skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Saskia Green
Saskia Green Bhic

Dubbelcrash: Franse Halifaxes op De Veluwepeel

Rien Wols
Rien Wols Bhic
vertelde op 24 oktober 2012 om 16:40 uur
Op de late avond van 7 februari 1945 stortten in Asten opnieuw twee Halifax bommenwerpers neer, ditmaal van het 347 Squadron, een squadron van de Free France Air Forces. Ze waren op weg voor een bombardement op Goch. Dankzij de jarenlange naspeuringen van A.J. van Lingen uit Nistelrode is het mogelijk de dramatische gebeurtenissen van die nacht te reconstrueren.

Rond 22.30 uur werd een Halifax III met de codering NA-260 neergeschoten door een Duitse nachtjager, gevlogen door Hptm Gerhard Raht van I/NJG 2. Die nacht schoot Raht zes bommenwerpers uit de lucht.

Het toestel vol bommen explodeerde in de lucht boven het bos bij Café De Vos, waardoor de brokstukken over een gebied van vele honderden meters verspreid raakten.

De volledige bemanning, op één man na, kwam bij deze explosie om. Die ene was navigator Capt Stanislas, die uit het toestel werd geslingerd en veilig per parachute wist te landen. Ook de boordschutter in de voorste geschutskoepel was met koepel en al uit het ontploffende vliegtuig geblazen. Hij werd de volgende ochtend vroeg gevonden met een weliswaar ontplooide maar ook ernstig beschadigde parachute. De man zelf was zwaargewond. Deze S/Lt Corentin Pierre Marie Rognant overleed enkele uren later in het ziekenhuis in Weert.

De anderen stierven in de explosie: Adj chef Jean-Marie Georges Aulen, piloot (32); Sgt chef Henri André Berdeaux, radiotelegrafist (25); Sgt Roger Victor Emile Bordelais, boordschutter (23); Sgt Maurice Jules Auguste Bordier, boordschutter (30) en Sgt chef Raymond Gaston Patry, boordwerktuigkundige (30). Ze werden aanvankelijk allemaal in Woensel begraven, maar na de oorlog overgebracht naar lokale kerkhoven in Frankrijk. Bordier werd herbegraven op het Frans Militair Kerkhof in Kapelle en Rognant op de erebegraafplaats in Swartbroek (Limburg).

Het 347 squadron was een volledig Frans squadron binnen de RAF. De Fransen zelf noemden dit bommenwerpereskader ook Groupe de bombardement I/25 “Tunisie”. De andere Halifax, de NA-197, werd volgens de radiotelegrafist Brillard door dezelfde jager geraakt als waardoor de NA260 was neergeschoten. De brandstoftanks vatten vlam en gezagvoerder Pelliot gaf zijn bemanning bevel te springen. De piloot bleef echter op zijn post om het vliegtuig zo lang mogelijk in de lucht te houden. Daardoor konden vier man zich nog in veiligheid te brengen.

Het toestel boorde zich uiteindelijk meters diep in de grond achter de boerderij van Frans Maas, de “Veluwe”. De piloot, Sgt chef Jean-Marie Aristide Bagot (27), en de boordschutter, Sgt Paul Marie J. Le Mihouard (23), vonden in die diepe krater echter hun graf. Hun lichamen zijn nooit geborgen, zodat zij officieel nog steeds als vermist staan geboekstaafd. Bijna een week na de crash, op 13 februari, werd een eind verderop van de inslagkrater het lijk gevonden van Capt Bernard Louis Henri Pelliot (31), de navigator en gezagvoerder van deze tweede Halifax. In de buurt lag zijn parachute die maar ten dele was opengegaan. Waarschijnlijk was hij te laat geweest om nog veilig te kunnen springen.

De vier overlevenden van deze tweede crash waren Adj Moll, boordwerktuigkundige; Lt Rollet, bommenrichter; S/C Brillard, radiotelegrafist en Adj Loiselot, staartschutter. Brillard kwam in december 1945 terug naar Nederland met een delegatie van het Franse Rode Kruis. 

Hij wilde zien of de crashlokatie, het ongemarkeerde graf van twee van zijn kameraden, niet op een of andere manier aangeduid zou kunnen worden. Met behulp van kapelaan Janssens uit Nederweert en leden van Jong Nederland, afd. Nederweert, kwam het zover dat er een ruw houten kruis zou worden opgericht.

