skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

De noodlanding van de Flying Fortress 337608

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 8 augustus 2014
bijgewerkt op 8 januari 2024
Bij hun zesde operationele missie, een bombardement op de Henschell-fabrieken in Kassel, kwam de bemanning van de B-17G 337608 van de 96ste Bomber Group in de problemen. Duits luchtafweergeschut had een van de vier motoren uitgeschakeld en een brandstoftank of -leiding geraakt. En ook letterlijk hadden ze tegenwind.

B-17 Flying Fortress
B-17 Flying Fortress

Met nog acht andere toestellen in de problemen werd een uitwijkkoers naar (het bevrijde) Brussel ingezet, maar deze bommenwerper haalde de Belgische hoofdstad niet. In het Bruggeske jrg. 4 (1990), nr. 2 heeft M. van Prooijen een artikel geschreven over “De laatste vlucht van de B17-C nr. 337608”, waarin veel ooggetuigen van de crash aan het woord komen.

Daarnaast beschrijft Clarence E. Brower, de toenmalige boordwerktuigkundige, wat er allemaal gebeurd is voor, tijdens en na de noodlanding die deze B-17 heeft moeten maken. Hier een korte samenvatting van beide stukken.

De negenkoppige bemanning bestond uit Lt Edwin A. Rubadue, piloot (22); Lt George S. Rohrer, co-piloot (20); Lt Stanley O. Nold, bommenrichter (22); Lt Elliot W. Schriner, navigator (19); TSgt Clarence E. Brower, boordwerktuigkundige (21); Tsgt Albert Hillier, radiotelegrafist (28); SSgt Walter E. Bursiel, boordschutter (20); Ssgt Frank M. Mistichelli, boordschutter (19) en Ssgt Anthony N. Sherg (boordschutter). Zij waren op de ochtend van die 18e oktober van hun basis Snetterton Heath (in Norfolk, Engeland) vertrokken voor hun zesde missie.

Het wrak van de B-17G op de Dullaert (Foto: Heemkundevereniging Sprang-Capelle)
Het wrak van de B-17G op de Dullaert (Foto: Heemkundevereniging Sprang-Capelle)

Niet alleen werd de B-17 boven Kassel getroffen door luchtafweergeschut, men kampte bovendien met een sterke tegenwind, zodat de snelheid fors terugliep. Het gevaar bestond dat ze de thuisbasis niet meer zouden halen. Dat gold voor meer vliegtuigen uit de formatie en men besloot dat de betrokken negen bommenwerpers hun koers moesten verleggen naar Brussel, waar een geallieerd noodvliegveld lag. De B-17 van Rubadue kon de andere acht toestellen echter niet bijhouden en was dus op zichzelf aangewezen. De navigator maakte vervolgens een berekeningsfout, waardoor het toestel een te noordelijke koers ging vliegen.

Het toestel werd opnieuw beschoten, nu door Flakgeschut, opgesteld bij het Drongelse veer. Een noodlanding was onvermijdelijk. De piloot draaide het toestel terug naar het poldergebied ten noorden van de Winterdijk waar ze zojuist overheen waren gevlogen, om daar het toestel aan de grond te zetten. Het toestel had inmiddels zoveel hoogte verloren dat het de bomenrij die in de weg stond niet meer kon ontwijken. Het vliegtuig werd aan één kant opengereten, verloor een van de voorste landingsgestellen en een van de motoren, en kwam op zijn buik in de Dullaert terecht.

Situatieschets van de noodlanding (bron: Bundesarchiv. Met dank aan Jaap Dammers voor het insturen)
Situatieschets van de noodlanding (bron: Bundesarchiv. Met dank aan Jaap Dammers voor het insturen)


Het inmiddels flink gesloopte wrak van de 337608 (bron: Heemkundekring van Sprang-Capelle en omgeving)
Het inmiddels flink gesloopte wrak van de 337608 (bron:
Heemkundekring van Sprang-Capelle en omgeving)

De bemanningsleden brachten het er allemaal levend vanaf, zij het met de nodige kneuzingen, snijwonden en botbreuken. Eerste hulp werd verleend door mevrouw A.E. Verhagen, een gediplomeerd verpleegster die aan de Hogevaart woonde en het vliegtuig had zien overkomen. Ze had snel haar Rode-Kruisarmband omgedaan, haar verbandtas gepakt en was door de velden naar het vliegtuig gehold. De Duitse militairen die al ter plaatse waren, lieten haar eerst begaan, maar toen moesten de mannen als krijgsgevangenen worden afgevoerd en werd ze weggestuurd.

