i

Een geheimzinnige Armstrong Whitley bij Behelp

vertelde op 24 oktober 2012 om 15:42 uur

Over de vliegtuigen die in Asten zijn neergestort is veel geschreven in een boek dat Heemkundekring De Vonder in 1989 heeft uitgegeven. Het gaat om 'Gevels zonder vlag : Asten-Heusden-Ommel-1940-1945' door Toon Hoefnagels en Toine Maas. Helaas kloppen de gegevens die in dit boek staan opgenomen op p. 227-242 niet altijd. Dat is ook geen schande. Inmiddels is het boek al weer bijna 25 jaar oud en nieuwe informatie komt nog steeds beschikbaar.

Volgens Gevels zonder vlag kwam op 27 maart 1941 tussen Gezandebaan en de Behelp een Armstrong Whitworth Whitley neer, een tweemotorige Britse bommenwerper. Op p. 230 komt Piet van Deursen aan het woord die vertelt over hoe hij die nacht een Engelsman in de paardenstal verborg die met zijn parachute vlak in de buurt van het huis van Van Deursen neergekomen was.

De volgende ochtend was de vogel gevlogen, maar Piet vermoedde achteraf dat hij door anderen in veiligheid was gebracht. Als deze parachutist tot de bemanning van de Whitley behoord zou hebben, dan zou hij de enige zijn die het heeft overleefd.

Er zijn vier luchtmachtmilitairen gedocumenteerd die op 27 maart 1941 gesneuveld zijn. Zij liggen begraven op de erebegraafplaats Jonkersbos in Nijmegen. Dat zijn: P/O Kenneth Frank Seager (25), piloot; Sgt Alan Kingsley Mills (20); Sgt Ernest Alfred Francis Grunsell (20) en Sgt Jack Mitchell (20). Zij behoorden inderdaad tot de bemanning van een Whitley-bommenwerper en wel de Z-6470 van het 78 Squadron, die die nacht is verdwenen tijdens een bombardementsvlucht op Düsseldorf.

In een bijlage van de London Gazette van 24 september 1941 staat Sgt Grunsell vermeld als missing in action. In het tijdschrift Aviation History van 5 februari 1942 wordt dezelfde Grunsell opnieuw genoemd. Dit keer wordt vermeld dat hij nu “probably killed in action” is.

In hetzelfde rijtje op Jonkersbos ligt ook nog Sublt Peter John Hoad (22) begraven die diende bij de Royal Navy. Ook hij is op 27 maart 1941 gesneuveld. Maar of hij iets van doen heeft met de neergestorte bommenwerper is niet duidelijk. Hoefnagels en Maas nemen hem zonder meer op in het rijtje bemanningsleden, maar de bemanning van een Whitley bestond maar uit vijf man.

Inclusief de geheimzinnige parachutist van Van Deursen hebben we het dus al over zes mensen, van wie er ook nog een van de Marine geweest zou zijn. En dan ontbreekt deze crash totaal in het Verliesregister militaire vliegtuigen 1939-1945. Kortom, een crash met veel vragen, waar nog niet het laatste woord over is gesproken.

Uit nieuwe informatie van de heer Van Lingen uit Nistelrode blijkt dat Sub/lt Hoad inderdaad deel uitmaakte van de bemanning van de Whtiley. Hij was door de Navy uitgeleend aan de RAF en vervulde de rol van observer tijdens deze vlucht. De Whitley werd neergeschoten door de Messerschmitt Bf 110 van Ofw Herzog van 3./NJG 1. Blijft over de raadselachtige parachutist...

We hopen dan ook dat er in Asten of omgeving nog iemand nadere informatie heeft.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (13)

ad kersten zei op 2 november 2012 om 10:36 uur

in mijn bezit is het vehaal over dit neergestorte vliegtuig
letterlijk over genomen van het rapport
van de lucht bescherming dienst van toen in Asten

Rien Wols bhic zei op 2 november 2012 om 15:16 uur

@Ad: daar zou je ons een hele dienst mee bewijzen, Ad, als we dat rapport zouden kunnen inzien! Is het te scannen of kopiëren? We zouden het zeer op prijsd stellen, in ieder geval.

Theo van de Mortel zei op 4 november 2014 om 20:59 uur

Ad, mag ik uit bovenstaande opmerking misschien afleiden dat dit toestel toch is neergestort bij Heusden en niet zoals andere bron* aangeeft tussen Helenaveen en Sevenum?
* http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/wp-content/uploads/2013/01/SGLO-Verlieslijst-T-1941-versie-05-2013-01-15.pdf

Joop Thuring zei op 15 februari 2018 om 14:48 uur

Ik kwam deze discussie bij toeval tegen. Al lezende vormde zich bij mij de volgende gedachte: kon deze nachtelijke bezoeker met parachute aan de paardenstal niet van een ander geallieerd neergeschoten toestel afkomstig zijn?
Het huidige digitale SGLO Verliesregister brengt uitkomst als u op de aangegeven plek 27-03-41 intoetst, zo simpel is het. Bekijk wat voor die nacht van 27 op 28 maart 1941 u krijgt voorgeschoteld. En dan praten we niet over Heusden aan de Maas neem ik aan?

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 19 februari 2018 om 09:50 uur

Bedankt voor je suggestie, Joop. Omdat het alweer even geleden is dat Theo en Ad op dit verhaal hebben gereageerd, stuur ik ze achter de schermen een mailtje om hen attent te maken op je reactie.

ad kersten zei op 20 februari 2018 om 21:00 uur

mijn verhaal gaat uit van datum 3 mei .
Dat vliegtuig is gevallen in de buurt van behelp en witte bergen

Martien van Bussel Asten zei op 5 juni 2018 om 12:38 uur

Op 27 maart 1941 schoot om 23.30 een Duitse nachtjager, gevlogen door Ofw Herzog, een Britse Avro Manchester I neer.
De bommenwerper van het 207 Squadron, met F/Lt John Aloysius Siebert (23) als piloot, stortte neer bij de boerderij van Roessel in Bakel (noord brabant).
Piloot Siebert kwam om, maar de andere vijf bemanningsleden konden het toestel tijdig verlaten en overleefden de crash.
Sgt. Robson, Sgt. Formison, Sgt. Taylor, Sgt. McDougaln, Sgt. Gurnell
alle vijf werden later krijgsgevangen gemaakt.

Piloot John Aloysius Siebert Zoon van Francis Joseph en Ella Mary Siebert uit Kingswood South Australia. Was de eerste geallieerde piloot die begraven werd op de begraafplaats de Oude Toren te Eindhoven. Hij sneuvelde tijdens een missievlucht naar Dusseldorf met de Avro Manchester L7303 EM-P van het 207 squadron RAF. De rest van de bemanning overleefde en werd krijgsgevangene gemaakt. Op 29 maart 1941 werd Siebert met militaire eer, Engelse vlag op de kist, begraven door een Duitse luchtmacht delegatie en een muziekkapel die ‘Ich hätte einen kameraden’ speelde als eerbetoon aan de gesneuvelde piloot. Siebert was drager van het ‘Distinguished Flying Cross’, het Engelse Vliegerkruis.
Volgens mij en na navraag in Engeland, ben ik Martien van Bussel tot de slotsom gekomen dat 1 van deze 5 overlevende parachutisten, de parachutist bij Piet van Deursen op 27 maart 1941 in het behelp van Heusden moet zijn.
Gewoon omdat op deze datum er maar een bommenwerper in de buurt van Asten is neergestort en dat was in Bakel na aangeschoten te zijn op weg naar Dusseldorf

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 5 juni 2018 om 15:52 uur

Bedankt voor je interessante aanvulling en verhaal, Martien! Mogelijk kunnen andere belangstellenden ook weer vooruit met deze informatie.

