i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Udenhout
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Neergestorte vliegtuigen 1940-1945

Een Liberator crasht bij ‘t Winkel

vertelde op 27 september 2012 om 14:30 uur

Op 18 september 1944 kwam om 16.34 uur bij buurtschap ’t Winkel een B-24J Liberator van 491BG/854BS naar beneden. De piloot van dit toestel was Capt J.K. Hunter. Het vliegtuig was opgestegen van de basis Metfield in Suffolk voor een bevoorradingsmissie naar Eindhoven ten behoeve van de 101st Airborne Division in het kader van Operatie Market Garden.

Onderweg werd het vliegtuig zwaar door Flak getroffen in de rechtervleugel en de piloot besloot een buiklanding te maken op een akker. Op een hoogte van nog maar 50 feet (15 meter) verloor het vliegtuig motor nr. 3, waardoor de rechtervleugel zo laag zakte dat de tip de grond raakte.

Capt. Hunter slaagde er nog wel in om het toestel weer op te trekken, maar kon niet meer voorkomen dat het even verderop tegen enkele bomen en gebouwen aanvloog.

Negen bemanningsleden kwamen om in het wrak: piloot Capt James K. Hunter; co-piloot Capt Anthony B. Mitchell; navigator 1st Lt Harry B. Parker; bommenrichter 1st Lt John R. Granat; neusschutter 1st Lt William H. Byrne; boordwerktuigkundige en topschutter T/Sgt Cecil E. Hutson; radiotelegrafist T/Sgt Barto J. Montalbano; rechterzijschutter S/Sgt James L. Evers en “dropmaster” P.F.C. George E. Parrish.

Alle vliegtuigen van deze missie hadden zo’n dropmaster aan boord die moest toezien op het droppen van de bevoorrading. Zodoende maakte Parrish dus dit keer deel uit van de bemanning.

De linkerzijdeschutter S/Sgt Frank DiPalma bracht het er als enige bemanningslid levend vanaf. Terwijl hij probeerde uit de buurt van het wrak te komen, werd hij gevonden door enkele Franciscanen van Huize Assisi. Daar behandelden pater Vinkenburg en drie doktoren zijn ernstige brandwonden. Ze hielden hem in Assisi verborgen voor de Duitsers, totdat Britse troepen Udenhout kwamen bevrijden. Die doktoren waren Dr. J.B.M. Veraart, Dr. G.A.H.M. Wessels en Dr. J.H.C.M. de Volk.

Hunter, Mitchell, Parker, Granat, Byrne en Hutson liggen begraven op de Amerikaanse erebegraafplaats in Margraten. Montalbano, Evers en Parrish zijn na de oorlog gerepatrieerd naar de USA en daar door hun respectievelijke families begraven. Heel veel van deze informatie én de bijzonder foto van de B-24 op het moment dat zijn vleugeltip de grond van een Udenhoutse akker raakt, zijn ons vriendelijk ter beschikking gesteld door de Aircrew Remembrance Society

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (13)

Kris Dee zei op 17 juli 2015 om 16:48 uur

Ik las (slechts een kleine alinea) over deze B-24 in het boek "Race naar de Rijnbruggen" van Alexander McKee en vond de bovenstaande foto op het internet. Een heel aangrijpende foto -- slechts een paar ogenblikken voor de fatale crash.
Vandaag bezocht ik, speciaal, de graven van de 5 bemanningsleden te Margraten, wat het bezoek aan het "Netherlands Memorial and Cemetery" nog iets méér bijzonder maakte.
- "We will remember them."

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 juli 2015 om 10:37 uur

Mooi gebaar dat u de omgekomen bemanningsleden, die op Margraten begraven liggen, nog eens uw aandacht hebt gegeven..
Voor degenen die meer over die gesneuvelde mannen willen weten, raadpleeg dan de databank van de fields of honour http://www.fieldsofhonor-database.com/

Dan lezen we bijvoorbeeld dat William H Byrne, geboren in New York en woonachtig in Bellmore, een jongeman van 19 of 20 jaar was toen hij in Udenhout omkwam .. http://www.fieldsofhonor-database.com/index.php/american-war-cemetery-margraten-b/44119-byrne-william-h

