Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Foto: Jacob Veen
Omstreeks 1955 telt Oss 28.000 inwoners. Die wonen niet allemaal op een comfortabele loopafstand van centrum en station, maar een stadsbus is er nog niet. Evenals in de vergelijkbare steden Bergen op Zoom en Roosendaal zet in Oss een particulier bedrijf de eerste stap. Touringcaronderneming De Vos in de Oude Molenstraat vraagt in december 1957 de gemeente om een concessie voor een stadsdienst. Het gemeentebestuur heeft er een hard hoofd in, want is zo’n dienst wel rendabel? Subsidie wordt zeker niet verstrekt. Pas in mei 1959 krijgt De Vos antwoord: Oss heeft nog geen behoefte aan een stadsdienst.
Vijf jaar later zijn er 6.000 Ossenaren meer. Voor het PvdA-raadslid Geijsen aanleiding om tijdens de algemene beschouwingen in verband met de gemeentebegroting-1964 opnieuw over een stadsbus te beginnen. Zijn voorstel valt in goede aarde: in december 1964 praat de gemeente met de plaatselijke busondernemer Van Dongen, die ’n maand later al komt met een plan voor twee buslijnen, maar niet zonder gemeentelijke subsidie. Het gemeentebestuur, dat meer partijen wil horen, neemt vervolgens contact op met de BBA en de Zuidooster. De Zuidooster, concessiehouder van het streekvervoer in de regio, wil wel. Terwijl de onderhandelingen met de gemeente lopen, is de grote nieuwe wijk Ruwaard in aanbouw.
Geen wonder dus dat in de definitieve offerte van de Zuidooster, van februari 1967, deze wijk een prominente plaats inneemt. Het plan betreft één buslijn in een halfuurdienst tussen de Ruwaard en het centrum via ziekenhuis, station en Schadewijk. De jaarlijkse kosten zouden ƒ 81.350,- bedragen en de gemeente zou het verschil met de (lagere!) inkomsten moeten bijpassen. De gemeenteraad stemt in maart 1968 toe.
Op zaterdag 31 augustus 1968 om 13.00 uur opent de Osse stadsdienst officieel. Dan vertrekt in de Ruwaard een bus met genodigden. De directeur van de Zuidooster zit aan het stuur en burgemeester Jansen treedt op als eerste én laatste conducteur in de Osse stadsdienst. Na aankomst bij het station stapt de “normale” chauffeur in en wordt gereden volgens dienstregeling én de rest van de dag gratis. Pas vanaf 1 september moeten de kaartjes worden gekocht. Volwassenen betalen 30 cent voor een rit, kinderen 15.