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 14 juni 2018 om 13:03 uur

@Ad Kersten: je hebt het over de crash die beschreven staat op de pagina <a href=”https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/neergestorte-vliegtuigen-in-budel-1940-1945
” target="_parent">Crashes in Budel</a> @ Theo vd Mortel en Marten van Bussel: dat gaat over de crash op de pagina <a href=”https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/neergestorte-vliegtuigen-in-bakel-1940-1945&rdquo; target="_parent">Crashes in Bakel</a> . De crash waar het verhaal hierboven mee begint, staat inmiddels wél in het Verliesregister. Al wordt daar inderdaad als crashlocatie Sevenum gegeven. Dan zou die dus hier geschrapt moeten worden, want net over de grens in Limburg.</p>
<p>@Joop Thuring: dankzij jouw suggestie hebben we hier wellicht nóg een crash in deze buurt te pakken: namelijk T0978A, een crash bij Heusden. Als dat Heusden bij Asten is, en dat lijkt niet onwaarschijnlijk, wordt het "verlies" van de crash bij Sevenum meteen gecompenseerd. De piloot van dit toestel, een Vickers Wellington van het 9 Squadron RAF wist uit handen van de Duitsers te blijven: de mysterieuze parachutist in de stal van van Deursen?</p>

PJA Snijders zei op 21 augustus 2018 om 00:57 uur

Alles overziend (zie ook vliegtuigcrashes Asten) lijkt mij voor 27/28 maart 1941 de volgende opsomming het meest logisch:
:
1. De Armstrong Whitley, verongelukt in Helenaveen, richting Sevenum. Hele bemanning komt om. (ten onrechte toegeschreven aan Asten-Heusden).
2. De AVRO Manchester verongelukt op Roessel in Bakel. Piloot Siebert verongelukt; rest bemanning krijgsgevangen gemaakt. (Een lid tijdelijk verstopt door boer Van Deursen in Asten-Heusden) .
3. De Vickers Wellington verongelukt in Heesbeen bij Heusden a/d/ Maas. Iedereen overleeft maar wordt krijgsgevangen gemaakt, behalve piloot Shore. Die wordt bij een boer opgevangen. (ten onrechte toegeschreven aan Asten-Heusden).

Een en ander zou betekenen dat die avond/nacht in Asten-Heusden helemaal geen toestel is gevallen. Kroongetuige Piet van Deursen rept daar ook niet over in Gevels zonder Vlag. Die heeft het alleen over hulp aan een parachutist. Van wie hij niet weet door wie die is opgepikt. Mogelijk toch door de Duitse patrouille die hem uit bed trommelde.
Ik meen dat Martien van Bussel dezelfde mening is toegedaan.

vr groet
Piet Snijders

Martien van Bussel zei op 21 augustus 2018 om 01:34 uur

Piet Snijders, dit zou wel eens de waarheid kunnen zijn,

Piet Snellen zei op 15 november 2018 om 21:17 uur

Mijn naam is Piet Snellen (69) en woonachtig in Sevenum. Wij zijn nog op zoek naar de crashlocatie's van twee Armstrong Whitworth Whitleys, te weten de Z 6470, gecrasht in de Sevenumse Peel op 27-03-1941 en naar de Z 6493, eveneens gecrasht in de Sevenumse Peel op 17 mei 1941. Kan iemand de crashlocatie's van deze twee toestellen aangeven? Eentje (de Z6493) zou zijn gecrasht achter de boerderij van de fam. Crommentuyn aan de Koolweg in Helenaveen. Dit bleek na uitgebreid onderzoek niet correct te zijn. Op deze plek crashte op 14 maart 1941 de Wellington L7858 OJ-A van Sgt. Hawley. (Aan de hand van de fabricagenummers op de gevonden restanten is vastgesteld kunnen worden dat het om de Wellinton gaat.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 20 november 2018 om 15:33 uur

Wellicht zou je het na kunnen vragen bij Ruud Wildekamp van de Heemkamer te Gemert. Je kunt hem bereiken via deze Heemkundevereniging: https://www.heemkundekringgemert.nl/

Veel succes en we horen het natuurlijk graag als er antwoorden gevonden worden op jullie vragen.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 24 oktober 2012 om 15:47 uur

Een Whitley V op de zuidgrens

vertelde op 24 oktober 2012 om 15:59 uur

Lancaster op De Veluwe

vertelde op 24 oktober 2012 om 16:04 uur

Halifax op Willemsveen