Clarence Brower, die in 1990 terug was in Sprang-Capelle, vertelt in het Bruggeske verder uitgebreid over zijn krijgsgevangenschap en vooral over de moordende voettocht van zo’n 600 kilometer die hij vanaf 6 februari 1945 heeft moeten afleggen van Stalag Luft IV (bij het huidige Tychow in Polen) tot zijn bevrijding in de buurt van Hamburg op 1 mei.

Met dank aan Heemkundekring Sprang-Capelle voor hun toestemming om de twee foto's van het vliegtuigwrak te gebruiken en aan Jaap Dammers voor het insturen van de situatieschets.

Reacties (13)

Cor van der Veeken zei op 16 december 2015 om 10:11
Het is leuk om te weten dat ik nog een onderdeel van dit vliegtuig in mijn bezit heb. Wij lagen met ons schip 'Antruso' in die periode '44-'45 in het haventje van Labbegat,
Wiebe B. de Ringh zei op 29 oktober 2016 om 16:43
Op 3 juni 1945 voer een schip, men zegt Antruso, vanuit Den Bosch naar Rotterdam. Mee gingen een aantal dwangarbeiders die in Duitsland hadden gewerkt en nu op weg waren naar huis. Onderweg via de Wilhelminasluis in Andel werden in Gorinchem, Hardinxveld, etc. mannen van boord gelaten. Het schip voer door naar Rotterdam waar de laatste mannen van boord gingen.
Kan dit dezelfde Antruso zijn die toen in Labbegat lag?
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 31 oktober 2016 om 12:06
Tjee, ik durf het zo niet te zeggen, Wiebe. Maar mogelijk dat anderen hier beter van op de hoogte zijn? We horen het graag!
Cor van der Veeken zei op 20 februari 2017 om 11:47
Geachte heer de Ringh en mw. Nielsen, dit is inderdaad het door u bedoelde schip. Ik ben de zoon van de toenmalige schipper van de Antruso en heb zelf nog 7 jaar als schipper op dit schip gevaren. Ik ben inmiddels 80 jaar maar herinner me nog heel goed de crash van de B-17.
Wiebe B. de Ringh zei op 20 februari 2017 om 12:32
Geweldig deze reaktie van hr. Van der Veeken. Weer een mysterie opgelost, dank u wel.
Wiebe B. de Ringh zei op 20 februari 2017 om 12:33
Is misschien nog een foto bekend van deze Antruso?
Cor van der Veeken zei op 20 februari 2017 om 14:39
Geachte heer Ringh ik heb inderdaad nog foto's van de Antruso. Als je me je E-mailadsres geeft stuur ik er wel een. Overigens hebben we meerdere dwangarbeiders naar huis gebracht, ook van o.a Oirschot vandaan.
Wiebe B. de Ringh zei op 20 februari 2017 om 16:12
wb@wilhelminasluis.nl Foto's stel ik zeer op prijs!
Wiebe B. de Ringh zei op 31 december 2017 om 11:58
Hr. Cor van der Veeken: Op www.wilhelminasluis.nl staat bij "verhalen" een artikel over het vervoer van dwangarbeiders via de Wilhelminasluis in Andel. Erbij twee nieuwe foto's die werden gemaakt kort voor de schepen de sluis in varen. Ziet u iets bekends op deze foto's?
Joran Bogers zei op 16 december 2020 om 21:17
E.A. Verhagen is mijn overgroot oma ze is precies 99 jaar en 11 maanden geworden en heb haar goed gekent ze vertelde vele verhalen over de 2de wereld oorlog met onderandere dit verhaal
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 17 december 2020 om 14:06
Jee Joran, wat bijzonder om te lezen! (en wat leuk dat je hier reageert) Als je meer verhalen van of over je overgrootoma wil delen, dan zijn die hier van harte welkom. We zijn heel benieuwd!
Jaap Dammers zei op 4 januari 2024 om 13:34
In het Duitse "Bundesarchiv" heb ik stukken gevonden waarin tot in detail wordt beschreven dat het toestel door Flakgeschut (opgesteld bij het Drongelse veer) is aangeschoten. Er zit ook een situatieschets bij.

Deze passage mag dus aangepast worden.
"Om uit de tegenwind te komen, was men veel lager gaan vliegen. Daardoor kwamen ze in de buurt van Heusden binnen het bereik van Duits luchtafweergeschut en kregen een voltreffer in de linkervleugel."
Paul Huismans
Paul Huismans bhic zei op 8 januari 2024 om 08:49
Bedankt voor de correctie en voor het toesturen van de situatieschets, Jaap. We hebben de tekst aangepast en de situatieschets aan het verhaal toegevoegd.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen