Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
De bouw begon met een ‘werkgebouw’, waarin de zusters op 14 november 1939 voorlopig onderdak vonden tot het hele klooster klaar was. De hoeve ging dienen als rectorswoning.
In 1939 had het departement van Justitie bouwsubsidie toegezegd, maar na de Duitse bezetting in 1940 was daar geen sprake meer van. De zusters wisten met een actie weldoeners en medestichters te werven en op die manier zelf de bouw te financieren. Aan de Ettenseweg verrezen vier paviljoens, elk voor elf meisjes die hun eigen slaapkamertje kregen.
In 1948 bouwde de firma Mabuwat C.V. uit Dordrecht een eenvoudige kapel: een Quick-built-loods. Architect Frans Mol uit Breda realiseerde in 1954 een uitbreiding, die naast een wasserij met ketelhuis ook een refter en zusterkamertjes bevatte. In 1959 volgde een rectoraat.
Een jaar later kwam er een uitbreiding met diverse ruimten, waaronder een toneelzaal. In 1969 was opnieuw een paviljoen nodig en werden een studie- en een hobbylokaal gebouwd.
Nadat de zorg was overgegaan in lekenhanden, vertrokken de zusters in 1980 naar Venlo. In 1982 kwam er een fusie tot stand met Jeugddorp Maria Rabboni in Teteringen en huize Sint Jozef werd opgeheven. De laatste meisjes verlieten Rijsbergen in 1982. Het huis werd een opvangcentrum, dat naar de kloosterorde Huize Bethanië wordt genoemd.
Het hoofdgebouw heeft een L-vormige plattegrond en een robuuste voorgevel. De vleugel waarin de kapel was ondergebracht, staat haaks op het hoofdgebouw. Boven de ingang is een zeer klein beeldnisje aangebracht. De kapel was een eenvoudige montagebouw van 25 bij 10 meter, met in de zijgevels een lange raampartij, die bestond uit in drieën gedeelde glaselementen. In de voorgevel zitten een dubbele houten deur en twee zijramen.
1. Dit is een foto van een soort rotonde. Wij noemden dit ronde pleintje 'de pannenkoek'. Alle vier paviljoens waren gelegen aan dit pleintje. Op deze foto is paviljoen 4 te zien. In het midden staat het standbeeld van St. Joseph. Er komt nog een foto, hoe het met dit standbeeld afliep in de jaren zeventig. Deze foto komt uit een jaarverslag uit 1962.
2. Dit is de achterkant van het hoofdgebouw Het Trefpunt. In het trefpunt bevonden zich de toneelzaal en de werkkamers van bijvoorbeeld de maatschappelijk werkster. Ook was daar het atelier waar meisjes naailes kregen en er was een keuken waar meisjes kookles kregen. Ook deze foto komt uit jaarverslag 1962.
3. Een foto van een kamer van een van de meisjes. Zoals te doen gebruikelijk: men liet in 1962 zichzelf zien op zijn best. Alle kamers van de meisjes hadden dezelfde afmetingen.
4. Dit is de voorkant van een boekje uit 1975. Te zien is het standbeeld dat kort daarvoor was geplaatst: het beeld stelt één van de bewoonsters voor. De maker Kees Vet liet zich dan ook inspireren door één van de meisjes die in Huize St. Joseph woonde.
5. En zo liep het af met het beeld van St. Joseph. De fotograaf van foto 5 (Marius Boender) vond het beeld in de struiken. Het is mij niet bekend waarom en/of door wie dat beeld daar zo terechtkwam. Het moet daar eind jaren zestig zijn beland. (Voor mijn tijd :-)
6. Foto genomen vanuit het Trefpunt: te zien zijn de gebouwen van paviljoen 1 (links) en paviljoen 3 en 4.
7. Foto van een kamer van een van de meisjes, maar nu uit 1975.
8. Het Praathuis. in het midden van de boomgaard, niet ver van het Trefpunt, stond het Praathuis. In het midden was een ronde open haard, een vuurplek. Daaromheen was ruimte voor gesprekken, af en toe een feest. niveauverschillen zoals in de zitkuil van de jaren zeventig gebruikelijk was.
9. Foto vanuit de naaikamer. Het zijaanzicht met de serre van paviljoen 1 is goed te zien. Alle paviljoens hadden zo'n serre. In de verte paviljoen 4.
10. Standbeeld van het meisje. De bomen op de voorgrond vormen de oprijlaan naar het Trefpunt.