skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

De Maaslijn

Paul Huismans
Paul Huismans Bhic
vertelde op 22 juni 2015
bijgewerkt op 22 augustus 2018
Je zou het tegenwoordig niet meer zeggen, maar de spoorlijn Nijmegen – Venlo werd aanvankelijk vooral voor goederenvervoer gebruikt. De Limburgse steenkolen moesten immers naar de rest van het land worden gebracht. In 1883 liet de Nederlandse Staat de Maaslijn aanleggen.
Stoomtrein op de spoorbrug bij Katwijk, c. 1923 (foto: BHIC, Collectie Oeffelt)
Stoomtrein op de spoorbrug bij Katwijk, c. 1923 (foto: BHIC, Collectie Oeffelt)

Het traject tussen Katwijk en Maashees ligt op Brabants grondgebied. Stations en haltes op dit trajectdeel waren er in Linden-Katwijk (1885-1931), Cuijk (1883-), Kruispunt Beugen Hoog (1883-1944), Beugen-Rijkevoort (1883-1933), Boxmeer (1883-), Sambeek (1885-1891 en 1921-1931), Vortum (1885-1891), Vierlingsbeek (1882-) en Maashees-Smakt (1885-1891 en 1920-1931).

Bij Oeffelt kruiste de Maaslijn het Duits Lijntje. Daar werd halte Kruispunt Beugen aangelegd, waar reizigers konden overstappen en goederen konden worden overgeslagen. 

Tussen beide lijnen kwam dan ook een spoorverbinding die tot de opheffing van het Duits Lijntje in 1972 dienst heeft gedaan. Maar de overstapmogelijkheid voor reizigers verdween al eerder, in 1944, toen het personenvervoer op het Duits Lijntje werd gestaakt.

Station Vierlingsbeek, 1960 (Foto: Jos Pé. Collectie BHIC)
Station Vierlingsbeek, 1960 (Foto: Jos Pé. Collectie BHIC)

De exploitatie van de Maaslijn lag in handen van de Staatsspoorwegen (SS), vanaf 1917 Nederlandse Spoorwegen (NS) geheten. In 1890 sloten de SS en de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij (HIJSM) een overeenkomst over medegebruik van elkaars spoor. HIJSM kon nu de sporen tussen Nijmegen en Venlo kon gebruiken voor treinen tussen Amsterdam en Maastricht. Na de verwoesting van de spoorbrug bij Kesteren (Gld.) in de oorlog moest deze lijn worden gestaakt en daarna werd hij niet meer hervat.

Wel reden er tot eind jaren vijftig nog treinen tussen Enschede en Roermond over de Maaslijn en tot 1991 ’s zomers de Valkenburg Express. Sindsdien is de dienstregeling beperkt tot het traject Nijmegen-Roermond of delen daarvan. Er rijden zowel snel- als stoptreinen.

Reed men aanvankelijk met stoomtreinen, later werd die rol overgenomen door dieselmaterieel. Tot op heden is de lijn niet geëlektrificeerd, al waren en zijn er plannen in die richting. Wel werd het spoor in 1997 gemoderniseerd.

In 2006 werd de exploitatie van het reizigersvervoer op de Maaslijn overgenomen door de provincie Limburg, in samenwerking met de provincie Noord-Brabant en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Het reizigersvervoer is tot 2016 gegund aan Veolia. Dat bedrijf huurde Wadloper-treinstellen, die echter te traag waren om op tijd de wisselplaatsen in de enkelsporige lijn te halen. Dat leidde het eerste jaar tot problemen met de dienstregeling.

Een Velios-trein van Veolia passeert de Floralaan in Boxmeer, 2015 (film: BHIC / Paul Huismans)

Met modernere Velios-treinstellen werd dit probleem opgelost, maar het volgende stond voor de deur: een grote groei van het aantal reizigers. Dat steeg van 4,3 miljoen in 2005 tot 5,1 miljoen in 2013, waarmee de Maaslijn een van de drukste regionale spoorlijnen was geworden. De inzet van langere treinstellen bracht verbetering.

