i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Schijndel
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Vliegvelden

Het Schijndelse vliegveld B.85

vertelde op 7 juni 2012 om 12:48 uur

Tussen 6 februari en 16 april 1945 was er op de Vlagheide tussen Schijndel en Eerde een geallieerd vliegveld operationeel dat luisterde naar de codenaam B. 85. Het had één start- en landingsbaan. Tijdens het geallieerde bevrijdingsoffensief in de tweede helft van 1944 had de 2nd Tactical Air Force dringend behoefte aan vliegvelden die zo dicht mogelijk bij de frontlinie lagen.

Nadat de Genie de Vlagheide had verkend, besloot men medio november 1944 om daar een vliegveld aan te leggen. Hoewel het terrein bij zware regenval in een modderpoel veranderde, begonnen vijfhonderd geallieerde militairen met hulp van Nederlandse arbeiders met de aanleg.

Het vliegveld, ontworpen om een complete wing van vier squadrons te huisvesten, moest op 15 januari 1945 gereed zijn. De oplevering liep echter vertraging op en de eerste Spitfires arriveerden pas op 6 februari. Dat was net op tijd om de Britse en Canadese troepen die het Rijnland binnentrokken (Operatie Veritable) luchtsteun te verlenen. De toestellen van 2nd TAF moesten bovendien de toevoerwegen naar het front voor de vijand blokkeren.

Ondanks het feit dat B. 85 Schijndel nog niet helemaal klaar was, werden niet één, maar twee Spitfire-wings op het veld gestationeerd: de 145 Free French Wing en de 132 Norwegian Wing met in totaal negen squadrons. Deze squadrons, waaronder ook het Nederlandse 322 Squadron, deden in februari 1945 tevens mee aan Operatie Clarion, waarbij duizenden geallieerde vliegtuigen aanvallen uitvoerden op spoorwegstations, opslagplaatsen en wegen in een groot deel van Duitsland.

Een maand later leverden de squadrons luchtsteun tijdens de gecombineerde operaties Plunder en Varsity die ten doel hadden om een bruggenhoofd ten oosten van de Rijn te vestigen.

Dat deze operaties niet zonder risico’s waren voor de op Schijndel gestationeerde vliegers, blijkt wel uit het aantal van zeventien crashes of (al dan niet gelukte) noodlandingen in twee maanden op of in de buurt van vliegveld B. 85. Het betrof allemaal Spitfires van de squadrons die hier hun tijdelijke thuisbasis hadden, op één geval na. Dat was op 9 februari, toen een Douglas A-26B (een tweemotorige lichte bommenwerper) van 394BG/587BS, gevlogen door F.L. Lash, een noodlanding moest maken op de airstrip. We weten niet precies hoe dat is afgelopen.

Van die zestien Spitfires die in moeilijkheden kwamen, waren er drie van het Nederlandse 322 squadron. Op 25 februari waren het er twee tegelijk, namelijk de Spitfires van F/O Cramerus en Sgt Knappert. De derde crash was op 19 maart 1945. De naam van die piloot kennen we (nog) niet.

De laatste twee crashes (of noodlandingen) vonden plaats op 16 april. Als gevolg van de voorspoedige opmars van de Canadezen in Nederland en Duitsland kwam airstrip B.85 steeds verder van de frontlijn te liggen. Daarom werd het vliegveld eind april 1945 gesloten. Na de oorlog werd een gedeelte van het terrein aan de voormalige eigenaren teruggegeven.

Een groot deel van deze tekst is ontleend aan het mooie “Vliegveldoverzicht” op de site van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie, waarin alle militaire vliegvelden in Nederland kort beschreven staan. 

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (15)

Mark van der Velden zei op 18 maart 2013 om 09:13 uur

Midden jaren 80 daar veel munitie, vooral granaatscherven en -hulsen e.d. gevonden. EOD heeft nog regelmatig moeten uitrukken naar dit gebied.

Tony van Geffen. zei op 20 maart 2013 om 14:36 uur

Het vliegveld in Eerde ( Schijndel ) en de Eerdse bossen waren voor ons eind jaren '40 en begin jaren '50 ons speel terrein.
Het lag toen nog overal vol met allerlei achtergelaten oorlogstuig van zowel Amerikanen, Engelsen, als Duitsers. Wij
als brave aankomende jonge burgers melden dit zoals het hoorde bij het hoofd van de school die dan de EOD waarschuwde. Zij kwamen dan met een militair voertuig naar de school en wij moesten mee om hun de plaats aan te wijzen waar dat spul allemaal lag.
Eenmaal op weg "wisten" wij niet meer
wáár dat precies lag. Maar wij zorgden wel dat tegen het einde van de schooltijd zij het een en ander verzameld hadden. Zo hadden zij Eerde weer een beetje veiliger gemaakt en wij hadden toch maar weer een vrije middag gehad. Dit herhaalde zich bijna iedere week tot het einde van onze lagere schooltijd.

Annemarie van Geloven bhic zei op 21 maart 2013 om 11:41 uur

Wat spannend voor opgroeiende jongens en meisjes en niet zonder risico. Zijn er nooit ongelukken gebeurd? Of werd er toen thuis ingeperd nooit aan die achtergebleven munitie te komen?

De lezer moet ongetwijfeld glimlachen om jullie 'boevenstreken' om het onderzoek van de EOD te rekken..

djag zei op 12 maart 2015 om 09:49 uur

zijn er nog meer dingen waar van ik nog niet weet dat er is Gebeurd want ik ben 15 jaar

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 12 maart 2015 om 13:53 uur

@Djag, als je een keer tijd hebt, loop dan eens binnen bij de studiezaal van BHIC in Den Bosch of als je in Schijndel woont bij de Heemkamer in het Spectrum http://www.spectrumschijndel.nl/portfolio/heemkundekring-schijndel/
Op beide plekken kan je allerlei boeken over de geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog in Schijndel inkijken.

En als je op deze website bij de foto's zoekt op 'oorlogsschade schijndel' zie je heel veel verwoeste panden in Schijndel www.bhic.nl/Ontdekken/Foto's

Leuk dat je gereageerd hebt! Misschien een keer een goed onderwerp voor een werkstuk op school.

Eric Geevers zei op 9 augustus 2015 om 13:29 uur

Boeiend stuk geschiedenis, dit. Ik interesseer me al vanaf mijn jongensjaren voor de geschiedenis van de luchtvaart en dan met name rond WOII. Ik heb net een week doorgebracht in Eerde, dat er gevochten is wist ik, maar pas op de laatste dag hoorde ik dat er een vliegbasis is geweest.
Het sculptuur dat van de 'marsden matting' vliegveld-grondplaten is gemaakt had ik al wel gezien.
Interessant om me verder in te verdiepen!
Er vlogen o.a. Spitfires, Huricanes (?), Lightnings en Mustangs heb ik begrepen...?

Henk van den Brand zei op 5 november 2015 om 20:11 uur

Wanneer je meer wilt weten over het vliegveld te Schijndel dan moet je het boekje van Theo Jansen uit 2012 over dit vliegveld eens lezen.

Eric Geevers zei op 5 november 2015 om 20:18 uur

Ga ik doen! Dank je!

Patrick van Schijndel zei op 5 mei 2016 om 00:53 uur

Betreffende oorlogsmunitie, ik heb uit bronnen van inwoners uit Schijndel begrepen dat er diverse mensen zijn omgekomen na 1945 door landmijnen maar ook door het proberen te demonteren van oorlogsmateriaal. In de jaren 70 tot 90 vond mijn vader veel hulzen en soms nog scherpe munitie in de velden rond schijndel, met name aan de Zuid kant. Tijdens een verbouwing van mijn buren in Julianastraat werd een niet ontplofte granaat gevonden, jaren 90, die de EOD ontschadelijk heeft gemaakt.

Leo zei op 19 juni 2017 om 23:17 uur
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 20 juni 2017 om 09:55 uur

Mooie aanvullingen heren! Heel bruikbaar voor iedereen die hier meer over wil weten. Dank daarvoor.

Marcus zei op 25 februari 2019 om 22:11 uur

Le 18 mars 1945 aux commandes du Tempest EJ708 « US-W » du F/O William MacLaren, un As de la RAF, va rendre visite à ses camarades français (dont Pierre CLOSTERMANN) du No 145 Wing dont les Spitfire LF IX et LF XVI sont basés à Schijndel (B.85). Belle occasion pour frimer un peu... écrit-il dans « Le Grand Cirque ». Hélas pour lui, après avoir survolé l’aérodrome en rase-mottes et à pleine vitesse dans un fracas de jugement dernier, il oublie de sortir son train d’atterrissage et n’est sauvé in extremis que grâce à l’intervention du capitaine Jacques Andrieux, le commandant du No 341 Sqn présent sur la tour de contrôle.
Mon père Gijsbertus VAN DE WIJDEVEN était un des gardiens de la base.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 februari 2019 om 09:12 uur

Quelle histoire spéciale, Marcus. Est-ce que ton père t'a dit ça? C'est certainement une histoire impressionnante!

marcus zei op 26 februari 2019 om 11:29 uur

Coucou Marilou, en effet, j'ai le certificat de la BNBS (Bewakingstroepen Nederlandsche Binnenlandsche Strijdkrachten) comme quoi mon père s'était engagé comme volontaire. A l'époque on ne savait pas que Clostermann et Co furent des As de la RAF et de la PAF. Ce sont des récits que j'ai trouvé dans les archive de magazines "Avions". Et j'ai fait le lien .... Chouette n'est ce pas ?

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 26 februari 2019 om 16:45 uur

C'est vraiment très spécial, Marcus. Bien trouvé!

Et merci pour votre message ici. Nous apprécions ce ça beaucoup!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 7 september 2012 om 15:00 uur

Rondom Operatie Market Garden

vertelde op 29 oktober 2013 om 16:30 uur

Schijnvliegveld Oostelbeers

vertelde op 3 november 2014 om 14:53 uur

Vliegveld B.89 Mill