i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Oosterhout
Periode: 1902 - 2019
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Kloosters

vertelde op 6 februari 2013 om 10:02 uur

Omdat ze uit Frankrijk verdreven waren, zochten de zusters benedictinessen onder leiding van abdis Thérèse Bernard een geschikt kloostergebouw in Nederland. Kasteel Bouvigne in Breda vonden ze te klein, maar via makelaar Soeters uit Breda lieten ze hun oog vallen op het landgoed Vredeoord op de Zandheuvel.

Oosterhout, Abdij Onze Lieve Vrouw, 2010. Fotograaf: A.J. van der Wal. Bron: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, fotonr. 338.709Fotograaf: A.J. van der Wal. Bron: Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, fotonr. 338.709.

De Benedictinessen kochten het landhuis en trokken er op 24 september 1901 in. Vredeoord was in 1826 in opdracht van de heer Laurent gebouwd op een groot, parkachtig terrein buiten Oosterhout. Het was een monumentaal gebouw met een klassieke indeling: voordeur, hal en gang in het midden en aan weerszijden daarvan kamers.

In 1884 bouwde kostschoolhouder Pieter Treffers, die het huis met erf en tuin het jaar daarvoor gekocht had, twee zijvleugels aan. De kostschool voor jongens kwam rond de eeuwwisseling leeg te staan.

Vanaf 1905 voegde de Franse architect Paul Vilain een carrévormige nieuwbouw toe in neogotische stijl: rondom een gesloten binnenhof bevonden zìch de kapittelzaal, de kruisgang, de bibliotheek en de kerk, die in 1912 werd ingewijd.

Granpré Molière vereenvoudigde de kerk in 1961. Het ciborium (de overkapping van het altaar) werd afgebroken, het altaar zelf werd vernieuwd, het traliehek tussen priesterkoor en nonnen vereenvoudigd, de beschilderingen werden verwijderd en de ramen en de verlichting gewijzigd.

Oosterhout, Ingang Onze Lieve Vrouwe Abdij, 1912. Foto: Collectie Regionaal Archief Tilburg, fotonr. 102857Collectie Regionaal Archief Tilburg, fotonr. 102857.

Foto: Collectie Jan SmitsNa het Tweede Vaticaanse Concilie (1962-1965) brak een nieuwe (ver)bouwfase aan. Architect F. Ruys kreeg de taak de richtlijn Nobilis simplicitas (edele eenvoud) te verwezenlijken door in Bossche School-stijl te bouwen. Vanaf 1970 werden alle veranderingen hierop afgestemd door eenvoud in vormgeving en materiaalgebruik: de rondbogige orgeltribune werd gesloopt, de neogotische koorbanken verwijderd. In 1972 begon de bouw van het gastenhuis en in 1976 werden de in slechte staat verkerende bijgebouwen vernieuwd.

Foto: Collectie Jan Smits

Toen de behuizing van de zieke en bejaarde zusters in 1980 wegens bouwvalligheid en brandgevaar werd afgekeurd en de recreatiezaal, refter en keukens te klein bleken, begon in 1982 een vierde bouwfase met twee vleugels en een nieuwe binnenhof. Het oude Vredeoord is uitgegroeid tot een oord van rust en bezinning met een gastenhuis.

Na de laatste bouwfase zijn er vier hoven ontstaan, waarvan er twee uitzicht bieden op de omgeving. De oude carré was al gesloten, de nieuwe kloosterhof heeft een echte binnentuin, kenmerkend voor iedere benedictijnerabdij.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: