skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen Bhic

Halte Helvoirt, een gepasseerd station

Als je door Helvoirt wandelt en je komt toevallig in de buurt van de Stationsweg, kun je je afvragen waarom deze straat eigenlijk zo heet, want er is in geen velden of wegen een station te bekennen. Er is natuurlijk wél een spoorlijn.

De plannen voor deze zogenaamde “Zuidoosterspoorweg” van Tilburg naar Nijmegen dateren uit de jaren 1870. Op 4 juni 1881 werd het gedeelte van de lijn tussen Tilburg en ’s-Hertogenbosch officieel geopend. De eerste feesttrein vertrok vanaf het station Tilburg en deed meteen ook Helvoirt aan.

Want Halte Helvoirt had vanaf die openingsrit een eigen station, waar wel 4 treinen per dag stopten. Het stationsgebouw vertegenwoordigt zelfs een apart type, namelijk het “type Helvoirt”, bestaande uit lage gebouwen met een woning en dienstlokalen.

Er zijn er maar vier van gebouwd: behalve in Helvoirt zelf was dat in Geffen, Ravenstein en Wijchen. Ze zijn allemaal tussen 1971 en 1977 gesloopt, Helvoirt als laatste.

Helvoirt mocht dan ‘maar’ een halte zijn, het bezat wel een stationskoffiehuis, waar de wachtende reiziger een verfrissing kon gebruiken. Desondanks is de halte Helvoirt eind jaren dertig al uit de reizigersdienst verdwenen, en wel op 15 mei 1938 volgens Dienstorder nr. 8 van de Nederlandse Spoorwegen (die net waren opgericht).

Tegelijkertijd met Helvoirt werden er maar liefst nog 145 andere stations en haltes in Nederland opgeheven. De Helvoirtse stationschef had al eerder, in 1936, afscheid genomen (zie foto). Overigens is station Helvoirt nog tot 1 juni 1970 in gebruik gebleven voor goederenvervoer.

Direct na de Tweede Wereldoorlog werd het gemis van een treinstation heel erg voelbaar. Het openbaar vervoer was er behoorlijk slecht aan toe. In 1945 schrijft Mr. Eduard Bloemen, burgemeester van Helvoirt, dan ook aan de Nederlandse Spoorwegen over het totale isolement, waarin zijn gemeente al meer dan een jaar verkeert.

Reed er vóór die tijd nog een bus rond in Helvoirt, nu is het helemaal mis. Doordat de Duitsers al het materiaal gevorderd hebben, zijn er weinig bussen meer en wát er rijdt, heeft geen reservemateriaal. Hoe lang kan dit nog goed gaan?
De afgelopen zomermaanden ging het nog wel met het vervoer van en naar ’s Hertogenbosch, want er kon nog gefietst worden, al waren de fietsen erg gammel. Maar nu het winter wordt, is de stad bijna onbereikbaar geworden voor de circa 2.600 inwoners en 950 evacués in Helvoirt, van wie er velen hun werk of school in ’s-Hertogenbosch hebben en afhankelijk zijn van openbaar vervoer.

Er zit een petitie met handtekeningen bij deze brief. Iedere intekenaar legt uit waarom hij of zij toch écht naar ’s-Hertogenbosch moet kunnen. De één “is van beroep reiziger en moet veel per trein reizigen”, de ander verricht werkzaamheden bij “P. de Gruijter” of moet naar “de ambachtsschool” of het “R.K. Lyceum” in Den Bosch.

Eigenlijk is er in Helvoirt sprake van een noodtoestand en de burgemeester vindt dan ook dat als er dagelijks zoveel treinen langs Helvoirt rijden, er best zo af en toe één kan stoppen in zijn dorp. Het mooiste zou zijn als dat 4 x per dag was. Zo’n verzoek is echter al twee keer eerder gedaan, en telkens zonder resultaat. Ook nu reageert de NS niet erg positief.

De chef van de Dienst Exploitatie ziet geen mogelijkheid treinen te laten stoppen in Helvoirt, vanwege bezuinigingen en gebrek aan materiaal. Hoe vaker treinen moeten stoppen, hoe meer tijdverlies, extra slijtage en een hoger brandstofverbruik. Kortom: Helvoirt moet volgens de NS zijn heil maar zoeken bij busvervoer en verwijst de gemeente naar de Rijksverkeersinspectie om daar een busverbinding te vragen.

En zo gaan tot op heden de inwoners van het dorp in een kleine 20 minuten met de bus naar de stad. Of zou de poltiek er in slagen van Helvoirt ooit opnieuw een halteplaats te maken?

Reacties (17)

zwezereijn g.m. zei op 13 oktober 2009
zijn er ook nog foto,s van vlijmen waar p.m.meesters.jr nog wat aan ken beleven ookwas er denk ik een stationetje zijn daar nog foto,s van
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 14 oktober 2009
Beste G. M. Zwezereijn,

Een vlugge zoektocht in ons fotobestand heeft niets opgeleverd. Maar wellicht zijn er mensen die foto's hiervan in hun bezit hebben en die dat met u willen delen? Hopelijk melden zij zich dan hier.

Overigens; als u wilt weten welke foto's wij van Vlijmen in huis hebben, klik dan op het veld waarboven staat Brabantse foto's (hier rechts in het blauw). Tik Vlijmen in en u ziet het resultaat.

Veel succes ermee!
Jan van Balkom zei op 5 december 2011
Nee de politiek heeft er geen druk op gezet, maar er worden wel voorstellen gedaan om in helvoirt weer een station/opstapplaats voor de trein te geven. Zo wordt een treinstation bij Helvoirt voorgesteld in "Het nieuwe spoorplan" op pagina 27 van dit rapport: http://www.mobiliteitnederland.nl/pdf/201106/Het%20Nieuwe%20Spoorplan.pdf
Jan Gersjes zei op 17 september 2012
Wanneer ik aan het station in Helvoirt denk, zie ik altijd levendig voor me die houten treeplank van de trein om uit te stappen. Misschien is het wel mijn vroegste jeugdherinnering, immers ik ben van 1935 en vanaf 15 mei 1938 stopte er dus geen trein meer.

Veel later, ca. 1945, woonde in een gedeelte van het gebouw de familie van Bergen. Jan van Bergen was een klasgenoot. Ik kwam er bijna dagelijks want ik bezorgde ook daar de krant, het huisgezin denk ik.
Jan van Balkom zei op 18 september 2012
Ik herinner me dat er de familie Van Baal woonde. Vader Van Baal was de baas van het emplacement. Het was een goederenstation. Gebruikt vanwege de houtcentrale. Goederenwagons leverden hout aan en dat werd 'verzaagd'. als ik me goed herinner.
Ook woonde er later het gezin Bergman of Bergmans. een zoon van het gezin veongelukte dodelijk bij een val uit het raam.
Na de opheffing van de functie van goederenstation stond het gebouw jarenlang leeg en raakt overwoekerd.Totdat het gesloopt werd.
Vandaag de dag (augustus 2012) staat er een gemeentewerf annex uirukplaats van de brandweer. Een opstapplaats voor de trein Den Bosch/Tilburg v.v. zou hier een stuk historie herstellen.
Bert van Bergen zei op 16 juni 2013
De familie van Bergen die er wwonde waren mijn opa en oma.mijn opa was in dienst van de spoorwegen.Als seinwachter,toen kreeg je uit Vugt een telefoontje dat er een trein aan wam.Dan moesten de bomen van de torenstraat handmatig dicht gedraaid worden.en de wissels goed gelegd.Ik ben daar ook uit dat raam gevallen boven.Bert van bergen.Ik mocht ook vaak met de machinist van de goederen trein mee voor in de kabine.
Marilou Nillesen, namens BHIC bhic zei op 17 juni 2013
@Bert: Dank voor deze mooie herinneringen! Maar uit het raam gevallen? Hoe kwam het en is het allemaal goed afgelopen? En hoe was het om als jongetje mee te mogen met de machinist?
Fien Vugts-Timmermans zei op 6 januari 2014
Ik wil even inhaken op de reactie van Bert v. Bergen die uit het raam gevallen is in het station. Hij is namelijk de zoon van mijn zus Riek Timmermans die was getrouwd met Driek v. Bergen en die in het station heeft gewoond. Ze leeft nog en woont nog in Helvoirt. Ze heeft beslist nog wel foto’s van toen.
jan gersjes zei op 6 januari 2014
Dan moet Bert van Bergen wel een broer hebben die Jan heet!
En waar woont Riek Timmermans nu? Ik moet ze vaak zijn tegengekomen want als jochie bracht ik er enkele jaren de krant!
Harrold zei op 10 september 2017
Beste fien.mijn vraag is of er nog fotto.s zijn van wachtpost in helvoirt.mijn oma zou ze graag nog een keer willen zien die heeft daar namelijk nog herrineringen aan janus van gorp werkten er toen namelijk .de vader van mijn oma .mvg harrold vd heijden
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 11 september 2017
Beste Harrold, ik heb Fien even gemaild om haar nog even te wijzen op jouw vraag. Het is tenslotte al weer even geleden dat zij heeft gereageerd op dit forum.
harrold zei op 12 september 2017
indd .het zou leuk zijn als ze nog foto,s zou hebeen van de wachtpost.en div daar ben ik naar op zk. mijn oma vermelde dat het wachtpost 12 was udenhoutseweg?in helvoirt had ze het over
Fien Timmermans van (Duinoord) zei op 12 september 2017
Hallo allemaal ik wil even reageren op jullie vragen die inderdaad al erg lang geleden gesteld zijn. Ik heb verder geen foto`s van het station in Helvoirt.....wel veel herinneringen !
Mijn zus Riek leeft nog en is 92 jaar
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 13 september 2017
Wat jammer Fien dat je geen foto's hebt, maar des te meer zouden wij graag jouw verhalen over dit station willen horen. Als je het leuk zou vinden om die verhalen met ons en onze website-gebruikers te delen, dan zou ik je willen uitnodigen om hier eens te kijken:
https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/een-verhaal-maken#About
Mocht je je verhalen liever via de e-mail aan ons willen vertellen, dan kan dat uiteraard ook hoor: info@bhic.nl
Alvast bedankt en succes.
Michel Verhoeven zei op 30 november 2018
Bij toeval kwam ik dit verhaal tegen. Mijn grootmoeder, Anna Driessen-van Gestel, was van 27 april 1925 tot 3 mei 1930 wachteres op wachtpost 12 in Helvoirt. Volgens mij waren dat twee overgangen vlak bij elkaar namelijk aan de Udenhoutseweg/Lindelaan en de Schoorstraat. Heb ik dit laatste juist gezien?
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 6 december 2018
Beste Michel,
ik heb een aantal inv.nrs. (1366 en 1513) uit het archief van de gemeente Helvoirt er op nageslagen, maar ik kan helaas niet vinden of het hier om één of twee overgangen waren.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!