Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
In 1910 liet Lemmens aan de Leenderweg (de vroegere Heezerdijk of Heezerweg) een sintelbaan aanleggen waar Fried en anderen naar hartelust konden trainen. Het ging prima met de baan, want al na een jaar werd deze verhard met cement.
Topper Fried Dubach moest echter afhaken omdat hij de Belgische nationaliteit bezat en onder de wapenen moest. Na de Eerste Wereldoorlog opende hij een eigen fietsenzaak in het dorp, tegenover zijn oude werkgever die toen alweer met andere ondernemingen bezig was. Eindhovense renners wisten de weg naar Valkenswaard wel te vinden, zeker in de periode vlak voor de komst van de wielerbaan van Het Zuiden bij de IJzeren Man (1921).
Lemmens bouwde in 1919 op het zelfde terrein als de baan (of aan de rand ervan) een bioscoop, die maar matig succes had, en later een nieuwe onder de naam Luxor Theater die het beduidend beter deed, omdat die dichter bij het centrum lag. De baan zou vanaf 1925 niet meer in gebruik zijn geweest.
Op enig moment was er ook een ronde zandbaan, om de hoek van de cementbaan. Daar zou vooral de jeugd zich mee vermaakt hebben. Ook zou het terrein (mogelijk in de Eerste Wereldoorlog) gebruikt zijn als slachtplaats, die de randgemeenten kon bedienen.
Maar het meest opmerkelijke is dat in juni 1932 de wielerclub ‘Racing’ een, volgens de kranten, 'nieuwe' wielerbaan aan de Heezerweg in gebruik nam, geopend door burgemeester Kuiper. Alles wijst erop dat dat op de zelfde plek als de toen al behoorlijk vervallen oude baan was (en dus niet die ronde zandbaan), maar er is weinig gedetailleerde informatie over te vinden. Er zijn verder wat luchtfoto's waarop resten van de baan nog in 1955 te zien zijn, daaruit blijkt dat het een perceel naast de huidige voetbalvelden betreft.
Periode: 1910-1933 | Materiaal: Cement | Lengte onbekend
Meer over het project en de maker