skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Karin de Mol
Karin de Mol RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Karin de Mol
Karin de Mol RA Tilburg

Maasbrug bij Gennep

Deze vakwerkbrug van ijzer, staal en beton, met vijf overspanningen van ieder circa 62 meter over de Maas is een verbindingsschakel in de N 264 tussen Noord-Brabant en Limburg. Het was de eerste, vaste oeververbinding tussen beide provincies, zij het oorspronkelijk uitsluitend als spoorbrug. De brug is bekend geworden als de enige Maasbrug die op 10 mei 1940 onbeschadigd in handen van de Duitsers viel, met grote consequenties voor de landsverdediging.

De spoorbrug is in 1874 over de Maas gelegd als onderdeel van de spoorverbinding Boxtel-Wesel, het zogenaamde Duits Lijntje van de NBDS. De lijn was enkelspoor, maar de brugpijlers waren breed genoeg voor dubbelspoor. Daar is het echter nooit van gekomen. Na de verwoesting van de spoorbrug in 1944, bleek die breedte overigens wel erg handig: er was ruimte om naast het spoor ook een brug voor het overige verkeer aan te leggen.

De verwoesting in 1944
De verwoesting in 1944

Dat overige verkeer had tot 1955 altijd gebruik moeten maken van de veerdienst tussen het Veerhuis in Oeffelt en de loswal in Gennep. De veerpont met het veerhuis lag pal naast de brug. In de eerste jaren na de Tweede Wereldoorlog was dit nog het drukste veer van het Land van Cuijk.

Het herstel
Het herstel

Op 17 mei 1955 kwam daar een einde aan door de feestelijke ingebruikname van de nieuwe verkeersbrug over de Maas. Voor de verkeersbrug werd gebruikt gemaakt van de vrije ruimte op de pijlers van de oude spoorbrug. De Commissarissen der Koningin van Noord-Brabant (De Quay) en Limburg (Houben) verrichtten de openingshandelingen.

Van 1955-1972 is er dus sprake van een gecombineerde spoor- en verkeersbrug. Over de spoorbrug werden echter geen personen meer vervoerd: het roemruchte Duitse Lijntje van ooit was gereduceerd tot een secundair goederenlijntje, waar twee keer per dag een goederentrein langs kwam. Tussen 1960 en 1970 brak NS stukje bij beetje de lijn af.

Het wegtakelen van de brugdelen
Het wegtakelen van de brugdelen

Op 22 januari 1972 reed er nog één keer een personentrein vanuit Brabant, de Leutexpres. Hij kwam niet verder dan tot vóór de spoorbrug. Die laatste rit was een carnavaleske stunt, want er overheen rijden was toen al niet meer toegestaan.

Afbraak van de spoorbrug
Afbraak van de spoorbrug

Direct na deze laatste treinrit begon men de onttakeling van de brug, die tussen 1973 en 1974 is afgebroken.

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reacties (5)

Willy Theunissen zei op 7 september 2012 om 23:46
Ik ben nog goed bekend met de toenmalige spoorbrug langs de verkeersbrug ik ben jaren van Boxmeer naar Gennep naar school gegaan (1959- 1961), ik heb er nog vaak een goederetrein zien rijden. De leut expres met carnaval wet ik ook nog goed.
Wat ik mij verder nog kan herinneren is dat er tijdens de dag van de opening van de brug iemand dodelijk verongelukt was.
Jammer dat de lijn niet meer herstelt kan worden omdat er op de lijn woningen zijn gebouwd oa in Haps en Gennep. Wat ik niet begrijp men spreekt over het Duits lijntje terwijl het een belangrijke verbinding Rusland londen was. Duitsers noemen hem de Boxtelerbahn.
Mariƫt Bruggeman, namens BHIC bhic zei op 13 september 2012 om 11:14
Beste Willy,
hartelijk dank voor je reactie en inderdaad bij onze Duitse buren is dit lijntje bekend onder de naam Boxtelerbahn.

Het Duits lijntje werd waarschijnlijk in Nederland zo genoemd omdat het het eerste product was van de "Noord-Brabants Duitse Spoorwegmaatschappij", en omdat het de bedoeling was een korte verbinding te zijn tussen de beide landen. Dat het ook onderdeel was van de grotere Oost-West verbinding werd blijkbaar in de benaming niet zo belangrijk gevonden.

Met vriendelijke groeten,
Marco zei op 20 juli 2016 om 08:44
De foto met de stoomlocomotief (vermoedelijk serie NS 3700) is niet de Maasbrug bij Gennep. De Maasbrug bij Gennep heeft nooit boogbruggen gehad en het model pijlers is afwijkend.
Annemarie van Geloven
Annemarie van Geloven bhic zei op 20 juli 2016 om 10:43
Dank voor uw reactie. Nu zijn we wel benieuwd welke spoorbrug over de Maas dit wél is!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

Doe mee en vertel jouw verhaal!