Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Chat is online op maandag t/m vrijdag van 10.00 - 16.00 uur en van 19.00 - 22.00 uur.
Op dit moment zijn we offline. Je kunt je vraag stellen via e-mail of WhatsApp: 06-12887717 (alleen berichtjes)
Meer informatie over de chat-service? Klik hier
Deze foto komt via onderzoeker Wim Jaegers van de familie van Rooij uit Gemert bij ons terecht. Maar deze
Gemertse familie heeft geen connectie met de busfirma. De foto laat hiermee veel te raden over, maar het verhaal van de avontuurlijke Toon is er niet minder om. Hij is degene die ervoor zorgde dat busstation Grave in die jaren een behoorlijke rol speelt als knooppunt voor regionaal vervoer met streeklijnen naar Nijmegen, 's-Hertogenbosch, Oss, Boxmeer, Uden en Gennep. Op de site De Auto van mn opa duikt hij dan ook regelmatig op als bezitter van meerdere vierwielig voertuigen.
Hoewel het aantal auto’s in die jaren twintig en dertig aanzienlijk minder is, is het aantal ongevallen toch groot en vaak met vergaande gevolgen. We vinden in de kranten van die tijd berichten over ongevallen, ook met de bussen van Van de Rijdt. Maar soms helpt één van deze chauffeurs juist ook weer bij het bestrijden van brand, ontstaan bij een ándere vervoerder (zoals je kunt lezen in het krantenberichtje hier rechts boven).
Een andere opmerkelijk annonce vinden we in de Graafsche Courant van 1936. Een zekere meneer Schoppema uit Schaijk heeft kennelijk geklaagd over de busdienst en in de krant doet Van de Rijdt een oproep om klachten vooral zelf te deponeren bij het kantoor in de Klinkerstraat.
(Verhaal gaat verder onder de foto)
Want klachten of niet, Van de Rijdt heeft in die beginjaren van de vorige eeuw constante lijndiensten onderhouden vanaf het busstation in Grave. Latere opvolgers Vitesse en Zuidooster blijven die stalling hanteren. In 1940 neemt de NS namelijk de vergunning van Van de Rijdt over, in 1949 is er de oprichting van busonderneming De Zuidooster. Het multifunctionele stadhuis, gebouwd op de locatie van de voormalige stalling én bijna tien jaar onderkomen van de locatie Grave van het BHIC, krijgt in de volksmond de naam "Project Zuidooster".
Nog even terug naar de foto zelf. Grote kans dat Van de Rijdt niet vaak zelf achter het stuur zat maar daar zijn chauffeurs voor had. Maar wie is het dan wel? Is deze foto in Eindhoven genomen? (op de achtergrond zien we vaag reclame voor een hoffotograaf). Wie weet meer? Vertel het ons!