skip naar content skip naar hoofdnavigatie spring naar service navigatie
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg
Menu
sluit
Hulp nodig?

Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.

Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)

Meer informatie over de chat-service? Klik hier

Online op dit moment

Stel je vraag

Stef Uijens
Stef Uijens RA Tilburg

Macharense brug

Het Burgemeester Delenkanaal verbindt Oss met de Maas. Bij Macharen, in de provinciale weg van Lith naar Ravenstein, kwam een brug over het kanaal in de vorm van een hefbrug, die in 1964 werd geopend.

De hefbrug in de jaren '60
De hefbrug in de jaren '60

Deze hefbrug was zo’n 14 m breed en 14 m lang. Het brugval woog ca. 60 ton en de hefhoogte was 8,40 meter. De brug was gebalanceerd door contragewichten in de vier heftorens. Voor de scheepvaart anno 1964 was dit allemaal ruim voldoende. Maar de schepen werden groter, en het vrachtverkeer dat over de brug moest, werd steeds zwaarder.

Om de haven van Oss toegankelijk te houden voor hogere schepen werd de brug in de twintigste eeuw al een keer verhoogd tot een maximale hoogte van 8,60 meter. Die hoogte was nog steeds een obstakel voor de enorm grote, luxe plezierjachten die inmiddels bij de werf van jachtenbouwer Heesen Yachts gebouwd werden. Toen bleek dat de brug ook versleten raakte door het zwaardere verkeer, was duidelijk dat er ingrijpender maatregelen genomen moesten worden.

'Artists impression' (Gemeente Oss)
'Artists impression' (Gemeente Oss)

De gemeente Oss besloot daarom in 2008 de brug te vervangen door een een ophaalbrug, zodat alle scheepvaart er onderdoor zou kunnen. Na de vervanging zou ook 4-laagscontainervaart mogelijk moeten zijn. Voor de financiering tekenden verschillende partijen. Het Ministerie van Verkeer en Waterstaat droeg 1,5 miljoen euro bij aan de totale kosten van bijna zes miljoen euro.

Plaatsing van de brugdelen van de ophaalbrug
Plaatsing van de brugdelen van de ophaalbrug

De gemeente Oss betaalde zelf ruim de helft van de kosten, namelijk 3 miljoen euro. De provincie gaf een bedrag van 750.000 euro en in april 2006 tekende de Osse wethouder Jan van Loon een overeenkomst met Theo Wingens namens Heesen Yachts, waarbij de werf zich verplichtte om voor 680.000 euro aan het project deel te nemen.

De nieuwe brug is ontworpen door technisch adviesburo Sliedrecht en gebouwd door BSB Staalbouw Bergum. Op donderdag 24 september 2009 opende Jan van Loon de brug, bijgestaan door Balletschool Dimphy en zangeres Martine Grunwald die een bijzondere act aan de brug uitvoerden. Het Shantykoor uit Oss en fanfare Jong Leven uit Macharen zorgden voor een muzikale omlijsting.

Waren er bij de hefbrug nog drie brugwachters nodig, de nieuwe ophaalbrug wordt 24 uur per dag bediend door Rijkswaterstaat vanaf het sluizencomplex te Lith.

Bekijk ook

Bruggen in Brabant

Water in Brabant

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:
Doe mee en vertel jouw verhaal!