i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Linden
Tags:

Katwijk vóór de oorlog

vertelde op 20 juni 2012 om 12:00 uur

Twee uiteenlopende foto's, maar ook met een overeenkomst. Ze brengen ons beide terug naar het Katwijk van de jaren voor de Tweede Wereldoorlog.

Op de linkerfoto zien we Katwijkse voetbalclub in 1935. Eerste rij op de knie zien we Piet Loeffen, Guusje Peters, Toon Loeffen. Op de tweede rij Piet van Kempen, [onbekend], Wilhelm Loeffen, [onbekend], Jan Loeffen, [onbekend], Albert van Kempen, [onbekend]. Wie herkent er meer mensen? Laat het ons weten! 

Rechts zien we de spoorbrug in Katwijk aan de Maas voor de oorlog. Op deze site vind je bij geschiedenis van Katwijk een dergelijke foto maar dan gemaakt op later tijdstip. Wie speelde er ook in de voetbalclub in Katwijk (ook in de jaren daarna) of kan zich het beeld van dergelijke treinen nog goed herinneren? Laat het ons weten en blaas de geschiedenis van Katwijk weer opnieuw leven in!

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (15)

Pauline zei op 9 december 2018 om 16:18 uur

waren die 4 Loeffen-jongens broers?
Wilhelm was Engelandvaarder, hij vertrok in 1944 Zweden naar Engeland. Heeft u een betere foto van hem?
https://www.bhic.nl/ontdekken/verhalen/katwijk-voor-de-oorlog

Albert
Albert zei op 9 december 2018 om 21:05 uur

Ik herinner mij de spoorbrug nog toen ik in 1940 naar mijn oma in Mook ging, zoals te zien als men klikt op onderstaande link.
https://images.memorix.nl/bhic/thumb/mediabank-horizontal/ab60ec7a-c942-8abc-8415-66671c0ed3f8.jpg

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 10 december 2018 om 12:16 uur

@Pauline; ik hoop dat Jules Loeffen (de schrijver van dit verhaal ) hier nog op reageert. Helaas heb ik van Jules geen e-mailadres om hem van jouw vraag op de hoogte te stellen.
@Albert: wat leuk dat je je deze spoorbrug nog zo goed herinnert. Ben je vaak over deze brug geweest ?

Ton van Riet, Gemert zei op 9 januari 2019 om 17:42 uur

Ontelbare malen ben ik over deze brug gekomen. Met mijn moeder boodschappen doen in Nijmegen, dat moet geweest zijn in de oorlog. De brug was toen weer hersteld nadat die opgeblazen was in het begin van de oorlog.
Er reden toen nog stoomlocomotieven. Later ging ik naar school in Nijmegen,
toen reden er diesel-locomotieven. (De brug was toen voor de tweede maal
hersteld, nadat de Duitsers ze opgeblazen hadden in 1944.)
De lijn is nu nog niet niet geëlektrificeerd. Er werd nog lang gebruik gemaakt
van afzondelijke wagons, voorzien van houten banken en betimmering.
Het leukste vond ik het bordje met de waarschuwing in vijf talen.
Nederlands-Frans-Duits-Engels en Italiaans. Dat laaste klonk zo mooi:
"E pericoloso sporgersi!" Bijna een lied. Het betekend alleen maar dat je
niet uit de ramen mag gaan hangen. Dat kon toen nog.
Overigens ik betwijfel of de foto op
https://www.standhouden.nl/spoorbrug-mook.htm
wel de katwijkse brug is. Die had 3 bogen. Ik meen er 4 te zien.
Bovendien zijn er portalen te zien voor elektrische treinen en die waren er
op die lijn niet en nog niet. Wie weet daar het "fijne" van.

Ton van Riet, Gemert zei op 9 januari 2019 om 17:49 uur
Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 10 januari 2019 om 10:59 uur

Leuke reactie Ton! Het klinkt trouwens wel erg oncomfortabel, die houten banken. Of viel dat in de praktijk wel mee?
Wat de website die je noemt betreft, ik weet er zelf niet zo heel veel van maar zelf tel ik op alle foto's 3 bogen... Maar misschien dat iemand anders hier wel het fijne van weet en ons het verlossende woord kan geven.

Ton van Riet, Gemert zei op 10 januari 2019 om 13:42 uur

Hilde, achter de pijler met de zwart/witte strepen, zie ik een soort boog. Dat zouden twee afgebroken stukken van de in het water liggende bogen kunnen
zijn. Dan moet ik je gelijk geven.
Wat de houten banken betreft. Het zag er echt elegant uit. Er was in die tijd
nauwelijks kunststof. Wij waren ook niets anders gewend. De banken in de school, in de kerk, wachtkamers op stations, in de bioscoop, de keukenstoelen thuis enz.

Hilde Jansma
Hilde Jansma bhic zei op 10 januari 2019 om 16:34 uur

Dat is wel prettig, dat je door alle houten meubels prima op de treinbanken zitten kon. Het is trouwens wel lastig voor te stellen: al dat hout in een trein. Tegenwoordig zijn treinen bijna honderd procent van kunststof, zeker de stoelen die erin staan.
Ik zat trouwens je vorige berichten nog terug te lezen en begon me af te vragen waarom er in 5 talen werd gewaarschuwd... Maakten zoveel buitenlanders gebruik van deze trein naar Nijmegen?

