skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Christian van der Ven
Christian van der Ven Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Christian van der Ven
Christian van der Ven Bhic

Keizersveer

In de Franse Tijd, onder keizer Napoleon, werd tussen 1810 en 1812 de rijksstraatweg van Antwerpen via Brussel en Utrecht naar Amsterdam aangelegd. Deze weg kruiste diverse waterwegen, onder andere ook het Oude Maasje ten noorden van Raamsdonk. Vanaf 1812 werd hier ten dienste van het doorgaande verkeer een veerdienst onderhouden.

Voetgangers werden met een roeiboot overgezet; karren, rijtuigen, dieren met een pont. Tot 1890 was dat een zogenaamde handkabelpont. Dit vaartuig werd door de veerlieden langs een kabel van de ene naar de andere oever getrokken. In de volksmond werd het veer al snel het Keizerspontveer of kortweg het Keizersveer genoemd, een naam die de locatie tot op de dag van vandaag heeft behouden.

De aanleg van de Bergse Maas eind negentiende veranderde de situatie bij het Keizersveer drastisch. Waar voorheen een smal stroompje rustig kabbelde, stroomde nu een rivier van enkele honderden meters breed. Het veer werd aangepast aan die veranderde omstandigheden. Aan beide oevers werd een veerhaven aangelegd. Het grote materieel, de oude handkabelpont, werd in 1890 uit dienst genomen.

De vervanging bestond uit door twee kloeke raderstoomponten, de Keizersveer 1 en de Keizersveer 2. Voor het vervoer van voetgangers bleven drie roeiboten in gebruik. Ook waren er nog twee ijzeren kabelponten die in noodgevallen dienst konden doen. Het veer werd druk gebruikt: in 1893 werden meer dan 32.000 personen, 6.600 wagens, 280 hand- of hondenkarren en zo’n 3.100 dieren overgezet.

De drie overspanningen (zie foto) van de in 1931 geopende brug zijn omstreeks 1978 vervangen door zes overbodig geworden overspanningen van de in 1936 geopende verkeersbrug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk, die in die tijd moest worden verbreed. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd een tijdelijke brug geslagen, vooral ten behoeve van het leger. Maar ook burgers maakten hier gebruik van. De stoompont lag enkele jaren werkeloos aan de kant. In 1918 werd de brug afgebroken en de veerdienst hervat. Maar niet voor lang.

Na het gemak van een vaste oeververbinding werd de veerpont steeds meer als achterhaald en hinderlijk gezien. Men klaagde over lange wachttijden, stremmingen door extreme weersomstandigheden als ijs, storm en hoog water, blootstelling aan weer en wind.

In 1931 werd de zo vurig gewenste definitieve brug geopend en op 31 oktober maakte de stoompont zijn laatste overtocht. Toen de brug tijdens de Tweede Wereldoorlog tot tweemaal toe vernield werd (in 1940 en in 1944), is de veerverbinding telkens voor korte tijd nieuw leven ingeblazen.

Reacties (15)

Ad Soeters zei op 4 oktober 2015 om 16:55
Heel leerzaam en interessant. Kennis uit het verleden is sowieso geen overbodige luxe, die uit eigen omgeving al helemaal niet. Verklaart ook veel namen als Keizersveer, Napoleonweg (Hank), Keizersdijk (Raamsdonksveer) en misschien zelfs Faant (verbastering van "Mes enfants.....', uit toespraak Napoleon bij opening van de weg ergens halverwege, in 't Veer, dus).
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 4 oktober 2015 om 21:06
Bedankt Ad! En die (mogelijke) verklaring van Faant; die is dan weer nieuw voor ons. Zo leren we van elkaar ;-)
J.J. van den Broek zei op 1 november 2016 om 14:19
Aardig verhaal over Keizersveer. Misschien zou dit nog kunnen worden aangevuld, met het volgende:
De drie overspanningen (zie foto) van de in 1931 geopende brug zijn omstreeks 1978 vervangen door zes overbodig geworden overspanningen van de in 1936 geopende verkeersbrug over het Hollandsch Diep bij Moerdijk, die in die tijd moest worden verbreed. Hoe die zes brugdelen van Moerdijk naar Keizersveer zijn gevaren, weet ik helaas niet.
Ed van Riel zei op 3 januari 2018 om 22:49
Ik ben er geboren in 1952 in het witte huis, met de watersnood werd ik door pontonniers naar het hoger gelegen kantoortje gebracht van de IGB, let wel aldus de overlevering. Het was woninggericht gezien een buurtschap, eje had er twee of drie woningen met als eindpunt het gemaal van Tinus Broeders, en de (oudjes) de Hamer. De wasbeurt gebeurde in de ton naast de loods van Tinus Broeders. Het witte huis werd gedeeld door de familie de Vetter. En O, Ja je had ook nog "Janus Dubbeltjes"woonde een eind verder in de "polder"? Ome Snijders (Oliehandel) was kind aan huis, evenals dokter de Boer, verder had je in Raamsdonksveer, de winkel van Stassar (horloges en aanverwanten opsmuk), en een taxibedrijf, iemand de naam? We kunnen nog wel verder bomen, na leuke reacties
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 4 januari 2018 om 09:52
Bedankt J. van den Broek, voor deze inhoudelijke toevoegingen!

En Ed, ook jouw reactie heb ik met veel plezier gelezen. Bijzondere anekdotes allemaal die de jaren vijftig en zestig weer tot leven brengen, prachtig!

