i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Breda
Periode: 1956 - 1957
Tags:

Duitse Kinder Wagen

vertelde op 21 juni 2018 om 17:10 uur

Misschien weet niet iedereen dat meer, maar in 1956 was er een volksopstand in Hongarije, die door de Russen bruut werd neergeslagen, wat veel losmaakte. Zo werden er in Nederland allerlei inzamelingsacties gevoerd. In dat kader was er ook een wedstrijd voor een slagzin die de inzameling moest ondersteunen.

Mijn vader was een van de inzenders en had de volgende slagzin ingediend: “Red het kind voor het schrikbewind”. Die wedstrijd was een initiatief van de NCRV als onderdeel van de “Actie Goed zo”, die duurde van eind 1956 tot juni 1957.

Aanvankelijk was die actie bedoeld om geld in te zamelen voor gehandicapte kinderen, maar doordat het veel beter liep dan verwacht, werd het doel uitgebreid naar Hongaren die na de Russische inval in Hongarije hun land waren ontvlucht.

Delegatie uit Hilversum Overhandiging van de sleutels

De actie werd vooral via de radio gehouden, maar af en toe verscheen de actieleider, Johan Bodegraven, op televisie (die net een paar jaar daarvoor, in 1951, van start was gegaan) om de tussenstand bekend te maken.

En op 1 december 1956 stond er bij ons plotseling een delegatie uit Hilversum voor de deur: ze kwamen de autosleutels overhandigen! Tot zijn grote verrassing was mijn vader winnaar van de slagzinwedstrijd geworden, met als hoofdprijs een auto!

Het was een DKW met als kenteken VG-92-96. De merknaam stond oorspronkelijk voor Dampf-Kraft-Wagen, later voor Des Knaben Wunsch en weer later voor Das Kleine Wunder, maar in Nederland werd dat in de volksmond Duitse Kinder Wagen.

Ik kom uit een gezin met 10 kinderen, dus dat was een feest voor iedereen. Leuk om te winnen, maar van de andere kant werd er wel een grote wissel getrokken om de haalbaarheid van het bezit ervan te financieren. Ik weet nog wel dat ook de fiscus zijn deel kwam opeisen.

Veel ruimte! Zelfmoordportier

Na enige jaren, nadat we nog vele reizen naar o.a. Zwitserland hadden gemaakt, is de auto toch maar verkocht. Een aantal foto’s heb ik nog. Op een enkele kun je goed zien, dat deze DKW nog was voorzien van zogenaamde zelfmoordportieren. Normaal zitten de scharnieren aan de voorkant: de deuren kunnen dan niet openwaaien als het slot openspringt. Bij scharnieren aan de achterzijde, vooral bij de voordeuren, is de instap wel veel gemakkelijker, maar vanwege het risico van openwaaien tijdens het rijden werd dit soort autodeuren in 1961 verboden.

Ons gezin woonde destijds in Breda, in de Minister Nelissenstraat 19.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (6)

Rini de Groot. zei op 24 juni 2018 om 22:58 uur

Ik herinner die tijd, met s,avonds de tv. beelden van de Hongaarse opstand
in het Katholiek Militair Tehuis van Breda . Na de rekrutentijd overgeplaatst
naar Legerplaats Oirschot aldaar paraat en liepen s,nachts wacht bij de gereedstaande voertuigen. De gemiste slaap mocht overdag ingehaald worden,
dit in tegenstelling bij het normale wachtlopen.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 25 juni 2018 om 10:20 uur

Wat een prachtig verhaal, Ton! Een auto winnen is sowieso al heel bijzonder, maar ook het ontstane dilemma om zo'n voertuig - met een groot gezin - dan ook te kùnnen rijden, breng je heel treffend onder woorden (en fijne foto's ook!)

Over die actie van de NCRV vind je trouwens nog wel artikelen terug via Delpher, klik maar eens hier:

https://www.delpher.nl/nl/kranten/results?query=johan+bodegraven+auto&facets%5Bperiode%5D%5B%5D=2%7C20e_eeuw%7C1950-1959%7C1956%7C&page=1&coll=ddd

En Rini, bedankt voor het delen van jouw herinneringen. Bijzondere manier om zo kunnen terugkijken op de Hongaarse opstand, lijkt me.

Albert
Albert zei op 18 juli 2018 om 17:09 uur

Dat was toch een mooie en prima auto met een fantastische wegligging. Bij garage Poulussen in Uden, die DKW dealer was, dat moet Rini dan ook nog weten, huurde ik daarom in die tijd soms een DKW type 3=6. Dat betekende, dat het een auto was met 3 cilinders en met het vermogen van 6 cilinders. Helaas was het een tweetakt motor en betekende, dat er mengbrandstof (benzine gemengd met smeerolie) getankt moest worden en als dat niet goed gebeurd was, stopte de auto gegarandeerd en was niet meer "Dat Kleine Wonder" , zoals gezegd werd maar was het "Dat Kreng Weigert".

Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 19 juli 2018 om 09:13 uur

Albert, bedankt voor de leuke reactie. En wat een passende naamversies voor deze auto :-) Waarom huurde je trouwens een DKW? Voor speciale gelegenheden of vakanties of iets dergelijks?

Albert zei op 19 juli 2018 om 09:59 uur

Toen was het eigen bezit van een eigen auto nog een luxe.

Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 19 juli 2018 om 15:01 uur

Voor sommigen is dat nu nog steeds. Het moet wel fijn zijn geweest dat je toen zo'n prima autootje huren kon, ondanks dat hij af en toe kuren had vanwege de brandstof.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: