skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Ans Holman
Ans Holman RA Tilburg

Drie miljoen scans bij het BHIC zorgt voor dankbare gebruikers

Drie miljoen scans in vier jaar. Dat is de indrukwekkende opbrengst van de scannen-op-verzoek-service van het BHIC. Reden om daar even bij stil te staan en het scanteam in het zonnetje te zetten. En wie kan dat beter dan één van de gebruikers van de scanservice? Willie Damen van de Mosselaer vertelt over haar ervaringen hiermee.


onze toppers: het scanteam met begeleidende collega's

Want voor iedereen die er niet meer mee bekend is; via onze website kun je gratis archiefstukken aanvragen om te laten scannen, en daarna zijn ze digitaal te bekijken en te downloaden. Dat was veertig jaar geleden wel anders, vertelt Willie.

“Ongeveer veertig jaar geleden ging ik regelmatig voor mijn onderzoek naar de geschiedenis van Sint-Oedenrode met de bus naar Den Bosch. Heen en terug was dat ongeveer twee uur in de bus zitten. Aangekomen in het archief in de Waterstraat, was ik al in het gelukkige bezit van een oud boek met inventarissen en zodoende kon ik via een formuliertje aangeven welk archiefstuk ik wilde inzien voor mijn onderzoek. Vond ik dan het desbetreffende gedeelte, dan kon ik de stukken overschrijven of laten kopiëren. Boeken dikker dan vijf centimeter konden omdat ze te ver opengelegd moesten worden met gevolg slijtage niet gekopieerd worden.”

Het tijdperk van de computer

 


Willie vertelt over haar ervaringen met onze scanservice

“Toen het archief verhuisde naar de Citadel ging het archief van Sint-Oedenrode tijdelijk naar het gemeentehuis te Veghel. Vanwaar alles begin 2000 weer verhuisde naar de Citadel. In die jaren kwam ook het tijdperk van de computer en digitale camera langzaam in zicht. Alles wat ik zocht en vond werd met mijn camera vastgelegd en de dag erna thuis op de computer gezet om transcripties te maken.”

“Het BHIC begon toen ook (vaak door vrijwilligers gemaakte transcripties) op internet te zetten en dat bleek al een groot succes. Zo ook die van mij gemaakte transcripties van de protocollen en notaris akten van Sint-Oedenrode. Maar met het kleine getranscribeerde stukje kon je eigenlijk nog niet goed vooruit. Er zitten in de boeken toch nog vaak juist dat stukje dat belangrijk is voor je verhaal.”

“Maar steeds kwamen er weer nieuwe mogelijkheden in zicht en kan ik via de computer hele pagina’s scans aanvragen en thuis gestuurd krijgen. Niet meer op mijn oude dag naar het archief met bus, auto, trein, fiets- of lopend, geen potlood meer om alle gevonden informatie te noteren. Allemaal dankzij de honderden en honderden scans, die door een aantal zeer gewaardeerde scanners gescand worden, om uiteindelijk thuis op de beeldbuis te verschijnen. Ik kan nu achter mijn bureau mijn verhalen maken voor de rubriek ‘Verhalen uit Sint-Oedenrode’ en op die manier in contact komen met andere gebruikers van het BHIC om de lokale geschiedenis te ontdekken.”

Tomeloze inzet

Dit alles mogelijk dank zijn de tomeloze inzet van de scanmedewerkers van het BHIC. Coördinator studiezaal Mariët Bruggeman zette ze daarom donderdag 1 december in het zonnetje: Ton, Tijn, Paul, Savas, Marcelina, onder de bezielende leiding van Arnout en Saskia.   

Reacties (4)

Willem Kruf zei op 7 december 2022 om 19:38
750.000 scans per jaar is 2.055 per dag.
Hulde aan de groep noeste scanners, doorzetters.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 8 december 2022 om 08:57
Wat een hoeveelheden hè? We zijn ook keitrots op dit team!
Bedankt voor je aardige woorden, Willem.
Ger van den Oetelaar zei op 15 december 2022 om 07:32
Beste allemaal,

Geweldig, ik maak er ook dankbaar gebruik van. Zo blijven jullie de meest publieksvriendelijkste!

Hulde ook aan Willie Damen die het woord "dienstbaar" uitgevonden lijkt te hebben, van hetzelfde laken een pak dus.

Groeten,

Ger
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 15 december 2022 om 13:03
Dank je wel voor je hartverwarmende bericht, Ger. En ja, Willie heeft die hulde ook zéker verdiend; leuk (en terecht) dat je dat hier zo meldt.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.