
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Het gemeentebestuur besloot in 1843 dan maar voor eigen rekening een aansluitingskanaal te laten graven, dat in 1846 werd geopend. Een juist besluit, zoals al gauw bleek, want de nijverheid bloeide al snel krachtig op.
De investering bleek zelfs zó winstgevend, dat van het geld ook wegen konden worden aangelegd. Tussen 1900 en 1920 vervijfvoudigde het scheepvaartverkeer op het Eindhovensch Kanaal. Dat leidde ook al snel tot het inzicht dat het kanaal steeds minder voldeed aan de eisen van de tijd: het was te smal, te ondiep en de bruggen waren te laag.
Er werden weliswaar verbeteringen uitgevoerd, maar een structurele oplossing bleef uit. Die werd eerder gezocht in de nieuwe scheepvaartverbinding die sinds 1923 midden-Brabant ontsloot: het Wilhelminakanaal. Eindhoven zag veel voordeel in een aansluiting op het nieuwe kanaal, maar kreeg het net als in 1825 niet cadeau.
Gelukkig was er de waterhuishouding voor ontgonnen gronden rond Eindhoven waar rekening mee gehouden moest worden: daarvoor moest een afwateringskanaal komen naar het Wilhelminakanaal, dat tegelijk als scheepvaartverbinding zou kunnen gaan dienen.
Maar de aanleg van dit 8,4 km lange kanaal verliep niet zonder problemen. Vooral gefinacierd door Eindhoven begon men in 1930 met graven, maar al snel was het geld op en kwam de aanleg stil te liggen. Tussen 1930 en 1932 werd aan de andere kant van de stad ook het Eindhovensch Kanaal nog verbreed.
Pas in 1938 kon het Beatrixkanaal dankzij aanvullende gelden van Provinciale Staten afgemaakt worden. Maar als gevolg van de oorlog werd het kanaal en dus ook de havenkom pas echt in 1946 in gebruik genomen.
Er vestigden zich enkele bedrijven aan de havenkom - de Beatrixhaven -, waaronder de constructiewerkplaatsen van De Vries Robbé. Ten zuiden van het kanaal ontwikkelde zich een uitgestrekt bedrijventerrein De Hurk. Het Eindhovensch Kanaal werd in 1971 gesloten voor de scheepvaart, terwijl de Beatrixhaven een nuttige, zij het beperkte economische functie bleef vervullen.
Eind 2009 maakte Eindhoven bekend dat het Beatrixkanaal zou worden verbeterd en de Beatrixhaven in 2013 zal worden uitgediept, zodat er vanaf 2014 ook grotere schepen kunnen komen. De totale investering gaat 2,7 miljoen euro bedragen, waarvan het rijk de helft betaalt. Opnieuw investeert de stad in een goede waterverbinding. Enkele cijfers:
* TEU (twenty-feet equivalent unit) is de standaardmaat voor zeecontainers. 1 TEU is een container van 20 feet (=6,1 m) lang, 8 feet (=2,44 m) breed en 8 feet 6 inch (=2,59 m) hoog.
** via RTE (Rail Terminal Eindhoven)