Kris Dee zei op 4 september 2015 om 19:19 uur

Dankjewel voor de link, die ik al gevonden had.
Die duizenden kruisen zijn aangrijpend om te zien en het verhaal kennen van (enkele van) de mannen die onder die kruisen rusten, maakt de begraafplaatsen alleen maar persoonlijker.
Ik heb ook de begraafplaatsen te Neupré en te Henri-Chapelle, en het kleinere in Waregem (allen in België; ik ben trouwens van België) bezocht.
Ik bezocht Margraten, omdat in Henri-Chapelle een paar mensen uit Nederland waren, die mij vertelden dat ik beslist ook Margaten moest bezoeken.
Ook de vele Britse begraafplaatsen (zoals rond Ieper/België, waarvan Tyne Cot wellicht het meest beroemde is) zijn het waard om met een bezoek te vereren.
Wij leven in vrijheid, omdat al die mannen het waard vonden om (ook) voor onze vrijheid te strijden, en te sneuvelen. Ook nu, zoveel jaren later, is onze vrijheid een geschenk, waarvan we de prijs die betaald is, nooit mogen vergeten. Hun graven bezoeken is het minste dat we kunnen doen. (Okee, dit klinkt mss heel melig, maar het is de waarheid, toch?)

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 5 september 2015 om 09:47 uur

Daar zijn wij het helemaal mee eens; dit moeten we blijven gedenken.

marlies van Iersel zei op 1 mei 2016 om 21:09 uur

Ik reageer even, omdat in het NOS Journaal van vandaag 1 mei 2016 sprake is van drie lichamen van vliegers die nog vermist zouden zijn. Het zou gaan om Parrish, Evers en Montalbano. Op uw site staat dat de lichamen van deze drie zijn gerepatrieerd naar hun familie in Amerika.

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 3 mei 2016 om 09:36 uur

Dag Marlies,
Ik heb gehoord van die NOS-kaart, maar ik weet niet waar ze hun informatie vandaan hebben en hoe betrouwbaar een en ander is. De gegevens die we van Aircrew Rememberance hebben gekregen zagen er overtuigend uit, dus ik heb geen reden om aan te nemen dat die drie lichamen niet in Amerika begraven liggen.

Pascal schoonus zei op 26 juni 2016 om 17:11 uur

Ik weet nog dat er 30 jaar geleden op de akker achter de familie Huiben 2 vliegtuigbommen (dacht 500 ponders) onschadelijk gemaakt zijn. De familie Huiben woonden toen nog in de oude boerderij op de Biezenmortelsestraat 500 meter v.a. de kruising met Capucijnenstraat richting Helvoirt. Wellicht dat de Liberator deze heeft gedropt voor de crash en door de geringe hoogte zijn deze niet geëxplodeerd.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 27 juni 2016 om 11:07 uur

Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk, Pascal!

Eric Holdtgrefe zei op 20 maart 2018 om 11:17 uur

Ik heb contact met de familie van de vlieger die achter deze B-24 vloog en waarschijnlijk ook de foto heeft genomen. Ik zou graag de locatie van de crash site willen hebben om deze familie bij een bezoek aan Nederland naar de site te rijden.
Zelf woon ik in Baarle-Hertog, dus niet ver van Biezenmortel.

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 maart 2018 om 15:30 uur

In het boek Haaren in oorlogstijd door R.J. Wols, Haaren 1995 citeer ik op pag. 75
'Een zo'n zweefvliegtuig, een Britse Horsa, landde in de buurt van Biezenmortel op een akker achter de school tussen het Capucijnenklooster en Huize Assissië. Als voetnoot verwijst hij hier naar een artikel van Jo Wouters "Boxtel 'te vroeg' bevrijd'" in: Brabants Dagblad van 21 juli 1984 pag. 17
Van de toegestroomde mensen werd Wim Oerlemans uitgekozen om de weg te wijzen richting Schijndel'.

Eric Holdtgrefe zei op 20 maart 2018 om 16:07 uur

Beste Annemarie,
Ik ben zelf ook actief lid van de SGLO en heb die informatie ook. Het was een B-24 (viermotorige bommenwerper). Wat ik zou willen weten is op welke exacte locatie deze kist is neergekomen. Bedankt en groeten, Eric

Peter van der Linden zei op 30 januari 2019 om 21:24 uur

Br
Beste Eric, ik weet waar je moet zijn. Voor aanvullingen zie mijn site. http://www.oisterwijk-marketgarden.com/de_crash_van_de_amerikaanse_liberator_44-40210.html

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 24 oktober 2012 om 15:42 uur

Een geheimzinnige Armstrong Whitley bij Behelp

vertelde op 26 september 2012 om 12:18 uur

Chaos in september 1944

vertelde op 12 februari 2013 om 14:13 uur

P-47 Thunderbolt crasht bij Aalstvoort

vertelde op 27 september 2012 om 14:17 uur

Neergestorte vliegtuigen in Udenhout 1940-1945