skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Lees zelf de historie van de Zeeuwse weg in oude krantenartikelen

Willem Kruf
Willem Kruf
vertelde op 21 februari 2018
bijgewerkt op 20 december 2023
Al in 1839 zijn er plannen om een spoorlijn tussen Vlissingen en het Duitse Rijnland aan te leggen. Maar het duurt nog tientallen jaren voor dat er een trein rijdt. Ook de Zeeuwse weg heeft een lange ontstaansgeschiedenis. Benieuwd hoe dit allemaal is gegaan? Lees zelf mee in oude kranten van toen.

Bron: De Zoom, 20 juli 1914 (klik voor een vergroting)
Bron: De Zoom, 20 juli 1914

Het traject Roosendaal - Bergen op Zoom is op 23 december 1863 geopend en pas op 1 juli 1868 rijdt de trein door naar Goes. Ook de weg naar Zeeland kent een lange aanloop: al sedert 1864 is er ook aandacht voor maar deze komt er uiteindelijk pas in 1916. Tot die tijd moest je, als je met de auto vanuit Bergen op Zoom naar Zeeland wilde, met je auto op de trein!

Middelburgsche Courant van 9 januari 1926. Klik voor een vergroting
Middelburgsche Courant van 9 januari 1926. Klik voor een vergroting

 

Wil je weten hoe dit tot stand is gekomen en hoe plannen voor de “Zeeuwse weg” zich hebben ontwikkeld? Onderzoeker Willem Kruf heeft artikelen uit oude kranten uit de 19de en 20ste eeuw achterelkaar gezet zodat je zelf kunt meelezen (klik dan hier). Aangevuld met foto’s en kaarten krijg je zo een overzichtelijk beeld van de verbinding tussen Brabant en Zeeland, die duidelijk ook niet in één dag is gebouwd…


Schilderij van café aan de Zeeuwse weg bij de het spoorviadukt (ook tunnel genoemd), stond er van 1936 tot de vernieling door oorlogsgeweld in oktober 1944 (beschikbaar gesteld door Louis Minnebach). Het is het laatste café in Brabant, alvorens de grens met Zeeland te passeren


 

Reacties (1)

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 23 februari 2018 om 20:54
Mooi om te lezen hoe het vervoer over land tot stand is gekomen, terwijl het daar vóór nog over veren plaats moest vinden. Bedankt Willem voor het delen van dit verhaal.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.

Lees ook deze verhalen