Op Goede Vrijdag 1946 (19 april) werd in bijzijn van een Franse delegatie een kruis opgericht van vijf meter hoog, voorzien van een tekstbordje: “Ici sont tombés pour notre liberté Paul Mitouard (23) et Jean Bagot (27)”. In 1946 was dit nog onontgonnen gebied. Maar het duurde niet lang voordat deze gronden in cultuur werden gebracht, waardoor het kruis zou verdwijnen.

In 1951 gaven B en W van Asten nog te kennen dat het in de bedoeling lag om ter plekke een gedenkzuil op te richten in plaats van het kruis, dat in 1952 inderdaad weggehaald is. Die ereschuld werd echter niet ingelost, totdat er in 2000 een initiatief kwam voor een monument voor álle in de Peel omgekomen vliegtuigbemanningen.

En zo werd in 2002 in Ospel bij bezoekerscentrum Mijl op Zeven een oorlogsmonument onthuld ter nagedachtenis aan alle 95 vliegtuigbemanningsleden die in de Peel zijn omgekomen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het gemeentebestuur van Asten droeg daar financieel aan bij.

Reacties (40)

Gerard Jeuken zei op 2 augustus 2013 om 19:07
Geachte lezers,
De uitleg van deze dubbelcrash heb ik helemaal gelezen. Ik heb een grondig onderzoek gedaan over deze twee vliegtuigen.Het onderzoek dat twee nabestaanden van de vliegers, en de verklaring van Brillard (overlevende)
laat zien, dat uw verhaal veel afwijkt
van mijn verhaal.
U mag mij vragen om mijn verhaal.
Groet, Gerard Jeuken.
Rien Wols, namens BHIC bhic zei op 29 augustus 2013 om 08:52
Hartelijk dank voor uw reactie, meneer Jeuken. En we zijn natuurlijk zeer geïnteresseerd in uw verhaal. Mocht u het naar ons willen opsturen, dan kan dat het best naar info@bhic.nl ter attentie van mij.
Vriendelijke groet,
Joop Hendrix zei op 30 augustus 2013 om 23:59
Hallo,

Ik kan nergens op internet de locatie vinden van landgoed op de Veluwe.

Waar ligt dat ongeveer?
Theo van de Mortel ('Nachtvlucht over de Peel') zei op 10 september 2014 om 21:27
Beste Gerard Jeuken,
Mogelijk kunnen we elkaar op korte termijn even spreken over de Franse Halifax op de Veluwe
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 11 september 2014 om 10:18
Beste Theo,
aangezien het al wat langer geleden is dat Gerard Jeuken gereageerd heeft op dit verhaal, heb ik hem even een mailtje gestuurd om hem op jouw verzoek te attenderen.
Hopelijk komen jullie zo snel met elkaar in contact.
Mariët Bruggeman, namens BHIC
Theo van de Mortel zei op 11 september 2014 om 11:43
Heel attent Mariët en bedankt daarvoor.
Vriendelijke groeten
Francien Boots Maas zei op 19 september 2014 om 23:17
Hallo, het was helemaal geen landgoed. Het was een gewone boerderij. Het adres was toen Peel 34. Later is dit Veluwsedijk 14 geworden. Ik ben de jongste dochter van boer Frans Maas, wel geboren in 1949, maar heb de verhalen wel gehoord.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 22 september 2014 om 14:00
Dag Francien, hartelijk dank voor je aanvulling. Ik zal die inderdaad wat verwarrende term "landgoed" verwijderen. Heel vroeger was "De Veluwe" natuurlijk een groot stuk Peel, maar hier gaat het gewoon om de boederij van je vader.
Gerard Jeuken zei op 28 oktober 2014 om 12:25
Theo van de Mortel heeft inmiddels een copie van mijn
Verhaal ontvangen,
Het verhaal staat ook in een map bij Heemkunde Molenstraat Someren.
Het is ook bekend bij Hans v.d. Laarschot.
Groet, Gerard Jeuken.
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 29 oktober 2014 om 12:07
@Gerard Jeuken: misschien wilt u het ook naar ons sturen? Zou leuk zijn, en wellicht tot aanpassingen in dit verhaal leiden. Vriendelijke groet,
Piet Snijders zei op 19 november 2014 om 13:12
Tja, was dit verhaal al een verrassing voor mij (Piet Snijders. Peel 32, vroeger buurjongetje van Francien Maas), nu ben ik natuurlijk ook benieuwd naar Gerard Jeuken's versie. Ik wist wel van het verongelukken van één Frans toestel, maar niet van twee. Wat ik ook nog weet: dat de plek van de crash in mijn jeugdjaren nog steeds niet agrarisch bebouwd werd. Dat gebeurde naar mijn inschatting pas in de jaren '60, nadat het vroegere Peel 34 nieuwe bewoners had gekregen! Vriendelijke groet.
Gerard Jeuken zei op 19 november 2014 om 13:27
Beste Piet,
Bij mijn onderzoek heb ik wel eens aan jou gedacht
Ik heb wel wat gegevens die ik je kan doorsturen.
En als ik het jou uitleg kun jij misschien ook nog dingen ophelderen.
Mail mij op , gpjeukenATgmail .com
Groet, Gerard van Michel.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 19 november 2014 om 15:50
Beste Piet en Gerard, dank voor jullie reacties en leuk dat jullie informatie met elkaar gaan uitwisselen. Als lezers zijn wij daar ook benieuwd naar!
Piet Snijders
Piet Snijders zei op 22 november 2014 om 20:59
Beste Annemarie. Gerard en ik hebben intussen contact. Zal wel even duren voordat we met gegevens kunnen komen die een ander/breder licht kunnen werpen op de gebeurtenissen. Maar wie weet is 't begin gemaakt.
Piet Snijders zei op 24 november 2014 om 01:57
Vraag aan Francien Boots-Maas: Dag Francien, vroeger buurmeisje!
Ik ben heel benieuwd of bij jullie thuis het verhaal van TWEE verongelukte vliegtuigen in ere werd gehouden. Heb jij nog broers/zusters die de gebeurtenissen van 7/8 februari 1945 nog kunnen navertellen?
Weet jij misschien ook nog waarom precies (in 1951?) het houten kruis weggehaald werd bij jullie 'achter op de plak'.
Sowieso: hoe keek jij tegen die plek aan?
Vriendelijke groet,
Joop hendrix zei op 2 juni 2015 om 19:52
Gisteren 1 juni ben ik met Gerard Jeuken op de plek gaan zoeken van de crash achter het huis van frans Maas, indertijd peel nu grasland. we hebben nog vele kleine stukken van de Halifax gevonden die 70 jaar later nog in de eerste 15 cm van de bodem lagen,

