i

Lancaster gecrasht!

vertelde op 18 november 2008 om 09:30 uur

Zaterdag 3 februari 1945, 16.31 uur: vanaf de Engelse vliegbasis North-Killingholme in het graafschap Lincolnshire stijgt een bommenwerper op van het type Lancaster, met als doel het Duitse Bottrop. Op de thuisreis van deze missie wordt de bommenwerper neergehaald door een Duits jachtvliegtuig en stort neer in Westerbeek.

Westerbeek, Lancaster bommemwerperHet toestel behoorde tot het 550 squadron van de Royal Air Force. Aan boord bevond zich een zevenkoppige bemanning: de Engelsman F/O Robert Georg Nye (piloot, 23), de Schot Sgt. Charles Stuart (boordwerktuigkundige, 30), de Engelsman Sgt. Jack Holding (navigator, 22), de Engelsman Sgt. Jim Moyle (bommenrichter, 22), de Engelsman W/O William Johnston Howson (telegrafist, 25), de Canadees F/Sgt. William Henry Cook (boordschutter, 20) en de Canadees F/Sgt. Lorne Clifford Taerum (boordschutter, 18).

Westerbeek, logo RAFSamen met bijna 200 andere toestellen zou “onze” Lancaster deelnemen aan een aanval op de Duitse stad Bottrop. Het specifieke doel was de “Prosper Benzol fabriek”, een belangrijke installatie voor de productie van brandstoffen.

Om 16.31 uur steeg de PD221 (BQ-R) op om koers te zetten naar Bottrop. Het doel moest globaal tussen 19.30 en 19.45 uur gebombardeerd worden. Op de weg naar huis werd de Lancaster onderschept door een Duitse jager. Die raakte de bommenwerper, die daardoor in de problemen kwam. De BQ-R stortte uiteindelijk neer. Het grootste gedeelte van het vliegtuig kwam terecht achter de boerderij van de familie Cuypers aan de Koehardstraat. Volgens de herinneringen van inwoners zou de crash hebben plaatsgevonden tussen 20.00-20.30 uur.

Westerbeek, oorlogsgraven

Alle zeven bemanningsleden van de Lancaster zijn bij de crash om het leven gekomen. Ze zijn begraven in Westerbeek, graven 1 1-7. Tijdens de dodenherdenking en de viering van Bevrijdingsdag in 2005 zijn zowel in Westerbeek als in Sint Anthonis herdenkingsplechtigheden geweest, waarbij nabestaanden van de omgekomen vliegers en ook een afgevaardigde van de RAF aanwezig waren.

Het waren familieleden van Lorne Taerum, van Johnston Howson en van Jack Holding die aan de plechtigheden deelnamen. Namens de RAF was de ex-Lancasterpiloot luitenant-kolonel vlieger b.d. Jack Harris aanwezig. Als piloot had hij zelf ook deelgenomen aan de aanval op Bottrop.

Twee jaar later, op 4 mei 1997, werd voor de parochiekerk een kunstwerk van de Westerbeekse kunstsmid Juul Baltussen onthuld ter herinnering aan deze crash. Het kunstwerk herinnert op dramatische wijze aan het neergestorte toestel. Zie ook Hans Ooms op Westerbeek Online.

Westerbeek, oorlogsmonument Foto © Paul Huismans/BHIC, 2017

 

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (17)

C.J.Hendriks zei op 1 september 2010 om 16:10 uur

Als 14 jarige jongen evacué bij de fam.G. Koenen Lage heide No.3 Escharen., ben ik in een 4 motorig Toestel geweest, wat dicht bij een beekje in de nabijheid van Escharen Gecrsht was.
Is dit die Lancaster geweest, waar al die jongens bij zij omgekomen ?

Christian, BHIC zei op 7 september 2010 om 20:44 uur

@C.J. Hendriks: Dat zou goed kunnen - er zijn geen talloze bommenwerpers in die omgeving gecrasht. Maar ik zal de vraag eens voorleggen aan een bezoeker van het BHIC, die veel onderzoek doet naar neergestorte vliegtuigen. Misschien dat hij iets meer weet.

