i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Tilburg
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Bruggen

Draaibrug Oisterwijksebaan

vertelde op 9 februari 2010 om 11:35 uur

In 1909 begon men aan de bouw van het Wilhelminakanaal. Het kanaalgedeelte van de Amer naar Tilburg werd officieel geopend op 28 april 1919. Oorspronkelijk zijn er 38 bruggen over het kanaal gebouwd, waarvan er tien in Tilburg lagen: vijf draaibruggen en vijf ophaalbruggen. Daarvan rest er nu nog één, de draaibrug bij de Oisterwijksebaan.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn bijna alle bruggen en sluizen van het Wilhelminakanaal vernield. Vanwege materiaalschaarste heeft men zich lang moeten behelpen met noodbruggen, terwijl de stalen draaibruggen en ophaalbruggen met oude materialen zoveel mogelijk werden hersteld.

Tussen 1965 en 1986 is het kanaal tussen Oosterhout en Tilburg verbreed om het kanaal ook voor grotere schepen toegankelijk te maken. Dit ter bevordering van de industrie. De verruiming van het kanaal had tot gevolg dat de bruggen over dit deel van het Wilhelminakanaal moesten worden vervangen. Enkele ophaalbruggen en draaibruggen verdwenen ten gunste van vaste betonnen bruggen. Alleen de draaibrug in de Oisterwijksebaan bleef gehandhaafd.

De Oisterwijksebaan was ooit de belangrijkste verbindingsweg van Tilburg met Oisterwijk. De brug, niet ver van de ingang van de Piushaven gelegen, is indertijd als draaibrug uitgevoerd vanwege de geplande, maar nooit gerealiseerde tramverbinding met Oisterwijk.

Deze beweegbare brug is gemaakt van ijzer en staal en is in zijn leven enkele keren gerenoveerd (1951, 1993). De laatste keer zijn de middenpijler en de landhoofden vervangen en is de draaibrug voorzien van een nieuwe houten dek. De brugaandrijving is hydraulisch gemaakt en wordt elektrisch bediend. De centrale bediening van een aantal bruggen en sluizen van het Wilhelminakanaal gebeurt tegenwoordig vanuit het kantoor van het district Waterwegen, dat vlakbij de draaibrug is gevestigd.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (4)

Frans Nagel zei op 13 december 2012 om 16:24 uur

Volgens mij heeft er na de oorlog nog lange tijd een noodbrug gelegen. Ik herinner het me niet meer precies maar het was een betonnen ponton dat werd weggetrokken als er scheepvaart was.

Marianne de Vries-Kessels zei op 6 oktober 2014 om 01:15 uur

Je kon met een pontje vanaf J.P. Coenstraat, Oisterwijkse baan naar de overkant. Over het kanaal was een stalen kabel en een soort handvat waarmee je het pontje naar de overkant kon trekken. Vandaar kon je o.a. naar Baxven (of het Bakse Ven) waar mijn moeder, geb. in 1903, al zwom, in een badpak met mouwtjes.
Ik woonde in het eerste huis van de |.P. Coenstraat, nr. 4. N ummer 2 heb ik nooit gezien.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 6 oktober 2014 om 11:48 uur

Dank voor je reactie Marianne. Mooi detail ook, het badpak met mouwtjes (ik zie het zo voor me ;-) Als jij nummer 2 van de J.P. Coenstraat nooit hebt gezien, kunnen we er haast vanuit gaan dat die niet heeft bestaan?

Marianne de Vries-Kessels zei op 6 oktober 2014 om 15:21 uur

Dag Marilou,
Ook dank voor jouw reactie.
Groeten van Marianne de Vries

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 30 juni 2009 om 14:46 uur

Wilhelminakanaal

vertelde op 9 december 2010 om 16:07 uur

Zwartenbergse brug

vertelde op 22 december 2010 om 09:39 uur

Sluis II