i

Dit verhaal gaat over:

Tags:

Met respect voor het scheepje

vertelde op 26 januari 2016 om 12:56 uur

Willem Oosterlee schreef een mooie bijdrage, als reactie op het verhaal over de Veghelse Schroefstoommaatschappij.

foto Willem Oosterlee Koopvaart 16

Mijn naam is Willem Oosterlee, ik ben schipperszoon en later zelfstandig ondernemer in de binnenvaart. De Koopvaart 16 heeft maar heel even mijn levensweg gekruist en wel ergens in 1962 toen SBS in de Glashaven in Rotterdam het scheepje te koop had. Mijn vader had interesse in dat schip, al was het niet zo handig voor het beurswerk waar wij het voor wilden gebruiken. Er zou het nodige aan verbouwd moeten worden voordat het schip geschikt zou zijn voor granen en enkelvoudige grondstoffen voor veevoeders met veel volume.

Toch was er zoveel interesse dat er een afspraak gemaakt werd voor een zogeheten hellingbeurt [scheepsreparatie die op een werf plaatsvindt] om het schip op onderwater kwaliteit te inspecteren. Dat gebeurde bij scheepswerf Figee in het Buizengat te Vlaardingen. Op een - naar ik vermoed - mooie zomerdag voeren we mijn broer en ik mee met een schipper van SBS van de Leuvehaven naar Vlaardingen de Twee cilinder viertakt Brons ging er lustig op los en zo voeren we dan op de Nieuwe Maas.

Echter, de Brons bleef nogal blauw roken en ik als veertienjarige jongetje klom maar eens op de theehut: dat is het hoger gelegen stukje woning waar je binnenkwam, ook de ingang van de motorkamer was daar. Zo hoog boven de stuurhut uit was het een hele ervaring om dat eivormige schip onder je door het water te zien klieven. Ook keek ik eens in de schoorsteen en zag dat de binnenkant vochtig bleef van smeerolie wat kennelijk door de motor werd uit gespuwd; vandaar die blijvende blauwe rook.

Wel is de Koopvaart 16 gehellingd en gekeurd: een prima onderschip kwam tevoorschijn, gekeurd door heer Schuurs van de verzekering Hoogezand Martenshoek te Groningen. Na rijp beraad en een slapeloze nacht van vader heeft hij - mede met informatie van zijn neef die een zelfde type scheepsmotor in zijn schip had - afgezien van de aankoop en heeft uiteraard de hellingbeurt betaald.

Als er nog opvarenden of naasten ervan zijn, mij is de naam Slim als bijnaam van de verkoper van SBS bij gebleven maar dat was een bijnaam dus zijn echte naam is vervaagd na al die jaren. Het schip is wat later verkocht aan Troost in Rotterdam en doopte het schip Nanda liet het ombouwen tot tankschip ook werd al snel een hermotorisering uit gevoerd in de vorm van een Daf motor.

Je kunt de geschiedenis terugvinden op de site van de binnenvaart met respect voor het scheepje dat eerst nog als Lennard haar thuishaven vond in Dinteloord en op een mooie zomerdag de Noordzee overstak richting Engeland. Hier vind je overigens het verhaal over de Veghelse schroefstoombootmaatschappij.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 31 januari 2009 om 09:17 uur

Schipper, mag ik overvaren?

vertelde op 2 juni 2014 om 09:39 uur

Voor je werk met de boot naar Congo