Christian, BHIC zei op 7 december 2010 om 14:43 uur

@C.J. Hendriks: Het heeft even geduurd, maar de bewuste bezoeker zat een tijdje in het buitenland. Hij heeft gezocht in zijn onderzoeksgegevens of er in die buurt andere vliegtuigen/Lancasters zijn gecrashed waarmee we in de war kunnen zijn, maar dat is niet het geval. Het moet dus wel om dezelfde kist gaan.

Jan van den Oever zei op 7 december 2010 om 22:23 uur

Het zal voor die bewuste bezoeker, denk ik, heel interessant zijn om de geschiedenis boeken van de dorpen van het Land van Cuijk en omgeving eens door te spitten. Er zijn in de oorlogsjaren tientallen vliegtuigen neergestort, of hebben een noodlanding moeten maken. Alleen al op het Stevensbeekse grondgebied zijn er 2 neergestort, waarvan een Lancaster en een Dornier, alle inzittenden van de Lancaster zijn omgekomen en uiteindelijk in Woensel begraven. Verder hebben er zeker 12 toestellen een noodlanding in Stevensbeek gemaakt. Westerbeek en Escharen liggen toch zeker 20km uit elkaar,ik denk niet dat het om het zelfde toestel gaat. Deze informatie is te vinden in het boekje "Stevensbeek 50".

Christian, BHIC zei op 8 december 2010 om 09:16 uur

@Jan: Fijn, dan geef ik deze gegevens nog even aan hem door. Ik weet niet in hoeverre hij al die boeken heeft doorgespit, wel dat hij gebruikmaakt van eigentijdse bronnen/rapporten en dergelijke. Dank voor de aanvulling!

C.J. Hendriks zei op 8 december 2010 om 12:27 uur

Hartelijk dank voor de informatie,ik heb altijd al zo'n vermoeden gehad dat het om dat toestel ging.
Jammer dat ik daar vroeger geen foto van heb kunnen nemen .
Ik was blij dat ik klompen aan had , dus laat staan een foto toestel.
Ik heb wel goede herinneringen aan de evacuatie,ik ben liefdevol opgevangen door de fam. Koenen , toen het in Nijmegen een hekseketel was.

Andre Koenen zei op 28 maart 2011 om 17:03 uur

Hallo Chris
Als jongste zoon van G.Koenen n.l.Andre weet ik nog heel goed dat jullie bij ons in de oorlog in huis zijn geweest
Ik heb het er met mijn broer Piet over gehad en die wist te vertellen dat jullie samen in dat toestel zijn geweest,maar het lag niet in het beekje bij ons maar bij het riviertje de Raam.
Fijn om op deze manier elkaar nog eens tegen te komen na al die jaren
Heel veel groeten van Andre Koenen
e-mail andremarietje@tele2.nl

Hans Ooms zei op 7 juli 2014 om 15:47 uur

De gehele 7-koppige bemanning kwam tijdens de crash om het leven en vonden hun laatste rustplaats op het kerkhof in Westerbeek. In 2005 heb ik een bescheiden herdenking opgezet waaraan o.a. diverse nabestaanden deelnamen. Inmiddels heb ik nabestaanden gevonden van Charles Stuart. Alleen van Cook en Nye krijg ik ze niet gevonden. In november dit jaar komt een familielid van Stuart op bezoek. Heel bijzonder!

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 8 juli 2014 om 13:51 uur

Inderdaad Hans, heel bijzonder dat je een familielid op bezoek krijgt en hem/haar mag rondleiden op de laatste rustplaats van hun familielid.
Hopelijk vind je ook van de andere twee bemanningsleden nog familie.

