i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Dussen , Raamsdonk
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Veren

Keizersveer

vertelde op 19 maart 2010 om 15:38 uur

In de Franse Tijd, onder keizer Napoleon, werd tussen 1810 en 1812 de rijksstraatweg van Antwerpen via Brussel en Utrecht naar Amsterdam aangelegd. Deze weg kruiste diverse waterwegen, onder andere ook het Oude Maasje ten noorden van Raamsdonk. Vanaf 1812 werd hier ten dienste van het doorgaande verkeer een veerdienst onderhouden.

Voetgangers werden met een roeiboot overgezet; karren, rijtuigen, dieren met een pont. Tot 1890 was dat een zogenaamde handkabelpont. Dit vaartuig werd door de veerlieden langs een kabel van de ene naar de andere oever getrokken. In de volksmond werd het veer al snel het Keizerspontveer of kortweg het Keizersveer genoemd, een naam die de locatie tot op de dag van vandaag heeft behouden.

De aanleg van de Bergse Maas eind negentiende veranderde de situatie bij het Keizersveer drastisch. Waar voorheen een smal stroompje rustig kabbelde, stroomde nu een rivier van enkele honderden meters breed. Het veer werd aangepast aan die veranderde omstandigheden. Aan beide oevers werd een veerhaven aangelegd. Het grote materieel, de oude handkabelpont, werd in 1890 uit dienst genomen.

De vervanging bestond uit door twee kloeke raderstoomponten, de Keizersveer 1 en de Keizersveer 2. Voor het vervoer van voetgangers bleven drie roeiboten in gebruik. Ook waren er nog twee ijzeren kabelponten die in noodgevallen dienst konden doen. Het veer werd druk gebruikt: in 1893 werden meer dan 32.000 personen, 6.600 wagens, 280 hand- of hondenkarren en zo’n 3.100 dieren overgezet.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd een tijdelijke brug geslagen, vooral ten behoeve van het leger. Maar ook burgers maakten hier gebruik van. De stoompont lag enkele jaren werkeloos aan de kant. In 1918 werd de brug afgebroken en de veerdienst hervat. Maar niet voor lang.

Na het gemak van een vaste oeververbinding werd de veerpont steeds meer als achterhaald en hinderlijk gezien. Men klaagde over lange wachttijden, stremmingen door extreme weersomstandigheden als ijs, storm en hoog water, blootstelling aan weer en wind.

In 1931 werd de zo vurig gewenste definitieve brug geopend en op 31 oktober maakte de stoompont zijn laatste overtocht. Toen de brug tijdens de Tweede Wereldoorlog tot tweemaal toe vernield werd (in 1940 en in 1944), is de veerverbinding telkens voor korte tijd nieuw leven ingeblazen.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (3)

Ad Soeters zei op 4 oktober 2015 om 16:55 uur

Heel leerzaam en interessant. Kennis uit het verleden is sowieso geen overbodige luxe, die uit eigen omgeving al helemaal niet. Verklaart ook veel namen als Keizersveer, Napoleonweg (Hank), Keizersdijk (Raamsdonksveer) en misschien zelfs Faant (verbastering van "Mes enfants.....', uit toespraak Napoleon bij opening van de weg ergens halverwege, in 't Veer, dus).

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 4 oktober 2015 om 21:06 uur

Bedankt Ad! En die (mogelijke) verklaring van Faant; die is dan weer nieuw voor ons. Zo leren we van elkaar ;-)

J.J. van den Broek zei op 1 november 2016 om 14:19 uur

Aardig verhaal over Keizersveer. Misschien zou dit nog kunnen worden aangevuld, met het volgende:
De drie overspanningen (zie foto) van de in 1931 geopende brug zijn omstreeks 1978 vervangen door zes overbodig geworden overspanningen van de in 1936 geopende verkeersbrug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk, die in die tijd moest worden verbreed. Hoe die zes brugdelen van Moerdijk naar Keizersveer zijn gevaren, weet ik helaas niet.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 21 januari 2011 om 11:09 uur

Enfant terrible van Napoleon

vertelde op 4 februari 2010 om 10:04 uur

De brug bij Keizersveer

vertelde op 22 maart 2010 om 10:29 uur

IJsgang