skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

De Wilhelminasluis

De Wilhelminasluis bij Andel wordt ook wel aangeduid als Sluis Andel of Aelse Sluis. Hij ligt aan de N322 (tussen de A2 en de A27). Aan de oostzijde ligt Gelderland en westelijk ligt Giessen. De bouw van deze sluis was noodzakelijk in verband met de scheiding tusen Maas en Waal rond 1900.

Bij die splitsing werd de loop van de Maas naar het zuidwesten verlegd door het graven van de Bergse Maas. Even ten noorden van Andel werd een dam aangelegd. Om het scheepvaartverkeer doorvaart te kunnen blijven geven, werd het Heusdensch kanaal gegraven en werd er een sluis aangelegd.

De sluis werd vernoemd naar koningin Wilhelmina, die enkele jaren daarvoor de troon had bestegen. De oude Maasarm, die tot dan toe de verbinding met de Waal had gevormd, heette voortaan Afgedamde Maas.

De sluis heeft een kolk van 110x18,50 meter en is in verschillende opzichten uniek. Het is dan ook een Rijksmonument. Hij is ontworpen door R.P.J. Tutein Nolthenius, oud-hoofdingenieur van Rijkswaterstaat. Deze ingenieur koos voor sluisdeuren van het type waaiervlotdeur. Dit soort deuren is dubbelkerend, dat wil zeggen dat het niet uitmaakt aan welke kant van de sluis het hoge water staat.

In het verleden werden deze deuren handmatig bediend met behulp van waterkracht in zogenaamde riolen. De drijvende deuren kunnen daarmee als het moet zelfs tegen de waterdruk in geopend of gesloten worden. In de jaren negentig is de sluis gemechaniseerd.

De oude bewegingswerken van de sluis zijn nog allemaal aanwezig, maar worden niet langer gebruikt voor het schutten van de scheepvaart. Ze worden alleen gebruikt in geval van hogere waterstanden aan de Maaszijde. Ook het rioolstelsel verkeert in oorspronkelijke staat en is nog steeds functioneel.

Andere unieke aspecten van de Wilheminasluis zijn het toegepaste metselwerk en de hardstenen onderdelen. Bovendien is het de enige sluis in Nederland met een zogenaamde groene kolk. De wanden van de kolk zijn niet gemetseld of van gestort beton, maar bekleed met gras.

Heel veel informatie geeft de website Wilheminasluis, niet alleen over de passerende scheepvaart, maar werkelijk over alles wat maar met deze monumentale sluis en zijn omgeving te maken heeft.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!