Op 10 februari 2015 besloten gedeputeerde staten van Limburg Abellio Limburg B.V. het stokje van Veolia zou mogen overnemen voor de periode 2016-2031. Niet alleen op de Maaslijn trouwens, maar op diverse regionale trein- en busdiensten in Limburg. Daarna bleek echter, dat dit dochterbedrijf van de NS had gefraudeerd in de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. Tot in de Tweede Kamer leidde dit tot grote consternatie. Abellio viel alsnog af en de tweede bieder, Arriva, kreeg de concessie toegewezen.

Reacties (8)

Jules Vismale zei op 3 december 2018 om 22:52
De Maaslijn zou eigenlijk bijna helemaal dubbelsporig moeten worden tussen Roermond, Venlo en Nijmegen en eveneens geëlektrificeerd. Daarnaast is het handiger als sommige spoorwegovergangen op de Maaslijn verdwijnen, daar ondertunneling komt en er eventueel intercity's overheen gaan rijden. Er is daar ruimte genoeg voor het verdubbelen van het spoor en de spoorbrug bij Cuijk kan eventueel van een fietsbrug worden voorzien.
Op het station van Venlo kan de voetgangerstunnel doorgetrokken worden naar het zuiden van de stad en de perrons van langere overkappingen voorzien.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 december 2018 om 16:08
Prima oplossing zo te lezen Jules, heb je dit al wel eens doorgegeven aan de NS of haar dochterondernemingen?
Jules Vismale zei op 5 december 2018 om 18:30
@Mariët Bruggeman, helaas niet omdat je van de NS, Arriva en aanverwante treindiensten totaal niet hoeft te verwachten dat ze alles meteen oplossen wat de boemellijnen en stations betreft daar geld meer waarde voor hen heeft dan de treinreizigers! De Maaslijn is door de enorme drukte in de treinen zelfs zo onbeheersbaar geworden dat alleen verdubbeling en elektrificatie dit nog kunnen oplossen.
In het uiterste noorden van Nederland zullen ze trouwens de boemellijnen NOOIT elektrificeren en voor minder dan de helft verdubbelen, de oude stations zijn tegenwoordig meer dan 60% van een modern interieur voorzien, ze worden ingesloten door moderne hoogbouw en de moderne stations zijn walgelijke misbaksels die kapitalen aan onderhoud kosten en zo krap zijn geworden van binnen en buiten dat het nog een worden mag wezen dat daar geen ernstige verkeersongelukken gebeuren!
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 december 2018 om 21:54
Wat jammer dat je ideeën geen gehoor vinden Jules. Geld speelt natuurlijk een belangrijke rol, maar het is des te meer jammer dat de mooie oude stationsgebouwen zo in de verdrukking komen. Jammer!
acwm peters zei op 6 december 2018 om 00:33
Het stationsgebouw is steen voor steen nagebouwd in een dorp dat geheel aan Nederland is gewijd. Het staat in China of Japan, dat weet ik niet.
acwm peters zei op 6 december 2018 om 00:33
Stationsgebouw van Boxmeer
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 6 december 2018 om 11:27
Bedankt voor je toevoeging over het stationsgebouw van Boxmeer. Wat grappig dat het helemaal nagebouwd in China of Japan staat.
Jules Vismale zei op 7 december 2018 om 21:23
Als ze in Nijmegen nog een gedeeltelijke replica van het oude station (1894-1944) van C. H. Peters zouden nabouwen, wat talloze inwoners van die stad daar graag willen daar het huidige station een grote miskleun is, dan worden we in Nederland hopelijk van een heel stel "moderne" stations verlost die kapitelen aan renovaties kosten, verschrikkelijk slecht functioneren en waar bijna alles in kapot gaat!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen