i

Dit verhaal gaat over:

Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Havens

Havens in Noord-Brabant

vertelde op 15 maart 2011 om 17:22 uur

De gedachte dat onze grote zeehavens de kurken zijn waarop de Nederlandse economie drijft, mag dan niet geheel zonder grond zijn, hij verdient aan de andere kant best wat nuancering. Want ook de Nederlandse binnenhavens dragen een flinke economische steen bij.

De haven van WaalwijkVia binnenhavens wordt meer dan 20 miljoen ton goederen per jaar overgeslagen en dat is ongeveer net zoveel als de zeehavens bij elkaar. Noord-Brabant spreekt daarin een duchtig woordje mee: na Gelderland staat Noord-Brabant als tweede provincie in het rijtje van overslag van goederen via binnenhavens.

Brabant telt vijftien grote industriehavens, die samen goed zijn voor ongeveer 10% van de totale overslag in de Nederlandse binnenhavens.

Van die vijftien havens behoren Bergen op Zoom, Breda, Cuijk, Geertruidenberg, Moerdijk, Oss, 's-Hertogenbosch en Veghel elk op hun gebied tot de top 5 van de Nederlandse De haven van Cuijkbinnenhavens. 's-Hertogenbosch is inmiddels uitgegroeid tot de grootste containerterminal onder de Nederlandse binnenhavens.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat eind 2009 het bericht kwam dat het Rijk € 7,8 miljoen beschikbaar stelde voor de aanpak van de binnenhavens van Eindhoven, Cuijk, Waalwijk, Oosterhout en Tilburg en dat de provincie daar nog eens € 2 miljoen aan zou toevoegen. Het gaat om het verbeteren van de infrastructuur: verdiepen, verbreden en nieuwe kades of nieuwe containerterminals aanleggen.

Het toverwoord is nu “multimodaal”, de integratie van verschillende wijzen van transport. De provincie Noord-Brabant investeert al jaren in het multimodaal goederenvervoer, onder het motto “Elke vrachtwagen die we van de weg kunnen halen, is er weer één. Brabant moet bereikbaar blijven en de kansen om goederen over het water te vervoeren, moeten optimaal benut worden” (gedeputeerde Van Nieuwenhuizen in 2009).

Traject Zuid-Willemsvaart

Maar dit is geen louter 21e-eeuws verhaal: al vroeg in de Brabantse geschiedenis verschenen langs natuurlijke wateren vele losplaatsen en havens en ook vissers hadden hun thuishavens.

De aanleg van de Zuid-Willemsvaart in 1825 leidde tot de economische opbloei van plaatsen als Veghel en Helmond in oostelijk Noord-Brabant. Reden voor bijvoorbeeld Eindhoven om op eigen kosten via het Eindhovens kanaal aansluiting te krijgen op diezelfde Zuid-Willemsvaart.

Ook in midden-Brabant, waar van nature geen havens te vinden waren, zag men de grote voordelen van aansluiting op de Brabantse binnenwateren. Het Markkanaal (1915) en het Wilhelminakanaal (1923) zorgden ervoor dat plaatsen als Tilburg en Oosterhout via hun havens een economische impuls kregen.

Ook Oss kreeg na ruim een eeuw plannen maken in 1968 ten slotte een eigen haven. Van nog recenter datum is de aanleg van de haven van Moerdijk. Met de schaalvergroting die de binnenvaart vanaf de negentiende eeuw heeft doorgemaakt, konden niet alle havens gelijke tred houden.

Veel van de vroegere, kleinere industriehavens zijn gedempt of hebben een nieuwe bestemming gevonden als jachthaven voor de recreatievaart. Havens als die van Oudenbosch en Leur in West-Brabant, de Piushaven in Tilburg of de Oude Haven van Veghel zijn mooie voorbeelden van dat laatste.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 16 maart 2011 om 12:19 uur

De Osse haven

vertelde op 17 maart 2011 om 11:38 uur

Veghelse haven

vertelde op 17 maart 2011 om 16:23 uur

De Helmondse haven

vertelde op 18 maart 2011 om 14:07 uur

De Eindhovense havens

vertelde op 18 maart 2011 om 15:00 uur

De Tilburgse havens

vertelde op 23 maart 2011 om 13:57 uur

De Bossche havens

vertelde op 25 maart 2011 om 11:26 uur

De havens van Moerdijk

vertelde op 25 maart 2011 om 14:44 uur

De havens van Bergen op Zoom

vertelde op 25 maart 2011 om 16:30 uur

De Roosendaalse haven

vertelde op 28 maart 2011 om 09:28 uur

De Groenendijkse haven

vertelde op 27 april 2011 om 10:34 uur

De haven van Geertruidenberg

vertelde op 26 mei 2011 om 12:23 uur

De haven van Breda