Joop Hendrix, Planehunters.be
Theo van de Mortel zei op 2 juni 2015 om 20:12
Hallo Joop - en ook Gerard,
Da's opmerkelijk! Mag ik jullie de suggestie doen deze relicten, hoe klein ook, een plaatsje te geven in het nabije mini-oorlogsmuseum Wehtmachthuisje? Vergezeld van wat achtergrondinformatie over de dubbelcrash zou dit daar een mooi item kunnen worden.
Vriendelijke groeten
Piet Snijders zei op 3 juni 2015 om 00:30
t.a.v. Gerard Jeuken, Joop Hendrix, Theo v.d. Mortel.
Op zich spannend dat er nog relicten van de NA197 zijn gevonden. In principe wel eens met Theo. De prangende vraag voor mij blijft: hoe zit 't met de resten van de NA260, waarvan Rien Wols ten onrechte schrijft dat 'de restanten neerkwamen op het land van boer Maas, ´De Veluwe'. Ik mis zelfs nog steeds het harde bewijs dat dit toestel vlakbij de NA197 viel. Ik acht het waarschijnlijker dat de resten van dit toestel meer richting Limburg gevallen zijn.'
Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 3 juni 2015 om 12:34
@Piet Snijders: een goede opmerking over de brokstukken van de NA260. Dat hebben Gerard en ik correcter verwoord in ons artikel in InBrabant 6 (2015) nr. 1 op p. 11 en verder. Ik pas de tekst hier aan, zodat dat ook klopt met wat we tot nu toe weten. Ik ben erg benieuwd wat al jullie onderzoek verder nog aan het licht gaat brengen. Vriendelijke groet
Joop Hendrix zei op 5 juni 2015 om 12:34
Theo,
Lijkt me prima maar ik heb de stukken meegegeven aan Gerard, zijn email staat een stukje hoger tussen de reply's, mail hem maar.
Joop Hendrix zei op 5 juni 2015 om 13:18
Rien,
Kun je het artikel Inbrabant6 naar mij mailen, bedankt
joophendrix@hotmail.com
Ad van Zantvoort zei op 1 augustus 2015 om 17:09
Hallo Piet, Dat zou wel eens kunnen kloppen daar ik een crashplaats trof van een Halifax die daar of eind 1944 of in 1945 gecrasht zou moeten zijn. Ook pakking gevonden van de Bristol Hercules motor waarmee beidde toestellen mee uitgerust waren. Nog geen keihard bewijs kunnen vinden dat het hier om de NA260 of de NA197 zou gaan maar we zoeken verder.
Ad van Zantvoort zei op 1 augustus 2015 om 23:59
Hallo Piet, Nieuw geluid, dat valt wel mee hoor ; ^). Ik onderzoek de luchtoorlog boven Z.O.Brabant al sinds de vroege jaren 90", dus ik loop alweer een hele tijd mee in deze materie. Als we het locatie onderzoek hebben afgerond zal ik de crashplaats bekend maken.
Piet Snijders zei op 29 februari 2016 om 20:53
Aan geïnteresseerden: zaterdag 27 februari jl. is er op uitnodiging van Gerard Geboers in bezoekerscentrum De Pelen een kennismakingsbijeenkomst geweest van allerlei mensen die speciale belangstelling hebben in vliegtuigcrashes/oorlogsgeschiedenis in en rond De Groote Peel. Doel: van elkaar te leren!
Prima initiatief.
Wordt vervolgd!
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 29 februari 2016 om 22:19
Dank voor de melding, Piet: dat lijkt me inderdaad een relevante bijeenkomst!
Martien van Bussel zei op 16 november 2016 om 23:01
hallo allemaal vorig jaar heb ik met Gerard Jeuken Mevr Anne Le Mitouard en zoon Antoine rondgeleid op de chrasplek van de NA 197, op mijn website www.mavabu.jimdo.com kun je diverse filmpjes vinden over deze en ander crashes
