i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Eindhoven
Tags:

Halifax MH-Z keert niet terug

vertelde op 30 maart 2012 om 16:18 uur

Om 22.15 plaatselijke tijd steeg van het vliegveld Snaith in Yorkshire, Engeland, de Halifax III bommenwerper LK-855 MH-Z van 51 squadron op, geladen met ruim vijf ton aan bommen. Samen met 441 andere bommenwerpers ging het die nacht op Aken aan, met als doel het belangrijke spoorwegknooppunt daar te vernietigen.

Zonder al te veel schade bereikte de luchtvloot Aken en wierp de bommen af. Op de terugweg ondervond men echter heftig beschietingen door luchtafweer (Flak) en aanvallende Duitse nachtjagers. Die nacht gingen niet minder dan 25 vliegtuigen verloren.

Daartoe behoorde ook MH-Z, die in de vleugel getroffen werd door een 88mm granaat van de flakbatterij aan de IJzeren Man in Tongelre. Een van de motoren explodeerde en de boel vloog in brand. Terwijl de piloot, P/O Carl Lawson, het toestel probeerde het toestel in bedwang te houden, gaf hij zijn bemanning opdracht te springen.

Vijf van hen slaagden er daadwerkelijk in het vliegtuig te verlaten. Vier overleefden de sprong, maar de vijfde en enige Engelsman onder hen (de rest was Canadees), boordwerktuigkundige Sgt. Wilfred Gosnay, vond de dood.

Terwijl de parachutes nog in de lucht hingen, stortte de Halifax rond 01.10 bij de Anthony Fokkerweg neer, met aan boord nog steeds de piloot en de staartschutter, Sgt. Stan Beech. Hun lijken zijn nooit meer gevonden, zodat ze sindsdien als “vermist” te boek staan.

Navigator Sgt. John Noel en radiotelegrafist Sgt. Ken Minifie kwamen niet ver van elkaar terecht op een omgeploegde akker. Ze bereikten in de loop van de volgende avond Eindhoven, waar ze vergeefs probeerden contact te krijgen met de ondergrondse.

Tijdens hun pogingen werden ze opgepakt door de Nederlandse politie en overgedragen aan de Feldgendarmerie die ze op transport stelde naar Stalag Luft 7, een krijgsgevangenenkamp bij Breslau. Twee maanden later arriveerde daar ook de boordschutter van de MH-Z, Sgt. Bruce Fraser. Voor hen eindigde de oorlog in 1945, toen ze bij Potsdam werden bevrijd door Russische troepen.

Heel anders verging het de bommenrichter Sgt. Joseph Hooks. Hij kreeg wél contact met de ondergrondse en belandde via via bij een onderduikadres in Zeelst. Daar maakte hij op 19 september de bevrijding van Veldhoven mee. Op 21 oktober 1944 was hij terug in Engeland. In augustus 1945 schreef hij een brief over de crash van MH-Z aan de ouders van piloot Caroll Lawson.

In juli 1993 meldde het Eindhovens Dagblad dat de Explosieven Opruimingsdienst van plan was bergingswerkzaamheden te gaan uitvoeren naar de resten van een Engelse bommenwerper. De berging vond tussen 17-20 augustus plaats, de resten bevonden zich zo’n vier á vijf meter onder de grond.

Behalve een pilotenhorloge en een propelleraandrijver leverde de actie niet veel op, vermoedelijk vanwege te grote hitte tijdens crash. “Het moet verschrikkelijk gebrand hebben”, aldus kapitein Van den Berg (de verantwoordelijke officier). “Dat is in dit geval erg jammer, omdat we stoffelijke resten van twee vermiste militairen in het wrak hoopten aan te treffen. We hebben de nabestaanden dus geen duidelijkheid kunnen geven.”

Dankbetuiging

De gegevens voor dit verhaal zijn ontleend aan de uitgebreide documentatie van A.J. van Lingen uit Nistelrode.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (14)

Hans d'Achard zei op 8 augustus 2012 om 17:25 uur

Prachtig hoe hier een ingrijpend moment uit het leven van 7 jonge mensen uit de vergetelheid wordt gehaald. Het is een rijke historie met veel elementen die voor ons moeilijk te bevatten zijn. Alles wat we kennen uit de jongensboeken en film blijkt werkelijk aanwezig te zijn in 1 bemanning van 1 willekeurige bommenwerper. De crash heeft mijn interesse omdat ik bij de opgraving in 1993 aanwezig was. De victory wordt geclaimd door nachtjager-ACE Heinz-Wolfgang Schnaufel. Daarmee lijkt de LK855 te zijn neergehaald door een BF110 en niet door FLAK. Hier staan nog wat gegevens over de bemanning en hier over de missie op Aken Vriendelijke groeten,

ad van Zantvoort zei op 9 december 2012 om 21:50 uur

Heb deze crash ook in mijn research. Via via kreeg ik nog wat onderdelen van deze Halifax toegespeeld. Wegens werkzaamheden kon ik helaas niet bij de berging aanwezig zijn. Zijn er filmopnames gemaakt van deze berging??

