i

Dit verhaal gaat over:

Locatie: Moerdijk
Tags:

en maakt ook deel uit van:

Atlas: Veren

Moerdijkse veer

vertelde op 24 maart 2010 om 16:16 uur

Rond 1650 werd de inpoldering van de Royale Polder voltooid. Van hier af was de overtocht over het Hollands Diep het kortst - hoewel die nog altijd zo’n twee kilometer was. Zo onstond hier een veerverbinding op Strijensas en op Dordrecht via de Kil. Het veer- annex posthuis dat op deze plek werd gebouwd, vormde de kiem van het latere dorp Moerdijk.

In de zeventiende en achttiende eeuw werd de verbinding onderhouden met zeil- en roeibootjes. Het Hollands Diep was nog niet afgesloten van open zee en daardoor regelmatig een woeste watermassa. De oversteek was dan ook zeker niet van gevaar ontbloot. Eén zo’n noodlottige oversteek heeft onze geschiedenisboekjes blijvend gehaald: op 14 juni 1711 sloeg de pont tijdens hevig noodweer om en twee passagiers, onder wie Johan Willem Friso, prins van Oranje, raakten te water en verdronken.

Door West-Brabant liepen twee routes van het Zuiden naar Holland: de ene via Bergen op Zoom over het Willemstadse Veer, de andere via Breda naar Moerdijk. Met de aanleg van de straatweg van Breda naar Moerdijk, begin negentiende eeuw, kreeg die laatste verbinding de overhand en werd het Moerdijkse veer op Willemsdorp een belangrijke schakel in het Nederlandse wegennet. In 1822 stelde het Rijk hier dan ook een geregelde veerdienst met raderboten in.

In 1855 begon de spoorwegmaatschappij “Le Grand Central Belge” passagiers te vervoeren van Antwerpen via Roosendaal en Zevenbergen naar Moerdijk, en vandaaruit per stoomboot naar Dordrecht en Rotterdam. Het Rijksstoombootveer van Moerdijk naar Willemsdorp werd daarom in 1855 opgeheven. Aanvankelijk werd er nog wel met zeil- en roeiboten overgezet, maar na de voltooiing van de spoorbrug in 1872 nam het verkeer zo sterk af, dat nog in datzelfde jaar ook dit veer werd opgeheven.

Voorlopig althans, want de grote vlucht die het autoverkeer begin twintigste eeuw nam, leidde tot de herleving van het veer. Naar aanleiding van de voetbalinterland Nederland-België op 2 april 1911 in Dordrecht (voor de liefhebbers: uitslag 3-1), werden proefvaarten gehouden. Die bleken zo succesvol, dat vanaf 1912 een geregelde veerdienst werd ingesteld.

Het autoverkeer groeide explosief: werden er in 1928 nog 60.000 auto’s overgezet, in 1935 waren dat er al 192.000. Nieuwe, modernere, grotere boten als de Moerdijk, de Willemsdorp en de Dordrecht werden ingezet. Maar het bleef dweilen met de kraan open, en daarom werd besloten een verkeersbrug aan te leggen. In december 1936 werd deze in gebruik genomen; het einde van het veer was een feit.

Nog even kwam het veer terug, nadat terugtrekkende Duitse troepen in 1944 de Moerdijkbruggen hadden opgeblazen. Zolang die nog niet waren herbouwd, heeft een veerverbinding over het Hollands Diep dienst gedaan.

Deel dit verhaal op:
  • Pinterest
  • Tumblr
  • Toevoegen als favoriet
  • Afdrukken

Reacties (8)

ing Jan Volman zei op 5 augustus 2011 om 19:28 uur

Mijn vader is gezagvoerder geweest
op het Moerdijkse Veer, ook nog
enkele maanden na de bevrijding.
Hij heeft veel over het Moerdijkse
veer verteld, maar ik weet er niet
veel meer van want ik was te jong.
ik heb geboortejaar 1941.
Nog iemand iets te vertellen over
het Moerdijkse Veer?

Henk Buijks bhic zei op 8 augustus 2011 om 09:13 uur

Hallo Jan,

Bij de Stichting Heemkunde 'Moerdijk' weten ze zeker meer te vertellen over het Moerdijks veer. Hieronder hun gegevens:

Secretariaat:

Julianastraat 2, 4782 AN Moerdijk
telefoon 0168 412 923 of 0168 412 718
e-mail: heemmoerdijk@concepts.nl

Succes!

Arnoud zei op 16 juni 2014 om 21:15 uur

Aan Jan Volman,
Heb je inmiddels meer informatie gevonden over de Moerdijkse veerboot Schollevaar? Als huidige eigenaar van dit schip ben ik zeer geïnteresseerd in elke snipper informatie die je hebt.

Chris Konings zei op 11 juni 2015 om 17:41 uur

Geachte heer Volman , Bij toeval kom ik Uw naam tegen. Ook mijn vader heeft op het Moerdijkse veer gevaren.
ik ben nog steeds op zoek naar het paling fuiken incident.
Ik denk dat de naam Volman erbij betrokken was Want de familie naam Volman werd door m,n vader (overleden 24 03 1979) genoemd Ik wil graag gegevens uuitwisselen Grt Chris Konings Drachten 0512-516550

Johan Volman zei op 30 augustus 2017 om 15:41 uur

Hallo Henk, Arnoud en Chris,

Bedankt voor jullie reakties op de oproep van mijn vader Jan Volman. Hij is echter in september 2013 onverwacht overleden.
Hij zou het zeer op prijs gesteld hebben om informatie uit te wisselen. Zelf ben ik echter niet op de hoogte.

Groet
Johan Volman

Mariët Bruggeman
Mariët Bruggeman bhic zei op 31 augustus 2017 om 09:55 uur

Bedankt voor je bericht Johan en wat jammer dat je vader overleden is terwijl hij hier nog zo graag over meegepraat zou hebben. Alsnog van harte gecondoleerd.

Arthur Pieterman zei op 12 november 2018 om 21:28 uur

Is dit een ander veer dan van Lage Zwaluwe naar Dordrecht voer aan het begin van de 19e eeuw. Mijn voorvader Jan Pieterman was jarenlang schipper op dat veer. Maar kan er weinig informatie over vinden.

Lisette Kuijper
Lisette Kuijper bhic zei op 15 november 2018 om 15:33 uur

Ik denk inderdaad dat dit een ander veer is, Arthur. Misschien is er nog informatie aanwezig bij het Regionaal Archief Tilburg: https://www.regionaalarchieftilburg.nl/. Ook kun je navraag doen bij de Erfgoed Vereniging Zwaluwe: https://erfgoedzwaluwe.nl/ Veel succes ermee!

Reageer op dit verhaal

Heb je al een account? Log in met je gegevens.

Heb je nog geen account? Plaats zonder inloggen, of Registreer een account

Help spam voorkomen en los de volgende som op:

Lees ook deze verhalen

vertelde op 25 augustus 2009 om 14:10 uur

De Eerste Moerdijkbrug

vertelde op 25 augustus 2009 om 15:45 uur

Tweede Moerdijkbrug

vertelde op 24 maart 2010 om 16:22 uur

Prins Johan Willem Friso verdronken!