i

Dit verhaal gaat over:

Herinneringen aan moedige piloot van 19 jaar

vertelde op 10 juni 2020 om 15:09 uur

Precies 78 jaar later staat de 84-jarige Piet Kaanen weer op de plek waar op zondag 31 mei 1942 de jonge, moedige piloot M.R. Hodges omkwam. In dit verhaal vertelt hij zijn herinneringen.

Afgelopen zondag 31 mei 2020 stond ik op dezelfde plek waar ik, 78 jaar geleden met mijn familie ook stond op zondag 31 mei 1942: op die plek was een vliegtuig gecrasht. De Wellington-bommenwerper was daar ’s nachts neergestort; thuis waren we allemaal wakker geschrokken van een zware explosie, die deuren en ramen in hun sponning deed rammelen.

Inmiddels weet ik dat de explosie veroorzaakt werd door een zware bom, een zogeheten “Cookie” van 1.814 kg en dat het vliegtuig deelnam aan een aanval op Keulen met meer dan 1000 vliegtuigen. Achter de naam van de omgekomen piloot staat zijn jonge leeftijd: F/Lt. M.R. Hodges (19). De piloot was niet alleen jong, maar ook moedig en had al veel vluchten boven vijandelijk gebied op zijn naam staan, ongeveer 23 en daarbij waren operaties naar Neurenberg, Stuttgart, Bremen, Hamburg, Essen, Dortmund: doelen, die altijd een hoge tol aan verliezen eisten. In de nacht van 5 januari 1942 ging het bijna mis; de staartschutter Sgt. C.W. Mills kwam om het leven en onze piloot raakte gewond, maar kon door een manoeuvre aan de tegenstander ontsnappen.

Kou, tocht, lawaai en een Cookie

Na een rustperiode van twee maanden ging hij op 8 maart 1942 weer de lucht in; op weg naar Essen. Op 8 mei 1942 was het doel Warnemuende bij Rostock; de Wellington III BJ674 was aangepast om de zware “Cookie”te vervoeren; de bomluiken waren verwijderd. De vliegeigenschappen gingen er niet op vooruit en piloten vlogen niet graag met het gewijzigde toestel. Ja, en dan de kou, tocht en lawaai.

De start was om 21.55 uur en, na een lange en succesvolle vlucht, was het toestel om 4.40 uur weer terug op de vliegbasis Honington. Hodges meldt over de operatie: “de bom is terecht gekomen op het afgesproken doel en ik zag een grote gele lichtflits”. Op 15 mei gaat hij weer op pad naar de Oostzee, om mijnen te leggen in vijandelijke wateren. Dan komt de vlucht op 30 mei 1942, de “1000 Bomber raid” naar Keulen, ook weer met de BJ674, maar dan eindigt het jonge leven van F/O Michael Ryland Hodges (19 jaar) uit Crouch End(Londen) en ook dat van de andere bemanningsleden tussen de wrakstukken van het vliegtuig in de bossen van Landgoed Makken bij Vierlingsbeek.

Als ik op die plek sta, dan ben ik nog steeds onder de indruk van de gebeurtenissen, die zo lang geleden daar plaatsvonden.

P.Kaanen, 84 jaar (geboren Vierlingsbeek).

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (1)

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 juni 2020 om 20:44 uur

Negentien jaar was M. Hodges nog maar, maar ook na 78 jaar is hij niet vergeten. Prachtig verhaal, P. Kaanen, veel dank hiervoor.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: