i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Roosendaal
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Havens

De Roosendaalse haven

vertelde op 25 maart 2011 om 16:30 uur

Roosendaal was tijdens het hoogtepunt van de Westbrabantse turfnijverheid in de zestiende eeuw een belangrijke overslaghaven voor het transport van turf vanuit de veenderijen naar Holland, Zeeland en Vlaanderen.

Daarna trad een periode van economisch verval in, waar pas in de loop van de negentiende eeuw verandering in kwam. In 1849 beschikte de haven van Roosendaal over 28 zeilschepen voor de binnenvaart met een totaal van 1159 ton. Er werd dat jaar 427 keer aangelegd in de haven, vooral door schepen van de eigen vloot: 387 keer.

In 1851 passeerden 2.134 schepen het Benedensas en 1.420 het Bovensas, in 1871 waren dat er respectievelijk 1.136 en 1.128. Het Heemraadschap van de Roosendaalse en Steenbergse Vliet, dat verantwoordelijk was voor de gang van zaken op de rivier, had meer oog voor de belangen van de landbouw dan voor de belangen van de scheepvaart.

Het waterpeil werd zo laag mogelijk gehouden, gezeild mocht er niet worden, alleen trekvaart was toegestaan. Ook toen de stoomvaart zijn intrede deed, slaagde de ingelanden van het Heemraadschap er lang in die op de Vliet tegen te houden. Pas in 1908 werd stoomvaart voor het eerst toegestaan.

 

Inmiddels zorgde de toenemende drukte op de Vliet, de groei in omvang van de schepen en de behoefte om steeds sneller te varen voor problemen, met name voor de industrie die zich na 1850 langs de Roosendaalse haven had gevestigd, zoals de drie suikerfabrieken. De klachten leidden kort voor de Eerste Wereldoorlog tot ingrijpende maatregelen: bochtafsnijdig in de rivier, de aanleg van nieuwe sluizen, en de bouw van een zwaaikom in de Roosendaalse haven voor schepen langer dan 26 m. In de jaren dertig werden in werkverschaffingsprojecten de havenkaden verhard en verbeterd.

Al had het Roosendaalse gemeentebestuur reeds in 1911 pogingen gedaan om via een kanaal een verbinding te realiseren tussen Vliet en Mark, het heeft uiteindelijk tot 1983 moeten duren, voorat het Mark-Vlietkanaal geopend kon worden. Daarmee heeft Roosendaal nu een uitstekende verbinding met het Volkerak, waardoor de stad ook bereikbaar is voor schepen van 1.300 ton (vaarwegklasse IV).

​De Roosendaalse haven bestaat uit een langshaven en een insteekhaven, Schipbeek en in het verlengde daarvan Halsegat geheten. De insteekhaven ligt vlakbij het NS-station op het bedrijventerrein Borchwerf-Noord. Langs de insteekhaven zijn enkele watergebonden bedrijven gevestigd. De langshaven heeft op dit moment vooral een recreatieve functie.

De trimodaliteit van deze haven werkt aantrekkelijk voor havengebonden bedrijven, onder andere DHL Logistics, De Rooij Logistics en PKF (kisten en pallets).

Enkele cijfers:

 

 2004

 2005

 2006

 Overslag in ton

 299.000

 253.000

 309.000

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (1)

Robert Kuijpers zei op 22 januari 2015 om 12:15 uur

Interessante informatie! Al vanaf ongeveer 3-jarige leeftijd ging ik, als we op familiebezoek waren in Roosendaal (m'n grootouders woonden op de hoek van de Kaai aan de haven, en er tegenover m'n oom en tante), samen met m'n vader op zondagochtend, na het ontbijt even langs de haven wandelen. Naar de schepen kijken. Ik had ook familie in de binnenvaart, maar hun schepen waren te groot (lang) om de haven van Roosendaal te kunnen bereiken. Ik geloof dat tot ergens in de jaren zeventig de maximale afmetingen, schepen van het Kempenaarstype waren, zoals de tankers van B.P. die wel vaker bij het tank-depot van Broerman lagen te lossen. Dan langs de suikerfabriek (hoe lekker rook het niet als het campagne was) en dan over de brug weer terug langs de andere oever, via het Zwaaigat. Het Zwaaigat... daar stonden vroeger cafeetjes heb ik gehoord. Soms liepen ter plaatse onbekende opvarenden van schepen na de nodige biertjes en borreltjes pardoes het Zwaaigat in. Meestal met goede afloop, én weer nuchter. Dan langs de gastanks en we waren weer bij oma van de kruidenierswinkel van den Bogart voor het warme eten.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 15 maart 2011 om 17:22 uur

Havens in Noord-Brabant