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 18 november 2016 om 09:57
Een aanrader, zeker de films van Martien van Bussel bekijken!
De emoties op de gezichten van de familieleden van de omgekomen bemanningsleden spreken boekdelen.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 21 november 2016 om 11:52
Heb deze website ook weer met studie bekeken. Heel indrukwekkend met foto's en documenten en jouw filmpjes horen daar gewoon in thuis. Veel waardering voor jullie werk!
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 14 januari 2019 om 13:15
Dat kan zeker Joop, zou het op willen sturen naar forumbeheer@bhic.nl ? Dan zorgen wij dat het bij jouw reactie wordt geplaatst. Alvast bedankt.
Update 18.01.2019: de link naar het verslag is inmiddels hierboven bij de reactie van Joop geplaatst.
Alfons Bruekers zei op 1 februari 2020 om 19:36
Een vermeende 'dubbelcrash' is niet langer een mysterie...
In de nacht van 7 op 8 februari 1945 vond er een korte maar hevige luchtoorlog plaats in het luchtruim boven het Brabants-Limburgse grensgebied. De strijd was niet één strijdperk maar was verdeeld over drie duelzones: de Astense Peel, het gebied ten noorden van Weert en het gebied tussen Weert en Stramproy.
Betrokken waren vier geallieerde Halifax MkIII-bommenwerpers en (minstens) één Duitse nachtjager. Drie bommenwerpers crashten alle drie op de grond, in het tijdvak tussen ca. 22.28 en ca. 22.43 uur. De NA197 L9-H in de Veluwepeel ten zuiden van Asten-Heusden, de NA260 L8-G in de omgeving van het Weerterbos (destijds Weert, nu Nederweert) en de NA175 DY-Q in Lommel (B). De vierde bommenwerper (KB761) overleefde de strijd.
De crash site van de NA260 is overtuigend aangetoond in de omgeving van het Weerterbos in de gemeente Nederweert. Dat is op ongeveer 12 km afstand van de inslagkrater van de NA197. Er zijn daar zowel vele vliegtuigresten als ook persoonlijke uitrustingsstukken van de (Franse) bemanning gevonden.
Van de NA260 hebben slechts twee inzittenden (Stanislas en Rognant) de crash in eerste instantie overleefd door tijdig te parachuteren. De eerste landde met een gebroken sleutelbeen in Nederweert, de tweede met een schotwond in Weert-Laar en overleed korte tijd later aan zijn verwondingen in het ziekenhuis van Weert.
Het verhaal van de (in samengevatte vorm) ‘in het collectief geheugen samengebalde, mysterieus boven café Vos in het luchtledige verdwenen, ontplofte en verdampte’ NA260 is een pas vrij recent geconstrueerde invented tradition. Het ‘spookte’ wel in het luchtruim boven de Peel, maar het was geen Bermuda-driehoek.
Lees het resultaat van uitgebreid en kritisch bronnenonderzoek in: https://www.academia.edu/41807468/Rapportage_archeologisch_onderzoek_Asten-Nederweert_crashes_Halifax_NA197_en_NA260_in_1945_1945-2019_ of kijk op https://luchtoorlog-1939-1945.nl/2020/01/31/halifax-na260-l8-g-een-mysterie-eindelijk-ontrafeld/
Alfons Bruekers zei op 1 februari 2020 om 19:39
Maar wat echt belangrijk is, is natuurlijk dat nabestaanden en andere belangstellenden op 7 februari 2020 omstreeks 15.00 welkom zijn voor een herdenkingsplechtigheid aan de Veluwsedijk in Asten-Heusden. Want het herdenken van de gevallenen voor onze bevrijding kunnen we niet vaak genoeg doen. Of het nu in Asten is, of in het Weerterbos. Komt dus allen naar de herdenking op 7 februari. Details over het programma vindt u met een paar muisklikken op internet.
