wel degelijk.

Zijn eerste grote succes als mode-ontwerper kwam al in 2014. Kort voor het WK voetbal, konden de liefhebbers via een supermarktketen het Roy Donders Juichpak bestellen. De belangstelling was zo overdonderend dat de 150.000 pakken al lang voor het WK begon, uitverkocht waren.

Het succes werd voortgezet met de Roy Donders Huispakken. Geen Haute Couture, geen peperdure, exclusieve stoffen, geen hoogdravende verhalen, geen pretenties, maar gewoon comfortabele pakken voor “doorsnee huisvrouwen uit volksbuurten en voor woonwagenbewoners”. Pakken voor binnenshuis of om even mee naar de buurtsuper te lopen. Aanvankelijk leverbaar in slechts 4 kleuren, maar wel meteen al rijkelijk voorzien van de kenmerkende glittertjes.

Roy verkoopt in 2015 in zijn winkel naast zijn eigen kledinglijn ook accessoires en kledingartikelen die hij gewoon ingekocht heeft, maar aan de kleding van het eigen merk wordt steeds meer aandacht besteed: er worden prints ontworpen, en wordt steeds meer met steentjes en ander versieringen gewerkt, de kwaliteit wordt verbeterd, het aanbod wordt breder, en inmiddels zijn er ook verkooppunten buiten Tilburg. Roy’s koninkrijkje lijkt zich langzaam uit te breiden. Zijn naam ligt op ieders lip –zelfs die van Mick Jagger-  hij heeft zijn eigen tegel op de Tilburgse Hall of Fame, maar Roy Donders is nog steeds maar een beginneling in modeland en zijn carrière kan nog alle kanten uit.

De winkel van Roy Donders aan het Pater v.d. Elsenplein in Tilburg, 2016 (foto: BHIC / Frans van de Pol)
De winkel van Roy Donders aan het Pater v.d. Elsenplein in Tilburg, 2016 (foto: BHIC / Frans van de Pol)

Toen werd het 2016: Roy’s collectie 2015 is niet het doorslaand succes geworden wat ervan verwacht werd en Roy begint zijn aandacht wat te verleggen. We zien hem opeens terug als eigenaar van een aanvankelijk goed lopende winkel in merkkleding. De restanten van de eigen collectie worden door moeder Donders voor een prikkie aan de man gebracht en Roy probeert als schlagerzanger Duitsland te veroveren.

Het lijkt erop dat we in krap 3 jaar tijd de opkomst én neergang van Modeontwerper Donders beleefd hebben, maar met Roy weet je het maar nooit. Als we dit schrijven, begin 2019, weten we dat de winkel in Tilburg failliet is, dat er geen nieuwe collectie op stapel staat en dat Roy nog nadenkt over zijn verdere carrière. Hij is veelvuldig te zien in verschillende tv-programma’s en hij is actief als zanger, maar we horen ook dat hij overweegt een nieuwe huispakkenlijn te lanceren. Terug naar de basis , daar waar de opmars begon.

Donders is in 2019 een jonge vent van nog geen 30, dus laten we nog maar even wachten met de eindconclusie: Roy’s wegen zijn grillig en ondoorgrondelijk; nieuwe wendingen liggen altijd maar nét voorbij de horizon...

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!