i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Tilburg
Periode: 1923 - 2011
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Havens

De Tilburgse havens

vertelde op 18 maart 2011 om 15:00 uur

Net zoals Eindhoven heeft Tilburg twee havens, al zijn die van Tilburg in tegenstelling tot Eindhoven anno 2011 nog allebei in gebruik. De oudste haven is de Piushaven, die momenteel alleen nog voor de recreatievaart bestemd is. De huidige industriehaven is de Lovenhaven, die in 1976 is aangelegd.

Piushaven

Hoewel Tilburg al vóór 1800 plannen ontwikkelde om een aansluiting op de Nederlandse binnenwateren te realiseren, duurde het tot 1905 voor de wet werd aangenomen tot aanleg van het Wilhelminakanaal. In 1923 was het uiteindelijk zover dat Tilburg zijn langgewenste haven kreeg, de Piushaven. Voor de aansluiting van de haven op het Wilhelminakanaal werd zelfs het toenmalige voetbalstadion van Willem II opgeofferd.

De Piushaven zorgde voor veel bedrijvigheid. De eerste decennia groeide het bulkvervoer, vooral bouwmaterialen en steenkolen, en kwam ook de beurtvaart (meer gericht op stukgoed) tot ontwikkeling. Kort na de Tweede Wereldoorlog maakt de Piushaven een sterke groei door, vanwege de gestegen behoefte aan bouwmaterialen.

In 1953 losten 2.068 schepen in de Piushaven met een gezamenlijke ladingscapaciteit van 320.000 ton. Maar de druk op het stadscentrum werd zo groot dat de gemeente besloot tot het graven van een nieuwe haven in Loven.

Veel bedrijven verhuisden van de Piushaven naar de nieuwe Lovense haven of naar een van de loskaden elders aan het Tilburgse kanaal en de Piushaven raakt in onbruik. In 1983 werd de zuidelijke havenarm gedempt en in 1996 was er zelfs sprake van volledige afsluiting voor het scheepvaartverkeer. Gelukkig slaagde een werkgroep er in om de haven als cultuurhistorisch erfgoed met historisch-recreatieve bestemming te behouden.

Lovense haven

In 1976 werd dus een nieuwe haven in gebruik genomen voor onder andere bouwmaterialen, veevoer, tapioca en maispulp. Inmiddels is vooral de containervaart in de Lovense haven uiterst succesvol gebleken. De Barge Terminal Tilburg zorgt voor een groeiende overslag van containers.

Vanaf 2009 investeerde de gemeente Tilburg miljoenen in verbetering van de haven. De vaarweg zal worden opgewaardeerd tot klasse IV en de multimodaliteit (water/weg/spoor) zal worden verbeterd. Zelfs het NS-complex verhuisde inmiddels naar Loven-Noord. Enkele cijfers:

 

 2004

 2005

 2006

 Overslag in ton

 981.000

 859.000

 884.000

 

 2005

 2006

 2007

 Containers in TEU*

 onbekend

  40.100

 51.000

 Aantal schepen    

 1.950

* TEU (twenty-feet equivalent unit) is de standaardmaat voor zeecontainers. 1 TEU is een container van 20 feet (=6,1 m) lang, 8 feet (=2,44 m) breed en 8 feet 6 inch (=2,59 m) hoog.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (5)

Mieke-Nelie vd Heijden zei op 23 maart 2011 om 10:10 uur

Tilburg
Binnenkort (eind 2011) verschijnt een boek met mensenverhalen - over verleden, heden én toekomst - van de Tilburgse Piushaven. Die is momenteel volop in ontwikkeling op het gebied van wonen, werken en recreatie.
Het boek met vele oude en nieuwe foto's bevat verhalen van mensen, die er gewoonnd en gewerkt hebben, van binnen en van buiten Tilburg.
Uitgever: Stichting Thuishaven TIlburg, STT, 06-25515556

Mariƫt Bruggeman bhic zei op 28 maart 2011 om 10:43 uur

Beste Mieke-Nelie,
heel erg bedankt voor je tip over het te verschijnen boek; we zullen het zeker in de gaten houden.

Rien Wols bhic zei op 12 juni 2012 om 15:04 uur

Misschien is het goed om daar nog even aan toe te voegen dat dat boek inderdaad eind 2011 is uitgekomen onder de titel <i>Havengezichten : Mensenverhalen rond de Tilburgse Piushaven</i> (onder redactie van Ida Spee). Een mooi boek!

Frans zei op 12 juni 2012 om 17:30 uur

Dit verhaal eindigd met een noot: "** via RTE ...etc....". Ik kan nergens zien waar deze noot op slaat. Of zie ik iets over het hoofd?

Rien Wols bhic zei op 13 juni 2012 om 10:56 uur

Beste Frans, je bent een oplettende lezer! Het klopt dat het een verklaring van een eerder gebruikte afkorting is, alleen hoort die verklaring bij eenzelfde soort staatje van de Eindhovense haven en niet die van Tilburg. Een kwestie van onoplettendheid bij het knippen en plakken, toen we dit item maakten. Dank dus voor de vraag, ik haal deze valse "noot" meteen weg :-)

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 15 maart 2011 om 17:22 uur

Havens in Noord-Brabant