skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman Bhic

Eindhoven: Wielerbanen in de vroege jaren

Laten we het ontwikkelingswerk noemen. In de beginjaren kwamen verschillende ondernemende wielerliefhebbers op het idee om een demontabele houten wielerbaan te laten maken. Daarna ging het helemaal los.


Wilhelminaplein Eindhoven. Foto © Robert van Willigenburg, 28-8-2017 


Die verplaatsbare banen zouden dienst doen in het rondreizende kermiscircuit, of konden op bestelling een tijdje op marktpleinen of veldjes worden opgesteld. Dat was een doorslaand succes. Er komen 2 namen naar voren: Weijden uit Kerkrade (1904) en Schulte uit Helmond (1906). De NWB zag het wildwestgebeuren met lede ogen aan en deelde boetes uit voor deelname van nieuwelingen en het combineren van amateurs met profs.

Deze banen veranderden een paar maal van eigenaar. Alsof ze keer op keer moesten worden gekocht door degene die ze binnenhaalde. Daardoor is het moeilijk om na te gaan wat er precies mee gebeurde.

De baan van Karel Weijden, oud-voorzitter van Roda Kerkrade was 250 meter lang en bestond uit ‘3000 getimmerde stukken van 4,5 meter lang en 75 cm tot 1 meter breed’.

In 1904 na paasmaandag stond hij in Sittard, daarna Helmond en Oss (juli), Venlo, deed een uitgebreide Eindhovense toernee langs Stratum, Woensel en Strijp, Wilhelminaplein (foto) voor de Koninginnedagkermis. Weijden verkocht de baan blijkbaar op dat moment aan de Eindhovenaars Janus van der Horst en Van Hout (de vader van Jan); daarna zou de baan op 31-8 gekocht zijn door Bouman uit Groningen, waar hij eerst bij de IJscub Eelderweg stond, toen aan de Paterswoldseweg.

Van Schulte zijn er meldingen uit 1907 van Den Bosch, Tilburg, Breda, Nijmegen en weer Helmond.

De vermoedelijk eerste eigen houten baan van Eindhoven was die van De Jeugdige Trappers bij Wachtpost 50 in 1912. Ook hier was Van der Horst bij betrokken. Deze demontabele baan brandde na het seizoen 1912 af in de opslag, waarna er een nieuwe kwam.

Rond die tijd werden er in verschillende stadsdelen heel veel banen en baantjes opgericht die elkaar soms flink beconcurreerden. Meestal van zand, zoals in Woensel (later hout), een enkele verhard zoals in Strijp, Gestel (Wilhelmina, hout) en Tongelre. Daarover meer op de andere pagina's.

 

Verder lezen en kijken

Meer over het project en de maker

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Geef mij een andere som.