skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper Bhic

De sluizen in het Máximakanaal

Met de aanleg van het Máximakanaal werd het scheepvaartverkeer op de Zuid-Willemsvaart, dat door de binnenstad van ’s-Hertogenbosch loopt, omgeleid. Nu kunnen grotere schepen de vaarweg tussen Veghel en de Maas gebruiken. Om de hoogte te overbruggen werden in het Máximakanaal twee sluiscomplexen aangelegd, bij Hintham en bij Empel.

Sluis Empel vanuit de lucht (foto: BHIC / Henk Buijks, 2014)Het hoogteverschil bij sluis Hintham is 2,70 m. Bij sluis Empel is dat afhankelijk van de waterstand in de Maas. Schutten is mogelijk als de Maas niet lager staat dan -0,5 m. NAP en niet hoger dan +4,40 m. NAP. De sluiskolken bij Hintham en bij Empel zijn 12,6 m breed en 115,5 m lang. Daarmee kan in ongeveer tien minuten per keer één klasse IV-schip geschut worden.

Sluis Empel kan zowel worden gebruikt wanneer het water in de Maas hoger staat dan in het Máximakanaal als omgekeerd. Hij is onderdeel van de Empelsedijk, die bij hoogwater voor veiligheid zorgt. Ook om de sluis ligt een waterkerende dijk. De sluis heeft een extra voorziening, waarmee aanvaringen bij hoogwater worden voorkomen. Als die moet worden ingezet wordt de sluiskolk wat kleiner. Bijzonder zijn de sluishoofden, de constructie waarin de deuren zijn opgehangen: ze bestaan elk uit één stuk en meten maar liefst 13,6 x 12,5 meter (breedte x hoogte). De sluisdeuren werden geplaatst op 22 augustus 2014. Begin oktober werd de dijk doorgegraven.

Beide sluizen zijn zo ontworpen, dat er ook energie mee kan worden opgewekt. Het zou zelfs voldoende moeten zijn om de sluizen te bedienen! De sluiswachters werken nu nog vanuit gebouwtjes bij de sluis, maar dat gaat niet lang duren! De bediening wordt binnenkort overgenomen door een centrale in Tilburg.

Het Máximakanaal werd op 19 december 2014 in gebruik genomen. Ruim een maand later werd sluis Hintham werd voor het eerst gestremd. Bij een aanvaring werden twee sluisdeuren beschadigd. De stremming bleef gelukkig beperkt tot minder dan een dag.

Bekijk ook

Sluizen en stuwen in Brabant

Water in Brabant

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!