i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Tilburg
Tags:

Kroepoekdak

vertelde op 14 februari 2008 om 16:30 uur

De meningen over de na-oorlogse architectuur zijn zelden vleiend. Lelijk, gehaast, goedkoop, strak, sober, grijs, beton. Sloop werd dan ook toegejuicht (‘weg met de flatneurose’), maar het tij begint te keren voor deze getuigen van de Wederopbouw – zegt 'Een Ons Brabant' met respect voor de mensen die toen de handen hebben laten wapperen.

Foto: Regionaal Archief TilburgEen werkelijke topper van Wederopbouwarchitectuur is het centraal station van Tilburg (de stad telt nog twee stations meer). Het ontwerp dateert van 1957. Het gebouw (nu een monument) werd op 16 november 1965 geopend. Zeer kenmerkend is het golvend dak, door de Tilburgse volksmond al snel het ‘kroepoekdak’ genoemd.

Diezelfde volksmond bedacht de ‘wasknijper’ voor de klokkentoren met carillon naast het station. Deze markante toren van dezelfde architect als het station (K. van der Gaast) is een oorlogsmonument.

De ‘wasknijper’ is gebouwd ter nagedachtenis van de gevallenen in de Tweede Wereldoorlog. Het carillon bestaat uit twaalf klokjes.

© Brabants Dagblad; Eerder gepubliceerd in Een Ons Brabant op 7 augustus 2007

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (3)

Je boy zei op 17 december 2014 om 13:06 uur

Mooi zeg

Piet Buitens zei op 20 juli 2016 om 21:47 uur

Het wordt "Centraal Station"genoemd. als je elke vermelding van de spoorwegen leest kom je deze naam niet tegen. Het is gewoon "Station Tilburg" .Ten oosten kom je geen station meer tegen binnen de gemeente Tilburg en het westen 2 dus zo centraal ligt het niet. De titel "Tilburg Centrum"is de best passende naam.

Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 21 juli 2016 om 11:27 uur

Beste Piet, u hebt gelijk. De officiële vermelding van de spoorwegen is Station Tilburg. En dit station ligt in het centrum van Tilburg.

U begrijpt dat wij de tekst van de auteur van het artikel, dat in 2007 is gepubliceerd in het Brabants Dagblad, niet zullen aanpassen. In 2007 was er nog het gedrukte spoorboekje en nog geen 'wifi in de trein'.

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 11 december 2009 om 09:24 uur

Nieuw carillon

vertelde op 9 mei 2011 om 10:18 uur

Treintjes kijken

vertelde op 13 februari 2008 om 16:53 uur

Wederopbouw