skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

De eerste motorrijder van Nederland

Het is in 1895 dat smid en rijwielhandelaar Jos. L. van der Meulen uit Helmond een artikel leest over een fiets met een motor. Het gaat over de eerste motorfiets ter wereld; de Hildebrand & Wolfmüller. Net iets voor de nogal avontuurlijk aangelegde Van der Meulen.
Zoon Jan van der Meulen (1900-1980 ) bij de reprise van de niet meer geheel originele Hildebrand & Wolfmüller in 1961 (bron: archief Jan van der Meulen jr)
Zoon Jan van der Meulen (1900-1980 ) bij de reprise van de niet meer geheel originele Hildebrand & Wolfmüller in 1961 (bron: archief Jan van der Meulen jr)

Een brief is snel onderweg naar de fabriek. Jos wil ze graag gaan verkopen, liefst door heel Nederland. Helaas zijn wijnhandelaren uit Venlo hem voor, maar een agentschap voor Noord-Brabant krijgt hij wel. Die motorfiets moet hij wel zelf betalen! En dan rijden maar zou je denken, maar dat heeft dan nog niemand in Nederland ooit gedaan!

De eerste pogingen om in ons land op zo’n Hildebrand te rijden lopen uit op een fiasco. Nou starten en rijden die eerste motorfietsen ook niet zoals we dat tegenwoordig gewend zijn. Er moet een vuurtje gestookt worden, dat dan ook maar net op tijd de verbranding met een gloeikousje op gang moet brengen en als dat dan allemaal goed gaat, moet je er snel opspringen, want de motorfiets rijdt meteen weg. Versnellingen en een koppeling hebben ze in die dagen nog niet.

Aankondiging publiek optreden na geslaagde eerste rit op 19 april 1895, Het nieuws van de week, 20 april 1895 (bron: Bibliotheek Helmond)
Aankondiging publiek optreden na geslaagde eerste rit op 19 april 1895, Het nieuws van de week, 20 april 1895 (bron: Bibliotheek Helmond)

Maar 19 april 1895 is de dag dat Jos van der Meulen er in slaagt als eerste een rit te maken op een motorfiets in Nederland. Hij rijdt met de machine van Helmond naar Aarle-Rixtel. En om dat succes te vieren rijdt hij diezelfde dag nog een keer heen en weer. Een paar dagen later wordt het publiek uitgenodigd om te komen kijken naar die rijdende motorfiets. Onder grote en luidruchtige belangstelling rijdt hij enkele keren op en neer naar Deurne en Aarle-Rixtel.

Een verkoopsucces wordt het echter niet. Jaren later blikt Van der Meulen er op terug. ‘ … de motor kwam in een hoek in de smederij terecht alwaar hem af en toe nog een weemoedige blik werd toegeworpen … Motorrijden was een nieuw begrip. In de eerste tijd lag de nadruk op motorrijwiel, het berijden was het verlangen. Schoon waren de gedachten met benzinelucht kalm en gelaten om te gaan. Het gaf een belevenis van romantiek en ondervindingen, van moeilijkheden die in het oneindige stegen. Het was het eerste paard dat leefde, een dier uit mensenhand, te koop voor ieder sterveling die 1200 mark had.

Bij de herdenking van de 100e geboortedag van Nederlands eerste motorrijder
Bij de herdenking van de 100e geboortedag van Nederlands eerste motorrijder

Maar verkoopsucces of niet, Brabant had met de Helmonder Jos. L. van der Meulen toch maar mooi de eerste motorrijder van Nederland. En daar bleef het niet bij: drie jaar later behoorde hij weer tot de eerste autobezitters.

Dit artikel is gebaseerd  op een uitgebreid bronnenonderzoek dat is gepubliceerd in het herfstnummer 2018 van het Conam Bulletin.

Belevenissen met een andere Hildebrand & Wolfmüller zijn te lezen op De auto van m'n opa bij kenteken N-114.

Reacties (2)

Frans van Schaik zei op 17 april 2019 om 19:36
Zie ook "De oudste motor in Nederland?"

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.