Wie weet zijn hier mensen die de naam van het taxibedrijf weten? Of jouw herinneringen herkennen? We horen het graag!
Ed van Riel zei op 4 januari 2018 om 17:25
Taxi "Zijlmans" er zijn vast mensen die dit weten, ze reden in chevrolets op (toen al) LPG. De goed bedeelden van Raamsdonksveer en Geertruidenberg (waren verbonden met de oude stalen brug over de haven) waren idd Snijders (Oliehandel), de zoon Teres nam het bedrijf destijds over, en Lodewikus dat was een aannemer of havenbedrijf. Al schrijvende komen de herinneringen of overleveringen naar boven. Het begint een tweede jeugd te worden. mede door de gedachten nu aan het strandje aan het Oude Maasje net achter de Kazerne. 's Zomers een touw om je middel dat bevestigd werd een een schep in de grond d; as weer eens anders dan de fina eendjes of zwembandjes etc. Ik wil maar zeggen het was een paradijs in mijn prille jeugd. wordt vervolgd. zal eens kijken of er nog foto's uit die "oude tijd" water kunnen komen om in de context te blijven. Wordt vervolgd.
Jaap van den Broek zei op 4 januari 2018 om 17:51
Beste Marilou Nillisen, Eigenlijk kon ik mij niet meer herinneren dat ik in november 2016 had gereageerd op het aardige verhaal over het Keizersveer. Als toen de eerste zin gelijk was aan de huidige tekst, begrijp ik niet dat ik toen niet iets had geschreven over de rijksweg van Antwerpen naar Amsterdam, "via Brussel" en Utrecht. Dat lijkt mij een nodeloze omweg. Misschiet is bedoeld een weg voor de Keizer van Parijs naar Amsterdam, via Brussel en Utrecht; of van Antwerpen naar Amsterdam, via Breda en Utrecht.
Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 6 januari 2018 om 13:41
Bedankt Ed voor je belofte om ons nog meer te vertellen over jouw jeugd; we wachten in spanning af.
@Jaap van den Broek; of de tekst is aangepast kan ik helaas niet meer zien. Of het een keizerlijke weg geweest is, zou natuurlijk wel erg mooi zijn.
A. van Rooij zei op 1 augustus 2020 om 16:09
Beste Anton Schuttelaars en overige lezers.
Een late reactie, of liever een vraag mijnerzijds:
Kan iemand mij uit de onderstaande tekst de exacte plaats aanduiden van dit drama?
"Auto met twee doden na vier
jaar opgehaald
(Van onze correspondent)
KEIZERSVEER, 3 Aug. — Doordat
tijdens oefeningen een anker van de
pontonniers gistermiddag in de Bergse
Maas onder Keizersveer, waar vlak na de
oorlog de aanlegplaats van de pont was
gebouwd,' bleef steken, heeft men een
auto met twee lichamen opgehaald.
Waarschijnlijk is de wagen reeds in 1947
ongezien te water geraakt. De politie
vermoedt namelijk, dat men hier te doen
heeft met een Haagse zakenman en een
van zijn kennissen, met wie hij vier jaar
geleden van Zuid-Holland uit naar Krab-
bendijke in Zeeland was vertrokken.
Sinds die tijd waren beide personen
spoorloos."
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 10 augustus 2020 om 16:52
Beste A. van Rooij, goede vraag. Een korte zoektocht op Delpher levert ook een ander verhaal op, uit het Parool. Daarin staat "precies op de plek, waar tot enkele jaren geleden het pontveer over de Maas bij Keizersveer afvoer". Om die exacte locatie te kunnen achterhalen, kun je mogelijk hier eens kijken:

425 Pontonnierskazerne 1956-1980 Algemeen
406 Kazernes, Legerplaatsen en gebouwen (DGW&T)
3. Inventaris
3.2. Nederland
3.2.90. Keizersveer

425 Pontonnierskazerne 1956-1980 Algemeen

Dat archief bevindt zich hier: https://www.defensie.nl/organisatie/defensieondersteuningscommando/eenheden/nimh

Maar mogelijk is er ook een heemkundige of historicus uit deze omgeving die meer weet te vertellen? Dan horen we dat hier graag!
A. van Rooij zei op 10 augustus 2020 om 17:34
Dank voor de reactie Anton, maar een bezoek aan dat archief zal geen succes zijn denk ik, aangezien het verhaal zich afspeelt in 1951. En deze kazerne is vanaf 1956 gedocumenteerd.
Mogelijk is er iemand die meekijkt in staat om op deze kaart een speldje te prikken?
https://www.google.nl/maps/place/4941+TA+Keizersveer/@51.7155808,4.8758234,14z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47c69b0eee073e9f:0x17601a2b8943d46b!8m2!3d51.715556!4d4.893333?hl=nl

Ik kwam op dat idee, toen ik het (oude) kaartje zag aan het begin van dit lemma, maar daar zou dan idd. beter een heemkundige naar kunnen kijken.

Ik speur langzaam verder
A. van Rooij zei op 10 augustus 2020 om 17:37
Sorry, bedankt Marilou........
Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 11 augustus 2020 om 17:14
Ah stom ja, dat heb ik over het hoofd gezien. Hopelijk kan iemand die meekijkt de juiste locatie aangeven? En heb je misschien al geïnformeerd bij Op 't goede spoor? https://www.goedespoorwaspik.nl/

Wellicht kom je op deze manier toch weer wat verder...
Succes met je zoektocht!
A. van Rooij zei op 9 september 2020 om 19:50
Dank je Terry.
Ik ga er maar van uit, dat het drama zich in deze omgeving heeft afgespeeld.
De route, die betrokkenen hebben gevolgd is toch niet meer te achterhalen.
En de discussie bij deze maar sluiten.
Ieder die heeft meegedacht : Dank

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!