Ton van Riet, Gemert zei op 10 januari 2019 om 17:00 uur

Er staat een taal teveel; Engels was er niet bij, bij nader inzien. Na de oorlog
was er te weinig materieel over. Veel vernield en geroofd door de Nazi's.
De NS huurden die wagons, (die waarschijnlijk ook bedoeld waren voor internationale verbindingen), van buitenlandse spoorwegen vermoed ik.
(Daarom stond er ook geen Engels tekst bij om de voor-de-hand-liggende reden,
dat je daar per spoor niet naar toe kon en geen Spaans, want die hadden een
afwijkende spoorbreedte.) Buitenlanders hadden we voorlopig genoeg gezien,
en dan bedoel ik, die uit het oosten. Die hadden van mij dan ook gerust uit de ramen mogen hangen. :-)

Ria zei op 10 januari 2019 om 17:10 uur

Bij kruispunt Beugen konden buitenlandse reizigers toch overstappen van het zgn "Duitse lintje" naar alle andere delen van ons land.
De Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg-Maatschappij (NBDS) was een spoorwegonderneming en verzorgde het spoorvervoer tussen het Nederlandse Boxtel en het Duitse Wesel via Uden, Veghel, Gennep, Goch en Xanten. Deze spoorlijn stond in Nederland bekend als het "Duits Lijntje".[1] Op 15 juli 1873 kon het traject van Boxtel naar Goch worden geopend. Op 1 juli 1878 kon het tweede deel van de lijn, het baanvak van Goch naar Wesel worden geopend. De totale lengte van de lijn was 92,7 kilometer, waarvan 52,7 kilometer op Nederlands gebied. Vanaf Büderich werd nog 8,2 kilometer spoorweg van de Köln-Mindener Eisenbahn bereden, een deel van de lijn van Venlo via Wesel naar Haltern, Münster en Hamburg.

Ton van Riet, Gemert zei op 10 januari 2019 om 17:30 uur

De Eerste Wereldoorlog maakte in 1914 een einde aan dit prominente verkeer. In deze periode maakten vooral vluchtelingen uit Engeland[bron?] en later uit de Verenigde Staten[bron?] gebruik van de NBDS door het toenmalige neutrale Nederland. In 1925 werd de NBDS aan beide zijden van de grens genationaliseerd. D-treinen keerden niet meer terug op dit baanvak. Aan beide zijden was de lijn gedegradeerd tot zijlijn. In 1950 beëindigde de NS het laatste stukje personenverkeer op de lijn Boxtel – Uden. In 1972 werd het goederenvervoer op het stuk Mill – Gennep beëindigd. (Bron: Wikipedia)

Ton van Riet, Gemert zei op 10 januari 2019 om 17:33 uur

De Eerste Wereldoorlog maakte in 1914 een einde aan dit prominente verkeer. In deze periode maakten vooral vluchtelingen uit Engeland[bron?] en later uit de Verenigde Staten[bron?] gebruik van de NBDS door het toenmalige neutrale Nederland. In 1925 werd de NBDS aan beide zijden van de grens genationaliseerd. D-treinen keerden niet meer terug op dit baanvak. Aan beide zijden was de lijn gedegradeerd tot zijlijn. In 1950 beëindigde de NS het laatste stukje personenverkeer op de lijn Boxtel – Uden. In 1972 werd het goederenvervoer op het stuk Mill – Gennep beëindigd. (Bron: Wikipedia)

Ton van Riet, Gemert zei op 10 januari 2019 om 17:52 uur

Een reactie is wel genoeg. Stereo, hoeft van mij niet :-).

Ria zei op 10 januari 2019 om 22:13 uur

In mijn herinnering kwam mijn tante in ca 1948/1949 met de (personen)trein uit Goch en is de volgende dag door een overstap in kruispunt Beugen via Nijmegen naar Kleef vertrokken.
Het personenvervoer op het Duitse lijntje werd pas in 1950 gesloten, het jaar dat mijn ex-verloofde, die in Uden werkzaam was bij PTT (expeditie) opgeroepen werd voor militaire dienst.
Dus er werden nog steeds personen vervoerd. Ook de Duitse bezetters hebben volop gebruikt gemaakt voor de aanvoer van troepen en de afvoer van geroofde goederen. Het werd toen "het miljoenenlijntje" genoemd.
Het goederen- en personenvervoer is van betekenis geweest als onderdeel van de internationale verbinding tussen Londen en Berlijn en verder oostwaarts richting Vladivostok. Dit ondanks een afwijkende spoorbreedte in Rusland. Na faillissement van de NBDS werd de lijn door de NS uitgebaat. In 1950 werd de lijn voor nog voortgezet en voor goederenvervoer gebruikt. En ca 2004 beëindigde de NS het nog sporadisch goederenvervoer op het laatst overgebleven stuk van Boxtel tot Veghel.

Ton van Riet, Gemert zei op 11 januari 2019 om 12:37 uur

Ria, wat mij betreft heb je gelijk. Wikipedia is niet altijd accuraat. Dat er in de oorlog veel gebruik van de lijn gemaakt is,dat is wel duidelijk. De lijn liep langs vliegveld Volkel; in gebruik door de Duitsers. Mijn moeders tante Dina Martens-Terburg woonde in Goch. Ze kwm voor en na de oorlog regelmatig naar Beers gefietst. Ze zou zomaar ergens jouw tante ontmoet kunnen hebben....

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op: