
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Bergen op Zoom lijkt dus de primeur te hebben gehad. De brug lag over de invaart van de toen nieuwe haven van de Coöperatieve Beetwortelsuikerfabriek “Zeeland”. Dat bedrijf was ook de opdrachtgever. De brug werd ontworpen en uitgevoerd door J.C. Goudriaan’s Industrie- en Export-Maatschappij uit Delft.
Een Straussbrug is een basculebrug (ophaalbrug) van een speciaal type, dat in de Verenigde Staten werd ontwikkeld. Het principe wordt vaker toegepast bij spoorbruggen. De overspanning van de Bergense brug bedroeg 12,3 meter, de breedte 7,5 meter. Typerend voor deze bruggen is de korte achterzijde van de balans. In Bergen op Zoom mat die slechts 2,25 meter. Het betonnen contragewicht woog ca. 70.000 kilo. dat in verband met die korte ‘armen’ veel zwaarder moet zijn, hing boven het wegdek. Om het portaal, waar het verkeer onderdoor rijdt, in evenwicht te houden werd een tweede ‘vestportaal’ toegevoegd, dat met scharnieren aan het eerste was verbonden. Het hefmechaniek van de brug werd aangedreven door een elektromotor van 15 paardenkrachten, maar kon zo nodig ook met de hand worden gedraaid.
Tijdens de bouw stuitte men op een probleem. “Ook de brugleuning moet zich met een vrij ruime speling langs de vaste deelen van de brug kunnen bewegen. Bij de Strauss-klapbrug te Bergen-op-Zoom was er geen voldoende speling tusschen de leuningen en de hameistijlen. Men bemerkte dit te laat en heeft zich toen beholpen, doordat men de leuningen niet vast aan de val verbond, maar een weinig naar binnen draaibaar maakte,” schreef Johannes Bertram in 1923 in zijn proefschrift.
In Nederland zijn weinig van dergelijke bruggen gebouwd. Maar vlak over de grens, in het Antwerpse havengebied, stonden er meer. Nog afgelopen zomer werd daar de Boudewijnbrug, ook een Straussbrug afgebroken. De Straussbrug in Bergen op Zoom sneuvelde al eerder, in 1964. Hij was in de volksmond bekend onder de naam Papegaaienbrug. Hoe hij aan die naam kwam is weer een ander verhaal.
De Telegraaf van 26 oktober 1921
Schuttevaêr; weekblad gewijd aan de belangen van Binnen- en Rijn-Scheepvaart, Scheepsbouw, enz. van zaterdag 29 oktober 1921
J.F. Bertram, IJzeren ophaalbruggen (proefschrift TH Delft), 1923, pp. 92 en 95-101.
Onbekend tijdschrift (oktober 1921)
Straussbrug (Wikipedia)