Martien van Bussel zei op 2 februari 2020 om 11:41
Alfons en andere onderzoekers o.a Dhr Bloemers, Geweldige !!!!!! eindelijk duidelijkheid, in een verhaal dat vele bezig hield, dit nieuwe en ook bewezen verhaal, met een geheel andere uitkomst als ikzelf voor ogen had , ik heb me aan de vluchtroute op die 7e feb 1945 heel sterk vast gehouden, ook de oog getuigen dhr Kluitmans die de NA197 omlaag zag cirkelen en rechts daarvan een explosie ( ik dacht de NA260 ) in de lucht zag, maar wat nu blijkt is de crash wel op de vluchtroute maar 12 km verder. in het Weerterbos geweest.
Alfons Bruekers zei op 2 februari 2020 om 11:49
Dank voor je reactie, Martien! Ik denk wel dat er nu heel wat websites over de 'dubbelcrash' aangepast of in elk geval geactualiseerd zullen moeten gaan worden ;) Maar dat is het voordeel van het digitale tijdperk, zullen we maar zeggen.
Joop Hendrix zei op 11 februari 2020 om 15:48
Het goede rapport van Alfons en Johan tonen inderdaad een mooi bewijs van de crashplek van de NA-260. De NA-197 crashplek was door ons eerder al aangetoond. En zoals Alfons al memoreerd de familie daar gaat het natuurlijk om uiteindelijk. Op de crashplek van de NA-197 hadden we de herdenking en onthulling van een monumnet voor beide vliegtuigen de NA197 en de NA260. En dat is gedaan omdat de exacte crashplek van de nA260 niet eerder vaststond. zie hier een verslag van de locale omroep SIRIS.
https://siris.nl/artikel/149341874/crash-halifaxen-1945-groots-herdacht-in-asten-en-heusden
Martien van Bussel zei op 10 maart 2020 om 12:52
hallo allemaal De heer Bruekers dacht dat er nu heel wat websites over de 'dubbelcrash' aangepast of in elk geval geactualiseerd zullen moeten gaan worden, dat heb ik in ieder geval op mijn eigen website
https://mavabu.jimdofree.com gedaan, ook mijn filmpjes die je kunt vinden over deze en ander crashes heb ik aangepast.
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 maart 2020 om 09:17
Ah dank je wel, Martien, dan hebben we een mooi actueel overzicht.
Alfons Bruekers zei op 11 maart 2020 om 13:14
Goeie actie van jou, Martien. Kijkend naar jouw site wil ik ook nog aandacht vragen voor de kaartjes van de crashsite van de NA197. In mijn onderzoek heb ik aangetoond dat de werkelijke inslagkrater een dikke honderd meter zuidelijker lag dan wat gesuggereerd wordt in allerlei oudere plaatjes en reconstructies. Zie bijgevoegd rapport op pag. 84. Er valt nog heel wat feit en fictie te ontvlechten als je al die oudere berichten nog eens rustig terugleest. https://www.academia.edu/41807468/Rapportage_archeologisch_onderzoek_Asten-Nederweert_crashes_Halifax_NA197_en_NA260_in_1945_1945-2019_
Martien van Bussel zei op 11 maart 2020 om 17:37
Hallo Dr Bruekers, dat heb ik nu ook aangepast met de coordinaten die jij berekent hebt.
ook op de Franse website van Philippe Ducastelle staan nog Kaartjes en foto's door mij gemaakt die na jou ontdekking niet meer kloppen, dat heb ik Philippe al door gegeven.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!