Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Vanaf Maaspoort kun je over de dijk langs de Maas naar oud-Empel fietsen. Je komt dan langs een monument dat daar is geplaatst bij de voltooiing van de dijkverbetering van het dijkvak Maaspoort.
Waterschap Aa en Maas heeft de goede gewoonte bij grote werken geld te reserveren voor kunst. Omdat de laatste jaren veel aan de dijken is gewerkt, is een aantal nieuwe monumenten daarvan het gevolg.
Zoals het genoemde kunstwerk dat in 1988 door Neelie Smit-Kroes is onthuld. Zij was toen minister van Verkeer en Waterstaat - over het vlieden van de tijd gesproken. De Bossche kunstenaar Sander Dorenbosch heeft het Maaspoort-monument ontworpen. Dat het er als nieuw uitziet heeft een reden.
Het is nog niet zo lang geleden geramd door een automobilist, hersteld en teruggeplaatst. Het kunstwerk, dat een doorsnede van een dijk voorstelt, laat zich letterlijk lezen. Er staat op: Ik lig hier hecht en vast en keer het water als het wast.
© Brabants Dagblad; Eerder gepubliceerd in Een Ons Brabant op 26 oktober 2007
Naschrift: Het monument bestaat uit twee delen: een binnenvorm die de dwarsdoorsnede van een dijk voorstelt en daar omheen een beschermend raamwerk. In de dwarsdoorsnede zie je het profiel van de oude dijk in een bruine staalsoort en het profiel van de dijkverbetering daarboven in roestvrijstaal.
Zoals de echte dijk wordt beschermd door het waterschap, zo wordt deze binnenvorm beschermd door een raamwerk van buizen.
De staanders staan voor de waterschapsmensen, de liggende buizen geven de verschillende waterstanden weer: een normale stand, die geen problemen opleverde voor de oude dijk; een hogere waterstand waarvoor de verbeterde dijk bedoeld is en daarboven nog een extreem hoge waterstand, waarmee de kunstenaar wil wijzen op de onmogelijkheid altijd alles onder controle te houden.