Albert Willems zei op 11 augustus 2014 om 02:22 uur

Kan iemand me de plaats van afkomst uit Canada toesturen van William Henry Cook en Lorne Clifford Taerum en in welke legerafdeling die zaten? Dan kan ik hier in Canada proberen uit te vinden, waar en of er familieleden van zijn.

Rien Wols
Rien Wols bhic zei op 11 augustus 2014 om 09:20 uur

Beste Albert,
William Henry Cook, Service No: K/270515, vloog bij de Royal Canadian Air Force 550 (R.A.F.) Sqdn. en was een zoon van Ernest G. en Mary Louisa Cook, uit Moose Jaw, Saskatchewan, Canada.
Lorne Clifford Taerum, Service No:R/278581 vloog eveneens bij de Royal Canadian Air Force 550 (R.A.F.) Sqdn en was zoon van Guttorm Tonger Taerum en Hilda Ingeline Olson Taerum, uit Calgary, Alberta, Canada.
Ik wens je succes bij je naspeuringen!

Albert Willems zei op 23 oktober 2014 om 15:27 uur

Die twee reacties direct hierboven in het Engels hebben absoluut geen betrekking op het gegeven verhaal en horen niet thuis op deze site.
Wat betreft de informatie over die twee gesneuvelde flyers, daar zit ik op te wachten en hoop dit spoedig te ontvangen via de Royal Canadian Legion. Helaas woon ik hier meer dan 3500KM van Calgary Alberta af, dus persoonlijk gaan zoeken is te ver. Gelukkig is the Royal Canadian Legion over het hele land vertegenwoordigd.

Marilou Nillesen
Marilou Nillesen bhic zei op 24 oktober 2014 om 11:54 uur

Dag Albert, de twee reacties waarnaar je verwijst, zijn inmiddels verwijderd. Jammergenoeg dringt er zo nu en dan wel spam door op onze site (waarvoor onze excuses), die we altijd zo snel mogelijk proberen te verwijderen.

Wat betreft de gesneuvelde flyers; we zijn - met jou - benieuwd naar de reactie van de Royal Canadian Legion. Hou je ons op de hoogte?

Albert Willems zei op 24 oktober 2014 om 13:42 uur

Hello Marilou, how do you do?
Ben gisteren nog even naar de Legion geweest hier in Tillsonburg (south-western Ontario) en daar heb ik de adderessen van de Legions in Moose Jaw en Calgary gekregen, zodat ik me rechtstreeks in verbinding kan stellen met hen. Vaak levert dat snellere resultaten op, als die er inderdaad ook zijn, want in 70 jaar verzamelt zich veel stof op het geheugen en vallen velen van de nabestaanden weg. Zp gauw ik iets verneem, zal ik het onmiddellijk doorsturen.

Hans Ooms zei op 13 juni 2015 om 18:47 uur

Albert, neem svp even kontakt op per mail. Ik kan je wellicht verder helpen. Grt. Hans

Albert Willems zei op 13 juni 2015 om 23:36 uur

Dag Hans, misschien kun je me een mailtje sturen en dan kunnen we rechtstreeks informatie uitwisselen. mijn email address is: desnoek@sympatico.ca

Jan Roefs zei op 15 augustus 2015 om 19:45 uur

Het toestel wat C.J.Hendriks destijds bezocht heeft is de Stirling LK498 5G-F.
Zie URL: http://www.estersheem.nl/oorlogstijd/stirling.
Als iemand hier nog meer gegevens (verhalen) of foto's van heeft zijn die zeer welkom. Bij voorbaat dank mail@estersheem.nl

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 24 oktober 2012 om 16:40 uur

Dubbelcrash: Franse Halifaxes op De Veluwepeel

vertelde op 30 mei 2012 om 16:42 uur

Neergestorte vliegtuigen in Oploo en Sint Anthonis 1940-1945

vertelde op 8 augustus 2012 om 12:09 uur

Hoe Eerde aan zijn Geronimo-monument kwam

vertelde op 31 oktober 2012 om 11:55 uur

Explosie in de nacht