skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Karin de Mol
Karin de Mol RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Karin de Mol
Karin de Mol RA Tilburg

De dieselbromfiets

Op een zaterdagmiddag fietste ik naar het Wolfbos. Daar woonde de familie Boerdonk, met twee zonen was ik bevriend, Theo en Harry, beide echte techneuten. Het was in de opkomende tijd van de bromfietsen, de eerste was de Moschino, gevolgd door de Solex en vele andere merken.

Een Duitse fabrikant bracht een dieseltje op de markt, de Lohmann. De bedoeling was dat die extra voordelig zou lopen, doch het motortje vertoonde keuren. De verkoop stagneerde al zeer snel.

Harry had zo’n Lohmannmotor op de kop getikt, en die moest aan de praat worden gekregen. Het motortje werd onder een oude fiets gemonteerd, het dieseltankje op de bagagedrager bevestigd, een slangetje zorgde voor de brandstoftoevoer. De fiets werd aan twee takken van de perenboom gehangen, zodat de wielen 20 cm vrij van de grond hingen.

Een van de dochters had een vriend die als luchtmachtsoldaat op Volkel gelegerd was. Die werd met vereende kracht op de fiets geholpen en moest dus trappen om zo het motortje in beweging te krijgen. Harry had een gasbrander en richtte de vlam op het motorblok om dat voor te verwarmen, zodat de motor sneller aan het lopen zou raken.

Door het intensieve trappen wiegelde de fiets heen en weer, zodat Harry zelden de vlam op de juiste plaats kon richten. Hij moest als het ware de motor “achterna” met de vlam. De soldaat trapte uit alle macht, maar de Lohmann gaf geen kik.

Plotseling schoot het slangetje los, waardoor de diesel over het frame en de motor liep. De broekspijp van de acrobaat vloog in brand en hij wist niet vlug genoeg van de fiets te komen. Dat was namelijk nog een hele toer door het heen en weer gewiegel aan die takken.

Eindelijk lukte het het om op de begane grond te landen. Zijn broekspijp was tot aan de knie verbrand. Wat de gevolgen waren toen hij op de kazerne arriveerde, is niet bekend. De Lohmann is een stille dood gestorven bij de schroothandelaar. Bij Boerdonk was altijd wel wat loos...

Reacties (1)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 24 september 2019
Jee Martien, dat had nog veel erger af kunnen lopen! Jouw verhaal roept vast herkenning op bij jongens die in die tijd (jaren vijftig? of zestig misschien?) een creatieve aanpak hadden om dit vervoermiddelen tot leven te wekken.

Heel mooi verwoord, dank voor je bijdrage!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!