GR
Ad van Zantvoort

Rien Wols bhic zei op 2 januari 2013 om 09:37 uur

Dank voor je vriendelijke commentaar, Hans en voor je aanvullingen en links. Die laatste heb ik actief gemaakt, dat scheelt weer wat knippen en plakken :-).

Ad van Zantvoort zei op 2 januari 2013 om 21:29 uur

Bedankt Hans voor je reactie. Beidde zowel de FLAK als Schnaufer hebben de LK855 geclaimd. Helaas geen FLAK claim gevonden wel een aantekening in het logboek van Fritz Rumpelhard de bordfunker van Schnaufer. Ik had graag bij de opgraving aanwezig willen zijn, echter andere werkzaamheden gingen voor. Heb jij toevallig foto's of een video gemaakt van de opgraving??

Cees van der Leeuw zei op 21 mei 2013 om 12:58 uur

Ik ben een van de mensen die dit hele verhaal uitgezocht hebben en de berging in gang gezet.
Ik heb het lokale werk gedaan - o.a. waar Joh Hooks ondergedoken heeft gezeten en tot wanneer.
Dit naar aanleiding van vragen hierover uit Canada.
Bombload van de MH-Z was 8 x 1000 en 7 x 500 pond.
Die nacht heeft Schnaufer 5 toestellen geclaimed en ook toegewezen gekregen.
Heb veel documentatie van die nacht en de raid evenals foto's van de crew en de bergign zelf.

Rien Wols bhic zei op 21 mei 2013 om 13:38 uur

Dat klinkt erg mooi, Cees! Zou het iets zijn om dat materiaal (of een selectie daaruit) op een of andere manier aan dit verhaal te koppelen?
Ik hoor graag van je.
Vriendelijke groet,

Hans d'Achard zei op 21 mei 2013 om 14:02 uur

Hallo Ad (en anderen)

Ik heb geen foto's van de opgravingen ook geen ander materiaal.
Ik kan me wel herinneren dat er een artikel in de krant stond toen er gegraven werd.
Wel heb ik foto's van de site nu en van de grafsteen op de begraafplaats Woensel.

De site ligt net op de rand van een industrie / logistiek terrein, met een stukje rangeer rails, fietspad en oversteekplaats.

Het zou erg mooi zijn als daar een soort gedenksteen of plaquette zou komen.

Ad zei op 21 mei 2013 om 14:34 uur

Hallo Cees,

Zou ik jou doc. eens mogen inzien?? Ben je nog woonachtig in Veldhoven?? Een maat van me Leo Gast heeft al eens geprobeerd om mij in contact te brengen met jouw. Groeten en ik hoor graag.

Cees van der Leeuw zei op 22 mei 2013 om 06:31 uur

Ad, neem even kontakt met me op.

Ad van Zantvoort zei op 22 mei 2013 om 21:43 uur

Hoi Cees, Fantastisch maar geen idee hoe ,want heb jouw adres gegevens niet. Ik zal Leo wel om adres details vragen en dan hoor je zsm van me.

Mariët Bruggeman bhic zei op 23 mei 2013 om 10:34 uur

Beste Ad en Cees,
mocht het leggen van contact niet lukken, dan kunnen wij (als jullie je email-adressen hebben ingevuld) ook met jullie beider toestemming jullie e-mailadressen aan elkaar doorgeven.
Laat het maar even weten mocht dit nodig zijn.
Met vriendelijke groeten,

cees van der Leeuw zei op 23 mei 2013 om 10:39 uur

Mariët,
is wat mij betreft OK.

Mariët Bruggeman bhic zei op 23 mei 2013 om 12:48 uur

Bedankt Cees, ik heb ondertussen jouw email adres vast doorgemaild aan Ad. Ik hoop dat jullie gauw met elkaar in contact kunnen komen.
Met vriendelijke groeten,

Ad van Zantvoort zei op 23 mei 2013 om 19:25 uur

Hallo Mariët,

Geweldig en bedankt!!

Vr.Gr
Ad

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 24 oktober 2012 om 15:51 uur

Wellington X op Den Drossert

vertelde op 24 oktober 2012 om 16:40 uur

Dubbelcrash: Franse Halifaxes op De Veluwepeel

vertelde op 12 februari 2013 om 15:42 uur

Halifax MZ-617 brengt paniek in Herpen